Billig sele till shettis

Sv: Billig sele till shettis

[Jo, det är "meningen" vid större olycka.
Kommer din häst loss och säg att vagnen fastnar i ett träd när hästen skenar med syntetsele kommer hästen gå sönder innan selen gör det.

Läder går inte sönder "bara hästen tar i", men den gör det vid större olyckor med MYCKET fart/tryck osv. /QUOTE]

Men en rejäl loksele med dubbelsydda dragläder och draglinor i kätting, går den faktiskt sönder? Tror nog att det är spännen och hakar som ger sig först, och såna finns ju också på en syntetsele.

Jag har också fått x antal nylongrimmor slaktade i hagen och alltid har spännena gett sig. Inte ett märke på hästarna.

Jag körde med travsele i nöd. Stapplande häst med kort steg som ville springa från vagnen.... Bra sele- pålle rörde sig balanserat och tog ut steget...
Man ska nog ha rätt lätt last bakom.

Jag skulle föredra att hästen fick stå och glo framför att använda felaktig utrustning...

Spännet på en grimma lossnar lätt när det är av dålig kvalitet ja. Men om det är däckel eller brösta som sätter sig fast tvivlar jag på att det lossnar. Iallafall inte på mindre hästar. Visst är det skillnad om en 150 kgs shettis lägger sig i selen eller en 700 kgs nordsvensk.

Tvivlar på att ens min lädersele skulle gå sönder om min ponny på 130 kg satte sig fast och försökte komma loss.

[Jo, det är "meningen" vid större olycka.
Kommer din häst loss och säg att vagnen fastnar i ett träd när hästen skenar med syntetsele kommer hästen gå sönder innan selen gör det.

Läder går inte sönder "bara hästen tar i", men den gör det vid större olyckor med MYCKET fart/tryck osv. /QUOTE]

Men en rejäl loksele med dubbelsydda dragläder och draglinor i kätting, går den faktiskt sönder? Tror nog att det är spännen och hakar som ger sig först, och såna finns ju också på en syntetsele.

Jag har också fått x antal nylongrimmor slaktade i hagen och alltid har spännena gett sig. Inte ett märke på hästarna.

NU syftade jag främst på brötstselar eftersom det var det tråden handlade om. Men om en ardenner/nordsvensk/annan stor häst hade lagt sig i en nylonsele tror jag absolut den hade gått sönder. Se även mitt svar ovan.

Ursäkta TS om tråden spårat ur nu ;), men har jag förstått det rätt nu:

1: Om man kör shettis så kvittar det om selen är i läder eller syntet om man kör fast, för den orkar ändå inte dra sönder den? Alltså går ponnyn sönder före selen oavsett. Vilket ju är lite skrämmande. Kanske man inte alls ska köra ponny?

2: Om man kör stor häst så kvittar det också vilket materialet i selen är, för den orkar dra sönder både syntet och läder om det skiter sig.

Då är alltså syntetselens dåliga sida det att den kan bränna hästen före den går sönder. Att nylon bränner vet jag men är neopren lika illa? Och hur är det om man har underlägg till brösta/däckeln i konstmaterial t.ex. teddy eller neopren? Är inte det lika illa?

Jag körde med travsele i nöd. Stapplande häst med kort steg som ville springa från vagnen.... Bra sele- pålle rörde sig balanserat och tog ut steget...
Man ska nog ha rätt lätt last bakom.

Jag skulle föredra att hästen fick stå och glo framför att använda felaktig utrustning...

Jo, jag vet mycket väl hur selarna fungerar, men för att svara på TS fråga, så hade jag nog hellre kört med travmundering (förutsett att jag endast körde rakt fram på grusvägar, typ, vilket jag förstod var tanken, motionskörning?) än en med helt fast brösta om jag tvunget skulle köra. Personligen hade jag heller inte kört ponnyn utan bra selar men det är ju upp till ägaren, eller hur, och det var utifrån det jag svarade.

Fast om selen är dimensionerad för hästens storlek tror jag inte det är så stor skillnad, en shettissele är ju bra mycket mindre och nättare än en ardennersele till exempel. Det finns ju olika typer av syntet med.
Många seltillverkare har ju ordentliga, hållbara selar i olika syntetiska material, Zilco, IH, Amish.

Ponnytravprylar (googla för adress) säljer Avulon, komplett lädersele till shetland för 1500:- fraktfritt. Givetvis inte Tärnsjöläder då, men den jag köpte höll för daglig körning i tre år innan bröstan slutligen började ge med sig. Övriga delar håller ännu.

Ponnytravprylar (googla för adress) säljer Avulon, komplett lädersele till shetland för 1500:- fraktfritt. Givetvis inte Tärnsjöläder då, men den jag köpte höll för daglig körning i tre år innan bröstan slutligen började ge med sig. Övriga delar håller ännu.

