Billig sele till shettis

Sv: Billig sele till shettis

Man har alltid en vass kniv med sig när man kör häst i låda. Alltid. Kan vara bra att ha på vagnen också.

KL

Jag håller på mycket inom mitt jobb med syntet och läder och allmänt kan man väl säga så här:

Läder är ett naturmaterial med fel som hudbristningar, täthet och kvalitet som gör att man oftast "överdimensionerar" för att det ska hålla. Då bortser jag från att man av förklarliga skäl lägger bred anläggningsyta på brösta t.ex. På en lädersele behöver man inte fodra med annat material om man inte vill. Läder mot hud är sällan källa till skav men kan förekomma.
Sys också helst med organiskt material som bomull.
Om en olycka händer är det ganska svårt att skära genom läder.

Syntet är ett fantastiskt starkt material. De allra flesta av hög kvalitet när det gäller hållbarhet och jämn kvalitet.
Om en syntetsele skulle dimensioneras efter endast hållbarhet skulle dens remmar vara ganska smala och tunna. Men, precis som läderselen vill man ju även ha anläggningsyta och utseende och tar då givetvis till dimensionerna.
Det betyder att en syntetsele då egentligen klarar bra mycket mer än en hästs tyngd i selen. Säkert tio gånger mer än en lädersele, kanske ännu mer.

Syntetselar ska sys i samma material som den är i, dvs nylon/nylon eller polyester/polyester. Annars skavs det snabbare. En syntetsele ska man fodra med något bra material då skav/brännsår är ofta förekommande.
Om en olycka händer är det oftast lättare att skära av syntetselar.

Syntetmaterial är relativt ljuskänsligt. Speciellt om man jämför med läder.

Man bör sy en syntetsele med en tråd som kan gå av före själva selen gör det, eftersom hästen med stor säkerhet går sönder före syntetselen då den ju alltid är extremt överdimensionerad.

Ja, särskilt i vagnen. Kan ju hända ruskiga saker när man är ute och kör, med en bra kniv kan man få loss hästen långt innan hjälp är på väg ...

jag har precis köpt en mora sport kniv som jag tejpat fast med eltejp under sätet på vagnen. Själva kniven kostade 250 kr och jag hoppas att jag aldrig ska behöva använda den. Men om det går åt helvete så vet jag att jag kan få loss hästen fort.

Ingen aning om neopren faktiskt.
Jag har bara själva läderselen när jag kör, inga underlägg eller liknande. Har bara underlägg i bomull när jag tömkör.

Ja absolut kan du få loss hästen, men då räknar du blint med att du sitter i vagnen när hästen fastnar. Om kusken ramlar ur eller annat så är det inte säkert att en "vanlig" människa vet hur man får loss selen.
Jag har inte snabbkoppling på mina draglinor. Endast på skakelhållarna.

Men absolut, kniv alltid med!

Jag har haft en sele med fast brösta till min ena ponny som han hade när jag började ta hand om honom innan jag hade råd att köpa en bättre sele, han tog ingen skada av det.. Men en sån sele ligger runt 1000kr och en bättre sele ligger på 500kr mer. Hade jag varit i ditt läge hade jag lagt 1500kr på en bättre sele än 1000kr på en med fast brösta.
Det finns även diverse salugrupper på fb, har du kollat där?

Ska man köra med travutrustning ska det vara lätt last och plan mark ammars kan man lika gärna köra med en skitsele. Travgrejer är för travträning!
Jag körde också "försiktigt" och bara rakt fram, men skillnaden i steglängd var ENORM.

Har också provat allt möjligt så jag vet åter igen hur det fungerar och hur det känns skillnad på hästen.
Åter till ursprungstråden.

www.driveout.se har kompletta syntetselar för ca 1400 kr.
www.washap.se har en bröstsele Berta för 1300 kr. Jag är fattig som en lus men hade hellre lagt på några hundra och köpt en sådan än en med fast brösta för 500 kr. Du får ju ändå komplettera med baksele och linor (om du inte har det hemma redan, vill säga) :)

Liknande trådar

Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 541
Senast: Egonson_
·
Körning Jag letar runt här på buke och har hittat och läst det mesta om skitselar och vad folk rekommenderar m.m. Vissa skriver att hästen...
Svar
4
· Visningar
1 304
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: Ulrika C
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 564
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar