Billig Paddock

Genarp

Trådstartare
Har en gräspaddock/hage som vi har ridit i nu under sommaren. Funderar på att lägga ett lager stenmjöl/travbanegrus på den så att den inte blir så lerig i höst. Någon som har lagt sand/stenmjöl/grus direkt på gräset? Hur tjockt lager? Hur har resultatet blivit?
 
Sv: Billig Paddock

jag rider som du i en hage, spåret är ganska upptrampat och när det regnat blir det lätt geggigt och halt. men det är för mig mycket bättre med en hage än en ridbana, är det lerigt på spåret så broddar man och/eller rider innanför spåret. är det så man riskerar att trampa upp för mycket rider man ut.

eftersom ni inte kommer ha dränerat så blir banan inte ridbar när det regnat, kan säga att min hage torkar upp dubbelt så snabbt än grannens odränerade paddock(som faktiskt har ganska bra naturlig avrinning och annars är ordentligt byggd.)

sen eftersom ni inte har markduk eller bärlager så försvinner stenmjölet sakta men säkert ner i marken där det bara packas mer och mer = ni får ösa på mer stenmjöl efterhand och det blir bara hårdare på banan.

ska man bygga en ridbana så ska den göras ordentligt, annars är det mer ekonomiskt att rida i hage hemma och åka iväg till ridhus/paddock när det behövs.
 
Sv: Billig Paddock

Det beror lite å hur mrken ser ut under. Jg har gjort en fuskbana med 10 cm stenmjöl som vältats hårt och 5 cm sand på det, men jag har en naturlig grusås under så det är bra naturlig dränering, faktiskt bättre än många riktiga banor. Är det lerjord under tror jag det är svårare.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 369
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag har börjat fundera på att på sikt försöka göra något som liknar paddock paradise hemma. Mina hästar går på lösdrift och det är bara...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Tualma
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp