Billiga tapeter, typ Rustas?

Gry

Trådstartare
Vad tycker vi om billiga tapeter, Rustas, till exempel? Har ju hittat ett par jättefina där, till en bråkdel av priserna i färgaffären. Förstår att kvalitén är sämre men hur blir slutresultatet?

Kan man köpa och sätta upp såna tapeter och få ett bra resultat?

Sv: Billiga tapeter, typ Rustas?

Vi har taperserat med billigare tapeter från Rusta. Kvaliten är sämre, tunnare papp och känsligare att hantera. Går sönder lättare när man ska sätta upp våderna men är man försiktig så går det och slutresultatet blir inte sämre tycker jag.

Har köpt från Rusta till några rum och det enda problemet är att mönsterpassningen kan dra iväg lite. Men annars har de varit bra att jobba med!

Vi tapetserade en fondvägg med tapeter från Rusta innan jul och det blev kalasfint!

Vi använde en non-woven tapet och hade inte problem med varesig mönsterpassning eller kvalitet. :)

När mina föräldrar tapetserade om i huset så använde de sig av Rusta tapeter i vissa rum.
Målaren som är erkänt duktig tyckte att Rusta tapeterna var bättre och lättare att hänga än de svindyra som ofta är tunnare och känsligare och behöver betydligt nogrannare underarbete.
I ett rum skulle det vara ngn herrejösses dyr märkes tapet och målaren gjorde om jobbet 3 ggr innan han gav upp och sa att det går inte att få till det riktigt bra och det var tydligen dyrare tapeter ofta kända för.

Svårare med mönsterpassningen då kvalitéen gör att mönstret ibland trycks snett. Drar massa lim gör dem med.
Köp från färgaffären om du inte vill tapetsera om ofta och svära dej blå vid uppsättningen..

Hur känsliga de är beror säkert på vilken tapet du väljer, men jag kan säga att den som ser ut som gamla tidningar går i alla fall lätt sönder när man tapetserar.

Vi har tapeter från Rusta i vardagsrummet. Blev jättesnyggt och syns inte alls att de är därifrån. Dock rekommenderar jag att ni köper ett bättre tapetlim än de har där, för det var inte bra...

En kompis har nyligen tapetserat om sitt vardagsrum med en tapet från Rusta. Jättesnygg och jättebillig. (i silver och grått med blommor) Mycket bra resultat och de var enligt henne lätta att sätta upp. (hon är ingen van tapetserare precis). Hon köpte dock tapetklister i färgaffär.

Har en fondvägg i sovrummet med tapeter från Rusta (69 kr/rulle). Vita med silvriga rosor på. Underarbetet är superviktigt. Minsta lilla miss syns rätt igenom, dom är väldigt tunna. Har en dyrare tapet (695 kr/rulle) i vardagsrummet och den var sju gånger lättare att jobba med och sätta upp.

Men för 69 kr/rulle är det nog inte tillåtet att klaga;)

Vi tapetserade om lägenheten innan vi flyttade in och hade en tajt budget så vi har använt Rusta och coop-tapeter. Svärfar som satte upp dem klagade bara på Easy Up varianten från Rusta men det var mest för att han inte gillar Easy Up över huvud taget :D

Vardagsrum, Rusta 69:-/rulle på rea.
37673_452145930711_582615711_6039227_6790304_n.jpg

Fondvägg i hallen, Rusta Easy Up-variant 129:-/rulle.
37673_452145895711_582615711_6039220_90040_n.jpg

Vi har två fondväggar i vardagsrummet med Rusta tapeter som satt här när vi flyttade inte. Eller satt o satt. Hängde snarare. Men det kanske inte beror på tapeterna, utan på puckot som satt upp dom. Men allergisk mot Rustatapeter har jag blivit, men jag blir glatt överasskad av att läsa i den här tråden. Vi kanske ska prova ändå, vi har några rum kvar o tapetsera :angel:

Vi har tapetserat om alla rum i huset,allt från 200:-/rullen upp till ca 800:-/rullen,den dyrare tapeten har varit helt världelös,svår att tapetsera med,har släppt lite här och var,trots att vi fick dit den riktigt,nej,fy fan,vill bara riva ner skiten,men känns inge kul med tanke på hur mycket pengar man lagt på den...

Mina svärföräldrar tapetserade om i hallen med rusta tapet. De körde varianten man har limmet direkt på väggen och sen upp med tapeten. Det blev assnyggt!

Jag satte upp rusta tapeter i veckan, randiga easy-up. Jättelätt att få snyggt, använde rustas eget lim och det fungerade fint och billigt blev det.
Betalade 129:-/rulle på rusta jämfört med boråstapeten jag köpt till sovrummet för 410:-/rulle.

/LL

Jag har använt mig av fyra olika tapeter från Rusta. Den första, en helvit, var okej att arbeta med, ganska sladdrig men resultatet blev kanon. Den andra var en tryckt fondvägg, den var väldigt enkel att sätta upp, bra mönsterpassning och resultatet blev bra, förutom att trycket var dåligt ohc rispas lätt bort om det skrapas mot. Den tredje var också en fondvägg jag gjorde, lite sammetsaktig med blommor, den var kanon! Den fjärde var en ljusgrå tapet, den var rena rama dyngan! Skitsvår att sätta upp, blev väldigt lös och bubblig vilket inte allt försvann än när det torkat. Den drog grymt med lim dessutom. Kändes som om den var snedskuren, fick inte till kanterna bra alls. Ändå känns det som om jag tapetserat en del... Så svaret blir: DET ÄR SVINSTOR SKILLNAD PÅ OLIKA RULLAR.

Jag har använt Rustas tapeter till flera rum, även deras klister och jag har varit nöjd!
Inte svårt att jobba med.

Deras färg däremot tycker jag är så där, pratar man lågprisfärg så tycker jag Biltemas är bäst - den täcker otroligt bra. =)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
648
Senast: Hajfisk
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 756
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka