Billiga Omläggningprodukter????

L

Linabebis

Får ta hem min häst nu efter en vecka på klinik, har opererats i hasen efter ett elakt sår som sridit sig till piphas-timglasbursan.

Nu ska benet läggas om från hov ändå upp till över hasen och det kommer gå åt MKT bomull, flex-wrap(tror det heter så, iallafall självhäfyande tejp), gaslindor, kompresser m.m....det är ju så dyrt att gå och köpa en linda hit och dit så ja undrar om nån vet nån sida på internet eller nån affär i runt sthlm som säljer sådant i storförpackningar???

Tacksam för alla svar//Emma. :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Billiga Omläggningprodukter????

Börjes har den billigaste vetraplindan jag vet. Kanske t ex Eko:- har? Jag bor in the middle of nowhere och jag köpte vetrap från Börjes när valackens ben från has och ner till kronrand skulle paketeras om dagligen (jag ser till att ha ett lager hemma, och fyllde på det från Börjes). När unghästens kota skulle paketeras om dagligen och jag korkat nog INTE hade ett lager hemma och fick handla vetrap på Odal höll jag på att bli ruinerad dock.

Kompresser har apoteket billigast om det går bra med sådana i 'gasväv'. Fråga bara så har de STORPACK och inte de där fjolliga små '5 st/förpackning'. Finns en sort som heter typ Mesoft eller liknande. Stora typ 10 x 10 cm kompresser (i flera lager eller hur mans ka säga.Dock inte 'non vowen'-kompresser. Är typ 250 stycken i en förpackning och en förpackning kostar 90 kr! Bra storlek för sår på hästben med.

Gasbinda minns jag inte var jag köpte från, borde varit apoteket med, sådan där vanlig, oelastisk. Bomull köpte jag från Börjes med.

Sen ett tips att prova om DU vill och på egen risk. Men efter ett tag bandagerade jag hasen på valacken med bomull, gasbinda och vetrap. Men skenbenet och ner till kronranden körde jag med dubbla tjocka paddar och sen fleecelinda ganska fast draget. Fungerade lika bra som bomull, gaslinda och vetrap hela vägen (Såret satt på hasen så 'resten' av bandaget var mest för stadga)

Ett tips är att köpa på djursjukhuset typ Solvalla, Åby osv dom har hästapotek och det är hyfsade priser.
Min totto har skurit sig på eltråd och jag lindade varannan dag första tiden men nu är det mer sällan.

Satt såret på hasen?? Skaffa Hasskydd, gjorde det nu för någon dag sedan och det fungerar bra, är mycket billigare oxå eftersom dom självhäftande kostan mellan 30-50 kr.

Jag har fått tips om att man kan köpa tub-bandage på apoteket och dra upp det över hasen. Vet inte om det är billigt eller inte, men väldigt praktiskt :)

Vad gäller klisterlindor så är Börjes det billigaste stället jag hittat såna på!

Observera dock att Börjes lindor bara är 2 m långa. Övriga brukar vara 4,5m

Jag kunde köpa allt sådant material på djursjukhuset. Jag köpte först allt på apoteket men oftast finns dessa material i mindra varianter. När jag skulle gipsa min hästs hov fick jag använda ca 18 m gips linda för att den var för smal. På djursjukhuset kunda jag köpa allt i rätt storlek och det blev mycket enklare. Hör helt enkelt med din veterinär!

tinaiva skrev:
Observera dock att Börjes lindor bara är 2 m långa. Övriga brukar vara 4,5m

Nä vad dåligt! När jag köpte var de lika långa som de Odal har, dvs 4,5 meter. Snålt att dra in på längden men inte priset dock =/

Tack för alla svar....Har ej fått hem hästen som planerat pga av bakslag, men ja ska inhandla grejor ändå nu och ni gav supertips...hittade flexwraps på Horze för 29 kr st, vet ej om det är billigast men på hööks kostade de 39.

//Emma.

Att vira hela gamla dagstidningar runt benet som ytterförband är gratis. HH

Alltså, normalpris på Eko och Lillhästen är 25:- men om du köper 18 stycken för 298 blir det alltså 16:11 per styck. De är 4,5 meter.

/Jane *som under 2 månader förbrukade 4 i veckan*

Liknande trådar

Hästvård Jag har suttit och läst alla trådar om stallapotek och är nu mycket förvirrad. Kan inte alls mkt om det, och vet inte vad jag ska...
2
Svar
33
· Visningar
4 307
Hästvård Pålle har lyckats trampa sig med brodd precis vid kronranden på ena bakhoven. Det är ett ytligt sår som går lite snett ned från nedre...
Svar
2
· Visningar
946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar