Billiga gummimattor?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som vet var man kan få tag på BILLIGA gummimattor, storlek är egentligen oväsentligt men ju större dessto bättre. Jag skulle vilja ha gummimatta på minst stallgången men helst hela stallet, men det blir sjukt dyrt.. (nackdelen med stora ytor..). Men jag vet att de iaf förr gick att köpa uttjänta 'transportband' från industrin till exempel, men var och vad kostar det? Andra alternativ?

Sv: Billiga gummimattor?

Martha tipsade om att ringa en ishall, de brukar byta ut de mattor de har mellan omkädning och is med jämna mellanrum. Var en tråd om det nyligen. Jag har såna transportband och de är förbenat bökiga att handskas med.

På vilket sätt är transportbanden bökiga?

Jag har de gamla mattorna från gamla transporten vid uppbindningsplatsen i stallet, och de är som jag fattar det just sådana transportband (ganska tjocka, släta, smala - det är två delar för att bli 1.50 m bredd och så är det metalltrådsväv i dem, väger ett ton var) och det enda som är bökigt är att flytta dem (det blir ju en springa i mitten där det samlas skit så man får sopa rent ibland) men annars tycker jag de är utmärkta och skulle gärna ha sådana i hela stallet just för de ligger pinstill, är i det närmaste outslitliga och så.

Vet du vad transportband kostar mellan tummen och pekfingret sådär?

Ingen aning om pris. Jag flyttar sällan mina men när jag ska göra det så är det jäkligt jobbigt, dom är stela och tunga. Sen har det en förmåga att hos en av hästarna hamna skit u n d e r mattan och den är inte helt smidig att flytta så man får bort skräpet. Jag har slitit ut en faktiskt eftersom en av mina hästar boxvandrar så den slängde jag för ett tag sen. Jag har inte metallväv i mina utan nån slags textil. Har även mattor från hästtransport i en box och den är väl inte särskild smidig den heller men den är mycket tunnare och lättare att lyfta.

Kolla med någon grus-kross, de brukar byta mattor i sina transportband med jämna mellanrum. Jag betalade kanske 7-800 för en rulle med ca 20 meter, fast det är några år sedan.

HeJe

Jag puttar upp den här tråden lite, för jag är också intresserad av att lägga in gummimatta, åtminstone i en box. Mer input från er som har erfarenhet av gummimattor?

Jag köpte av en mjölkbonde som slutat med korna. 100 kr styck tror jag att jag gav. Det är den räfflade varianten, finns i en del transporter. Skulle tro att de är ungefär 100*150cm.

Tunga as men de funkade bra. Använder dem inte längre men sparar dem för framtiden.

Pappers bruken använder tydligen stora gummi mattor till sina valsar eller vad det nu är - de byter också ut dem (dvs kasserar de gamla) med jämna mellanrum. De mattorna är sjukt stora, en kompis ska få från dem som grund till ridbanan, under själva underlaget. Kolla med nåt sånt är mitt tips! Har ingen koll på priserna tyvärr men vet att de inte skulle betala mycket - problemet var att transportera för de är tydligen sjukt stora, pappersbruket tyckte de var helskumma som ville ha, pga storleken/otympligheten osv....:smirk:

Har jag också och de funkar utmärkt! Sambon byggde ny lagård till mjölkkorna och då blev 50 mattor över!! Jag har tre hästar så de har fått varsin och det kommer en i stallgången också inom kort. Så det är nog det bästa tipset- hör med en mjölkbonde med nerlagd lagård. Jag sparar de andra 46 st till mitt nya stall...:d

Hur ser transportbanden ut??

Du råkar inte ha någon bild?

Ni som har mattor som det gärna kommer skit under,
varför köper ni inte flytande gummi istället och målar ut så att det blir så att säga en 'permanent' gummimatta där? :idea:

Det måste ju bli mycket smidigare för era stackars ryggar istället för att böka med att lyfta as-tunga mattor...?

Just my cup of tea... :)

LinnK skrev:
varför köper ni inte flytande gummi istället och målar ut så att det blir så att säga en 'permanent' gummimatta där? :idea:

Det måste ju bli mycket smidigare för era stackars ryggar istället för att böka med att lyfta as-tunga mattor...?

dyrt :smirk: :D

LinnK skrev:

Det gummit kostar väl ca 2000 + moms för ca 3 kvm vad jag har fattat det som (vilket hade blivit 10.000 bara för en av mina boxar), och hur ofta flyttar man dem egentligen och lyfter på dessa tunga mattor, i den boxen jag har gummimatta i så behöver jag endast lyfta lite på ena kanten någon gång emellanåt, jag släpar inte runt på den varenda dag, enda utsläpandet kommer att bli till sommaren när de ska ut för högtrycksrengörning.

Tigertofflan skrev:
Okej, en novicefråga. Varför vill man ha gummimattor?

jag vill hade det för att en av mina hästar inte kan lyfta på fötterna i boxen utan släpar iväg allt strö utmed kanterna oavsett hur mycket eller hur lite det är, med gummimmatta ligger ströet lite mer fast (glider inte lika lätt som på betongen) och om hon ändå får tomt i mitten så är gummit mycket mjukare än betong att ligga på vilket medför att det inte blir några liggsår.

Därav min anledning :idea:

I mitt sommarstall är det fuktigt i en boxhörna, därför skulle jag vilja ha gummimatta där.

Jula har en tunn gummimatta i tiometersrulle och där man även kan köpa mindre bitar.
Kostade 100:-/m för ett par år sedan när jag köpte till gamle hästens box. Inte världens bästa men den var riktigt hållbar till det priset.

Apo

Tyvärr är virorna från pappersbruken inga gummimattor utan mer vävda filtar av någon slags plasttråd, så jag tror inte de fungerar att ha i stallet.
Däremot är de helt perfekta som marktäckare:love: :love: . Tyvärr har väldigt många upptäckt det här så det är lögn att få tag på dem:mad: .

Choklad skrev:
Hur ser transportbanden ut??

Du råkar inte ha någon bild?

Som gummimattor men tjockare, oräfflade och så är de TUNGA som snor. Och så ser man på kanterna (där det är skuret) att det är någon form av väv/trådar i dem. Praktiskt taget outslitliga. Mina har legat först 6 år i transport och sen 3 år i stallgång. Syns inte ens ett broddmärke i dem.

Varför jag vill ha gummimattor (någon frågade) - eftersom jag har en stallgång som någon någon gång i tidernas begynnelse gjort lika slät och len som en barnrumpa. Skitbra när man ska sopa, lättsopat som bara den. Men SÅPHALT för skodda hästar. Och jag är less på att byta bastmattor stup i kvarten (en gång i halvåret) och vill lägga gummimatta i hela stallgången (nu finns det bara vid uppbindningsplatsen). och lägga in flytande gummi i min gigantiska stallgång skulle kosta typ 20 000 kr så nej tack..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: mars
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några... 2 3
Svar
58
· Visningar
5 814
Senast: Wille
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka