Billig Paddock

Genarp

Trådstartare
Har en gräspaddock/hage som vi har ridit i nu under sommaren. Funderar på att lägga ett lager stenmjöl/travbanegrus på den så att den inte blir så lerig i höst. Någon som har lagt sand/stenmjöl/grus direkt på gräset? Hur tjockt lager? Hur har resultatet blivit?

Sv: Billig Paddock

jag rider som du i en hage, spåret är ganska upptrampat och när det regnat blir det lätt geggigt och halt. men det är för mig mycket bättre med en hage än en ridbana, är det lerigt på spåret så broddar man och/eller rider innanför spåret. är det så man riskerar att trampa upp för mycket rider man ut.

eftersom ni inte kommer ha dränerat så blir banan inte ridbar när det regnat, kan säga att min hage torkar upp dubbelt så snabbt än grannens odränerade paddock(som faktiskt har ganska bra naturlig avrinning och annars är ordentligt byggd.)

sen eftersom ni inte har markduk eller bärlager så försvinner stenmjölet sakta men säkert ner i marken där det bara packas mer och mer = ni får ösa på mer stenmjöl efterhand och det blir bara hårdare på banan.

ska man bygga en ridbana så ska den göras ordentligt, annars är det mer ekonomiskt att rida i hage hemma och åka iväg till ridhus/paddock när det behövs.

Sv: Billig Paddock

Det beror lite å hur mrken ser ut under. Jg har gjort en fuskbana med 10 cm stenmjöl som vältats hårt och 5 cm sand på det, men jag har en naturlig grusås under så det är bra naturlig dränering, faktiskt bättre än många riktiga banor. Är det lerjord under tror jag det är svårare.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: tara
·
Anläggning Har höhus utomhus i hagen. Grusar rejält inför varje höst men efter ett par månader blir det ändå alltid fullständig lervälling runt...
Svar
12
· Visningar
1 337
Senast: Murray
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar