Billiga vandringskängor

Flixon

Trådstartare
Vi ska gå Jämtlandstriangeln i sommar och jag hade tänkt gå i mina väl ingångna gympaskor. De har tyvärr gömt sig på obestämd ort, och jag vill inte gå i mina nya. Tyvärr är ekonomin rätt tajt just nu, och jag måste nog köpa dem typ nu så jag hinner gå in dem (vi ska gå i mitten av augusti).

Jag inser ju att det hade varit klokt att lägga en större summa och få kvalitetsskor, men det går helt enkelt inte. Så är det någon som har tips på billigare vandringskängor? Det är inga längre sträckor eller tuffare terräng vi ska gå, men jag vill ju ändå gärna ha något halvvettigt på fötterna...
 
Sv: Billiga vandringskängor

Köp begagnade.
Det är viktigt att ha en stabil sula och skor gjorda för vandring, annars blir fötterna trötta och gör ont, vilket gör att det inte är kul att vandra.
 
Sv: Billiga vandringskängor

Köp begagnade.
Det är viktigt att ha en stabil sula och skor gjorda för vandring, annars blir fötterna trötta och gör ont, vilket gör att det inte är kul att vandra.

Ah, hade inte ens tänkt på begagnade! Finns det någon annan sida än Blocket man kan kika på?
 
Sv: Billiga vandringskängor

Jag har sett på Tradera ibland.
Friluftsvaror i Malmö brukar ha bra priser också, kolla hemsidan.
 
Sv: Billiga vandringskängor

Man kan hyra kängor på fjällstationen om jag inte minns fel.
Vi gick där förra sommaren och det regnade minst 80% av tiden, då var jag tacksam för bra kängor.
Vi träffade dock ett gäng unga tyskar som gick i gympaskor, jeans och som hade tänkt sova under pressening i två veckor(det gick inte) .. De var vid gott mod, men såg så luggslitna ut att man nog behöver vara 18 år för att klara det där utan att utveckla skyttegravsfot och livslång fobi för vandring.
 
Sv: Billiga vandringskängor

Rekommenderar verkligen tradera. Där finns allt som oftast. Där köpte jag mina 3000kr-dojjer för typ 700 spänn. Som nya
 
Sv: Billiga vandringskängor

Jag provade ut ett par på naturkompaniet och hittade samma kängor en tusenlapp billigare på ebay från tyskland.

Tänk på att du ska ha mer plats i tån än i en vanlig sko så att du kan gå neråt med kängorna med. :)
 
Sv: Billiga vandringskängor

Kolla rean på addnature.com, det ramlar med jämna mellanrum in kvalitetsgrejor till mkt vettiga priser.
Det brukar även vara fraktfritt och kostnadsfria returer. Har du då råd kan du beställa två storlekar och skicka tillbaka det par som inte känns bra.
 
Sv: Billiga vandringskängor

Första gången jag gick Jämtlandstriangeln gick jag i billiga kängor (köpta för 80 euro). Jag hade så fruktansvärt ont i fötterna när jag kom till Blåhammaren att jag knappt kunde gå. Dock var jag rejält tungt lastad den turen, nybörjare som jag var så hade jag ju alldeles för mycket saker med mig plus att vi tältade vilket medförde rätt mycket prylar att bära på. Jag tror ryggsäcken vägde lite över 20 kg när vi började. Har man mindre vikt i ryggsäcken är det mindre viktigt med stadiga kängor. Senast jag var upp till Sylarna (på löparläger) sprang jag från Storulvån i lättviktsskor och med ca 7 kg packning på ryggen.
 
Sv: Billiga vandringskängor

Första gången jag gick Jämtlandstriangeln gick jag i billiga kängor (köpta för 80 euro). Jag hade så fruktansvärt ont i fötterna när jag kom till Blåhammaren att jag knappt kunde gå..


Bra skor är a/o.
 
Sv: Billiga vandringskängor

20Kg ar ju inte sarskilt mycket om du inte vager typ 40kg sjalv, sa det maste verkligen ha varit skitdaliga skor :D

KL

Stadiga kangor skulle jag saga oavsett vikt av packningen :) + att den dar vikten av packningen kanns oerhort lattare med en bra ryggsack.

Tycker att du fatt bra tips pa vart man kan fa tag pa second hand kangor billigt. Personligen skulle jag rekommendera lader kangor. Har en stark aversion mot tyg da dem for det mesta har varit sa korkade att dem slangt i gore tex for att halla skiten vatten tatt. (ladret andas medans det gar valdigt snabbt for gore'n att sluta andas. Men ta med dig en bra sport vax for smorjning om ni ska vara ute lange.)
 
Sv: Billiga vandringskängor

Vet inte vad du har för budget men jag rekommenderar starkt Palladiums tygkängor. De kostar mellan 600-900 kr beroende på hur långt skaft du vill ha. Jag hade dessa när jag var på fältförsök i Australien i djungel och nästan 40 gradig värme. Jag använde dem 8 timmar om dagen i tre veckor, inga blåsor, inget skoskav. De luktade inte ens illa:-) Palladium gör kängor till Främlingslegionen.
 
Sv: Billiga vandringskängor

Knappar mig själv

Tack för många bra tips! Ska svänga förbi Friluftsvaror i Malmö och kolla!

Vi ska gå Storulvån - Sylarna - Blåhammarn - Storulvån, 3 dagar alltså och mamma tyckte inte att det verkade vara nån höjdare att tälta (hon börjar tydligen bli gammal ;)) så vi kommer bo på fjällstationerna. Alltså behöver vi inte ha mycket packning alls med oss (lyxigt!). Tror sträckorna är 16-19-12 km, inga längre sträckor mao.
 
Sv: Billiga vandringskängor

Det är mycket när man går i brötig och kuperad terräng, långa sträckor. Det är inte meningen att man ska gå och frakta en massa saker till ett mål, det är ju vandringen som är grejen och det är inte så skoj att vara packåsna då. Nu minns jag inte om det var 20 kg eller om det var mer (typ 25). Det var i alla fall för mycket, sa alla rutinerade vandrare som såg vad jag bar på (+ mina fötter).
 
Sv: Billiga vandringskängor

jag har burit over 30+, I riktig jobbig terrang upp for ett hoga berg. Men jag var inte dar for vandringen heller. Hade ordentliga skor pa fotterna och en helt underbar vandrings vaska :love: och det var helt ok att bara upp :) (trots att jag knappt kunde fa upp vaskan pa ryggen. Nar den val var inspand sa kanns vikten i sa forjavligt). Mina egna saker vagde val en brakdel av total vikten, mat for en vecka i taget likasa, det var forskningsutrustningen som tyngde ner sa att minimera vikten nagot mer gick inte heller.

Fast enligt vad jag har blivit tillsagd sa ska 1/3 av ens kroppsvikt vara helt ok att ga runt med. Men a andra sidan vet jag inte varfor man skulle gora det om man inte behover? jag foredrar dagvaskan om jag kan komma undan med det, men tyvarr sa sa nojes vandrar jag inte sarskilt ofta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp