Sv: Billig sele till shettis
KL
Jag håller på mycket inom mitt jobb med syntet och läder och allmänt kan man väl säga så här:
Läder är ett naturmaterial med fel som hudbristningar, täthet och kvalitet som gör att man oftast "överdimensionerar" för att det ska hålla. Då bortser jag från att man av förklarliga skäl lägger bred anläggningsyta på brösta t.ex. På en lädersele behöver man inte fodra med annat material om man inte vill. Läder mot hud är sällan källa till skav men kan förekomma.
Sys också helst med organiskt material som bomull.
Om en olycka händer är det ganska svårt att skära genom läder.
Syntet är ett fantastiskt starkt material. De allra flesta av hög kvalitet när det gäller hållbarhet och jämn kvalitet.
Om en syntetsele skulle dimensioneras efter endast hållbarhet skulle dens remmar vara ganska smala och tunna. Men, precis som läderselen vill man ju även ha anläggningsyta och utseende och tar då givetvis till dimensionerna.
Det betyder att en syntetsele då egentligen klarar bra mycket mer än en hästs tyngd i selen. Säkert tio gånger mer än en lädersele, kanske ännu mer.
Syntetselar ska sys i samma material som den är i, dvs nylon/nylon eller polyester/polyester. Annars skavs det snabbare. En syntetsele ska man fodra med något bra material då skav/brännsår är ofta förekommande.
Om en olycka händer är det oftast lättare att skära av syntetselar.
Syntetmaterial är relativt ljuskänsligt. Speciellt om man jämför med läder.
Man bör sy en syntetsele med en tråd som kan gå av före själva selen gör det, eftersom hästen med stor säkerhet går sönder före syntetselen då den ju alltid är extremt överdimensionerad.