Då kan jag lika gärna lägga 1500:- på en med draglinor;)

Men det ÄR ju draglinor till den. Däckel (silett), ryggstycke, baksele, brösta, draglinor, tömmar & huvudlag....vad mer behöver du?

Japp, butiken heter så, men hon har utrustning för klassisk körning också :)
Mkt trevlig tjej att göra affärer med, jag har köpt flera selar av henne, har aldrig blivit besviken på servicen.

Nu läser du vad du vill läsa. Läs igen så kanske du försyår vad jag menar :)

Tvivlar på att ens min lädersele skulle gå sönder om min ponny på 130 kg satte sig fast och försökte komma loss.

NU syftade jag främst på brötstselar eftersom det var det tråden handlade om. Men om en ardenner/nordsvensk/annan stor häst hade lagt sig i en nylonsele tror jag absolut den hade gått sönder. Se även mitt svar ovan.

Håller med Bettysmatte. Se fetstiltade. Vad har vi förstått fel?

Ska man köra med travutrustning ska det vara lätt last och plan mark ammars kan man lika gärna köra med en skitsele. Travgrejer är för travträning!
Jag körde också "försiktigt" och bara rakt fram, men skillnaden i steglängd var ENORM.

Ska man köra med travutrustning ska det vara lätt last och plan mark ammars kan man lika gärna köra med en skitsele. Travgrejer är för travträning!
Jag körde också "försiktigt" och bara rakt fram, men skillnaden i steglängd var ENORM.

Jag kommer inte köra på plan mark, utan på skogsvägar:)

--------------------------------------------------

Kan vi gå tillbaka till ämnet nu! Dvs tips om billiga selar.

Hmm. Hur ska jag förklara mig? Försöker så gott jag kan.

Lädersele (nu pratar jag om bröstsele, har inte erfarenhet av annat): Hade en shettis på under 150 kg fastnat i bröstan eller däckeln hade den antagligen inte gått sönder. Hade en större häst fastnat hade den gått sönder=önskvärt. Hellre en söndrig sele än söndrig häst.

Nylonsele: Hade en shettis eller häst på ett par hundra kilo fastnat i däckel eller brösta hade den bränt och skavt sönder hästen innan den gick sönder. Dvs du får en häst med bränn/skavsår som blir värre ju mer den försöker komma loss. Men hade en ardenner gjort samma sak tvivlar jag inte på att selen hade gått sönder.

Nylon bränner ju även huden, inte läder.

Oavsett vilken sele, om en häst hade fastnat i en "mindre" rem/del/spänne hade det nog gått sönder i vilket fall.

Av samma anledning kör jag alltid hästen i transport med läder. Säg att hästen får grimman runt halsen, börjar snurra runt och fastnar. Inte alls säkert att pistolhaken "räcker" med att gå sönder för att få loss hästen. Tror knappast metallringarna mellan de andra delarna spricker, men har aldrig varit i en sådan situation så rätta mig om jag har fel.

Nu kanske ni förstår lite bättre?

Jo, nylon bränner, det vet jag, men gör neopren det? Och hur är det med de material som dyrare syntetselar är gjorda av?
Och om man har brösta/däckelunderlägg av neopren/annan syntet på en lädersele, borde inte det bränna lika mycket i en ev nödsituation?

Kollade på min syntetsele och konstaterade att OM vagnen skulle fastna t.ex. mellan två träd, så är det inga större problem för skaklarna att dras ur skakelhållarna, de ligger löst och har inga öglor, bara piggar. Dessutom snabbkoppling på däckeln. Bakselen sitter bara fast under flärpen på bakstycket till svanskappan och dras nog lätt av bakåt. Mest sitter vagnen ju fast i draglinorna till bröstan men dels finns ju spännena som jag TROR ger sig ganska fort, dels kanske svängeln lossnar från vagnen?

Och angående lädergrimma i transport, så fastnade mitt kallblod en gång i nånting med sin lädergrimma. Lädret var helt men karbinhaken i mässing vid käkremmen har utdragen så den var precis rak. Mitt gamla halvblod kommer jag ihåg att fastnade på väg ut ur släpet en gång, lädergrimman gick inte av då heller men däremot töjdes den ut flera cm i nackstycket.
Så det viktigaste är nog att ha med sig kniv så man fort får loss hästen, oavsett material i grimman!

Liknande trådar

Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 541
Senast: Egonson_
·
Körning Jag letar runt här på buke och har hittat och läst det mesta om skitselar och vad folk rekommenderar m.m. Vissa skriver att hästen...
Svar
4
· Visningar
1 304
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: Ulrika C
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 564
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar