Billig sele till shettis

MaRomer

Trådstartare
Dröm ponnyn som jag ville köpa förra året blev till salu igen och imorgon hämtar jag honom. Men tyvärr var detta helt oväntat och jag skrapar kontot för att hämta honom <3

Kommer behöva köpa både vagn och sele. Men kontot skriker. Vilka selar är riktigt billiga, men bra. Dvs passar för skogsskörning. Även vagn behöver ordnas, men lutar åt att vi bygger en. Jag har tidigare haft en äkta maraton sele på honom och någon gång kommer det bli en sådan igen.

Jag söker en sele med draglinor, men skulle det funka med en fast brösta i värsta fall?

Kan man beställa från tex england?

cimg2773_502b8dfde087c3103100041e.jpg

imag1661_502b8b17e087c3103b0003a3.jpg

Sv: Billig sele till shettis

Kul med ponnyn! Grattis!

Kvalité kostar som bekant, men tillsvidare kan en billigare sele vara en lösning.
Billigaste läderselen jag hittar bland körbutikerna på nätet kostar 1300:- Billigaste nylonselen kostar 1450:- och kan köpas på kredit.

Denna selen har jag sett IRL, och för under 800:- så får man en helt okej sele. Säkerligen i klass med den jag hittade för 1300:-. Har även köpt av den säljaren, och det var mycket smidigt.

Sedan kan man diskutera det etiska i att köpa (läder)produkter från Indien, men det kan vi ta en annan gång ;)

Dett aär jag ju väl medveten om. ALternativet är att låta honom stå och glo i en hage tills jag kan köpa något "riktigt" Och då pratar vi minst 1 år. Vi har även köpt gård och ska påbörja både hus och stallbygge. Så att han blev till salu just nu kunde inte bli mer fel. Men jag kunde bara inte låta bli att köpa honom. Han och den andra ponnyn är bästisar och han vantivs där han står nu.

Syntetselen från Drive Out är helt ok för det priset! Har kört 2-3 ggr/v med min sen maj och är mycket nöjd! Lätt att rengöra också är ju ett plus!
Hellre syntet än läder i tveksam kvalitet resonerar jag :D.

Syntetselen från Drive Out är helt ok för det priset! Har kört 2-3 ggr/v med min sen maj och är mycket nöjd! Lätt att rengöra också är ju ett plus!
Hellre syntet än läder i tveksam kvalitet resonerar jag :D.

Jag ska vara helt ärlig och när jag haft utrustning i syntet och något hänt så har hästen fått hemska brännmärken, Detta gällande grimmor, sadelgjordar och annat. Så det undviker jag likt pesten:/ Syntet går inte sönder vid en olycka som läder gör.

Attans att jag bara har cob-selar hemma, annars hade du kunnat låna :( (köpte tre i ett paket sas men använder bara en de närmsta åren).

Jag lade upp en köpes-annons när jag letade och fick en del bra svar!

Hur billig måste den vara? Driveout Start och Pfiff standard är båda helt ok selar för ca 2000 kr.

Hur billig måste den vara? Driveout Start och Pfiff standard är båda helt ok selar för ca 2000 kr.

Helst 0:-, så så billig det bara finns. Alla selar är egentligen för mycket pengar att lägga just nu.
Pfiff har jag haft en och gillade den inte alls.

Kanske bättre att du väntar då, och aktiverar ponnyn med promenader/joggingturer/tömkörning så länge?

Jag har också en Drive Out syntetsele och tycker att den verkar helt okej. Men å andra sidan har jag en hel del annan syntetutrustning också, såsom grimmor...

kan man inte köpa en skit-brösta eller för stor ordentlig sele och sy om? tänker att det mer eller mindre bara är att ta isär en fast brösta och sy dit grova spännen och lägga till en rem för däcklen osv. för att få ngt medelmåttigt i läder som brösta och skakelremmar, och sen ha syntet på bakselen t ex? är inte så insatt i bröstor som du kanske inser :/. körde själv min lilla ponny med longerlinor som skakelremmar och en fast brösta... dvs inte det bästa men det visste jag ju inte då.

men jätte härligt att du köpt den skäcken^_^ har följt din blogg och tyckte det var så synd att ni fick lämna tillbaka honom.

Kanske bättre att du väntar då, och aktiverar ponnyn med promenader/joggingturer/tömkörning så länge?

Jag har också en Drive Out syntetsele och tycker att den verkar helt okej. Men å andra sidan har jag en hel del annan syntetutrustning också, såsom grimmor...

Fast det är inte aktuellt att inte köra honom på minst 1 år. Jag har en ponny till och de får motion ihop. DÅ är det enklast att köra den ena och ha den andra på släp. Då köper jag hellre en billig bröstsele. Kan omöjlligt tro att han kan ta skada av att köras några dagar i veckan med dendå det går flera tusen ponnier med likadan hele varje dag. Oc mig veteligen fiunkar det ok, även fast det inte är optimalt.

Kanske kan funka med en travsele så länge om du kan hitta någon billig begagnad? Typ remsele. Lite bättre än fast brösta kan jag tycka.

Har "skit"selen har 2 gjordar kan det funka så länge, så kan du ju sätta dit draglinor och ha en tjock padd under däckeln på en sån där enkel bröstsele. Draglinor kan du göra själv av rep. Men blir ju fortfarande ganska stumt i ponnyns rygg iom att däckeln inte är någon silettmodell.. 2 gjordar är dock viktigt, en däckel och en bukgjord som på lokselen.

Jag hade först en sele med fast brösta till mina welshar när jag höll på att köra in dem, då jag inte ville köpa något dyrt för jag visste inte om inkörningen skulle lyckas.

Efter en lyckad inkörning och allt gick bra så köpte jag en startsele från drive out och en oxervagn. Så mina ponnyer kördes några månader med en sele med fast brösta, fast jag visste att det inte var optimalt, men en kortare period är kanske inte så farligt?

Jag ska vara helt ärlig och när jag haft utrustning i syntet och något hänt så har hästen fått hemska brännmärken, Detta gällande grimmor, sadelgjordar och annat. Så det undviker jag likt pesten:/ Syntet går inte sönder vid en olycka som läder gör.

Men det är väl inte meningen heller att en sele ska gå sönder i nödsituation/olycka heller? Kan ju sluta riktigt illa om bröstan går sönder när hästen tar i lite :crazy:

Det finns väl en orsak varför draglinor och maratonselar ofta förstärks med nylon?

Dessutom så har Drive Outs sele mjukt neopren överallt där selen ligger mot hästen och aldrig har min ponny fått minsta lilla skav trots svettiga turer på 1,5-2 h.

Jo, det är "meningen" vid större olycka.
Kommer din häst loss och säg att vagnen fastnar i ett träd när hästen skenar med syntetsele kommer hästen gå sönder innan selen gör det.

Läder går inte sönder "bara hästen tar i", men den gör det vid större olyckor med MYCKET fart/tryck osv.

Av samma anledning kör jag alltid hästar i transport med lädergrimma. Om hästen skulle hoppa skulle jag hellre vilja ha en löst häst hängandes över bommen än en strypy häst/häst med sönderbränt huvud.

Läderselar är försärkta i de delar som slits mest.

Fast vid ordentlig kraft från en häst går nog det mesta sönder, även om det är syntet. Mina hästar åker alltid med nylongrimmor i transporten. Min ena råkade fastna i något en gång, och den grimman gick då sönder. Det ena spännet brast. Inte en skråma på hästen.

KL

Och om inte syntetremmarna går så ryker nog spännena som sagt. Skulle inte heller vilja köra med en sele som kan ryka av vid häftiga kast, vill ha sånt som är LÄTT ATT LOSSA men inte grejer som ryker av trots ganska rejäla ryck.
Har alltid en kniv i vagnen också samt säkerhetsspännen på det mesta.

Liknande trådar

Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 541
Senast: Egonson_
·
Körning Jag letar runt här på buke och har hittat och läst det mesta om skitselar och vad folk rekommenderar m.m. Vissa skriver att hästen...
Svar
4
· Visningar
1 304
Körning Hej! Igår köpte jag en liten rockard och sele till min shettis. Jag har kört en del när jag var yngre och till min förra shettis (som...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: Ulrika C
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 564
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar