Bilkunniga - lugna mig

tanten

Trådstartare
Min Peugeotdiesel 308, 2010 års modell - den har slutat värma i kupén. Det började redan förra vintern men nu i höst har de blvit påtagligt.
Utan att kunna något om just Pegutter så känns det som om det skulle kunna vara något spjäll som kärvar? Men - när jag bytte kompressor i ACn på Hyundaien gick det på 15 papp.:cry:

Jag är skraj att även det här något DYRT.

Speciellt som jag har ett tandläkarbesök om några veckor som inte kommer att bli billigt (sprucken lagning på rotfylld tand) och jag dessutom är varslad och inte vet ett skit om eller när jag blir uppsagd. Kanske står jag utan jobb i februari.

Ge mig lite lugnande teorier om felet. Please
 
Jag hade ingen värme i en gammal clio 1998 och de hittade aldrig felet O_o så det var körning med vantar på helt enkelt :meh:
Inte svaret du ville ha antar jag :crazy: :o men min bil var ju betydligt äldre
 
För att få värme i bilen finns ingenting som är lika dyrt att reparera som grejorna (läs: kompressorn) som ger kyla. :up: Kommer det varm luft men bara inte tillräckligt mycket - eller kommer det gott om luft men bara inte tillräckligt varm?
 
Min Peugeotdiesel 308, 2010 års modell - den har slutat värma i kupén. Det började redan förra vintern men nu i höst har de blvit påtagligt.
Utan att kunna något om just Pegutter så känns det som om det skulle kunna vara något spjäll som kärvar? Men - när jag bytte kompressor i ACn på Hyundaien gick det på 15 papp.:cry:

Jag är skraj att även det här något DYRT.

Speciellt som jag har ett tandläkarbesök om några veckor som inte kommer att bli billigt (sprucken lagning på rotfylld tand) och jag dessutom är varslad och inte vet ett skit om eller när jag blir uppsagd. Kanske står jag utan jobb i februari.

Ge mig lite lugnande teorier om felet. Please
Läcker den kylarvätska också så att du behöver fylla på ibland?
 
Läcker den kylarvätska också så att du behöver fylla på ibland?
Om den inte läcker kylarvätska räcker det nog med att spola värmeväxlaren för kupén, alternativt att det är någon ventil eller spjäll som kärvar. Behöver värmeväxlaren bytas kostar en ny från 400-500 kr om man beställer från Tyskland. Så jag tror inte det bli särskilt dyrt att fixa :)

Kolla också så att motorn blir ordentligt varm, annars är det motortermostaten som behöver bytas.
 
För att få värme i bilen finns ingenting som är lika dyrt att reparera som grejorna (läs: kompressorn) som ger kyla. :up: Kommer det varm luft men bara inte tillräckligt mycket - eller kommer det gott om luft men bara inte tillräckligt varm?
Fläkten funkar finfint men det kommer bara synnerligen sval luft även om jag drar upp det till typ 28 grader.

Och nej, inga läckage nånstans. Jag servar på märkesverkstad och de är både trevliga och kunniga. Den servades i september men då behövde jag ju inte värmen så jag mindes inte att den var lite kylig i våras. :banghead:
 
Tillägger ;)
Min buttriga äldre kompis klagar jämt på den där verkstaden. Han säger att han får usel service.

Själv får jag extragrejor utförda gratis och alltid fantastiskt bemötande. Kan det ha att göra med att jag är enbart glad och tacksam för allt de gör extra? Byter t.ex. lampor där eftersom mina trasiga fingrar inte klarar det - de gör för en hundring inkl lampa och de gör det på stört när jag kommer in. :heart Love them
 
Fläkten funkar finfint men det kommer bara synnerligen sval luft även om jag drar upp det till typ 28 grader.

Och nej, inga läckage nånstans. Jag servar på märkesverkstad och de är både trevliga och kunniga. Den servades i september men då behövde jag ju inte värmen så jag mindes inte att den var lite kylig i våras. :banghead:
Det skulle också kunna vara tempgivaren i kupén, vår har inte sådana finesser att man kan ställa in gradtal.
 
Tillägger ;)
Min buttriga äldre kompis klagar jämt på den där verkstaden. Han säger att han får usel service.

Själv får jag extragrejor utförda gratis och alltid fantastiskt bemötande. Kan det ha att göra med att jag är enbart glad och tacksam för allt de gör extra? Byter t.ex. lampor där eftersom mina trasiga fingrar inte klarar det - de gör för en hundring inkl lampa och de gör det på stört när jag kommer in. :heart Love them
Och tjänar bra på det då en lampa kostar 12kr
 
Verkar som om du har ACC och inte bara AC eller fattade jag fel?
Är det ACC så kan det ju vara givaren som behöver bytas.
 
Det stora problemet är ju att det är en fransk bil...
Ja hua. Har dock en viss erfarenhet att franska bilar är unika i den mening att ett diffust/konstigt fel uppkommer. Man fortsätter använda bilen som vanligt och efter ett tag har det lagat sig själv :D
Har fler vänner som säger samma. Heeelt fantastiskt kan man tycka. För egen del är det enda jag uppskattar med vår Peugeot 5008 så är det stunden då man tankar, då blir man seriöst barnsligt glad. Känns som man kommer hur långt som helst på en tank :up:
 
Ja hua. Har dock en viss erfarenhet att franska bilar är unika i den mening att ett diffust/konstigt fel uppkommer. Man fortsätter använda bilen som vanligt och efter ett tag har det lagat sig själv :D
Har fler vänner som säger samma. Heeelt fantastiskt kan man tycka. För egen del är det enda jag uppskattar med vår Peugeot 5008 så är det stunden då man tankar, då blir man seriöst barnsligt glad. Känns som man kommer hur långt som helst på en tank :up:
Haha
Ja inte trodde jag väl att jag skulle köra pegutt. Men det var den enda vettiga de hade inne då när jag var tvungen att supersnabbt besluta mig pga att älsklingsbilens motor rasat

Börjar efter flera år att försonas med en del av underligheterna....
Och visst blir man glad när man tankar
 
För oss var det en liten skruv som antingen satt löst eller hade trillat bort som gjorde att värmen krånglade. De fnissade lite på verkstaden när de upptäckte det, billigt blev det också :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp