Billig/prisvärd lättviktshjälm?

GotAsecret

Trådstartare
Jag är i behov av en ny hjälm men den måste vara lätt då jag annars får ont i nacken.
De flesta verkar väga runt 400g och den jag har nu (Euro-lite, vanlig modell typ) är på gränsen till för tung :crazy: (Dessutom ser jag hemsk ut i den...får liksom en avlång, fast rund, form i ansiktet, inte vackert.)

Märkte igår att det "knakar" i den och då kanske det kan vara läge för en ny ganska omgående?

Så, finns det någon lättare modell som inte är allt för dyr? (helst så billig som möjligt) och som inte ger denna "äggform"?

Dum fråga, men hur är hjälmarna som kan finnas på ÖB? De lär ju vara godkända om de får säljas? Fast de kanske har dålig passform?

Egentligen skulle jag vilja ha en klassisk sammetshjälm då jag tycker de är snyggast faktiskt, men de är väl i regel tyngre än de uttalade sk. "lättviktshjälmarna"?

Någon som har något bra svar på mitt svammel?:p

Sv: Billig/prisvärd lättviktshjälm?

Jag har en Champion Ventair, och tycker inte att den väger så mycket, men jag kan ju ha fel... Har även en Troxel Spirit som är lätt, men är inte lika förtjust i den. :grin:

Jag har en hjälm från ÖB och jag känner ingen nämnvärd skillnad på den o min gamla Hi-Lite-hjälm, som i sin tur ska vara likvärdig med Euro-Lite.

Annars är väl den hjälmen som flest har nu när det gäller lättvikt/ventilationshjälm är väl lamicell transformer, ligger runt 1000-lappen.

Sambon har en Safe rider. Den väger hälften av en vanlig hjälm. och är CE EN 1384-godkänd.
Finns nu på rea på Horze och kostar 169 kr.

Såg på kort nu att han har ett litet märke fram på sin, men den ser exakt likadan ut i modellen och han gillar sin. Den är väldigt lätt, och man kan justera med en knapp bak passformen, vilket e bra om man vill ha mössa på vintern.

Senast ändrad:

Sambon har en Safe rider. Den väger hälften av en vanlig hjälm.
Finns nu på rea på Horze och kostar 169 kr.

169:-? :eek: Finns den att prova någonstans? Vill ju inte chansa och köpa utan att veta att den passar...

mumin - > ok då vet jag:)

169:-? :eek: Finns den att prova någonstans? Vill ju inte chansa och köpa utan att veta att den passar...

mumin - > ok då vet jag:)

Storleken är justerbar
S/M
L/XL

Han har L-XL och jag som har 58 kan ha den om jag drar in den .

Senast ändrad:

Jag såg att de bara hade L XL kvar...frågan är om jag törs chansa på en sådan (å andra sidan är det ju inte mycket pengar om det inte skulle funka...)

Den var förövrigt ganska snygg, inte så hemsk som jag trodde :D

Någon som vet hur deras ridbyxor är i storlek?
Tänkte om jag hittar några med hög midja till bra pris så kunde jag ju passa på om det finns en chans i helvetet att de passar :p

Vad har du för storlek på hjälm annars?

Jag har 2 par av deras ridbyxor Horze active och de är ovanligt sköna då de är mjuka i midjan. De är inte så små i storlek som ridbyxor annars kan vara. jag har samma storlek som på vanliga byxor och då sitter de skönt.
Jag har svårt för stum resår på ridbyxor. Dessa känns ungefär som mjuka tights.

Tror att det är 56-57 på min E-L...ska spana in ridbyxorna för det låter som sådana jag vill ha!:)

Jag har både snyggare och dyrare andra byxor, men använder nästan alltid dessa då min mage lätt svullnar och då e det skönt med mjuka byxor :)

:eek::eek::eek: Det var lite värre det ja :p

lobell - då ska jag absolut kolla in dem för det problemet har jag med :p
Haha det var ju precis dem jag kollat på :D

Senast ändrad:

Jag kan rekommendera Lamicells hjälmar. Har själv en Lamicell master och den väger på gränsen till ingenting. Kostar runt tusenlappen vilket jag själv tycker är hyfsat billigt.

Prisvärt ja, billigt, nej inte för mig. Finns inte en chans att jag kan lägga 1000:- på en hjälm, även om jag skulle vilja :(

Har inte Mountain Horse kommit med en hjälm som lanserades som extremt lätt? Är väldigt osäker, men har för mig det.
Annars är det nog Cascos eller Las som är de lättaste på marknaden, under tusenlappen iaf.

Antar att du menar "KEP" hjälmen. Visst är det en lättviktshjälm men den kostar ca 4.500kr :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har...
2
Svar
32
· Visningar
3 824
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar