bilkuddar och stolar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: bilkuddar och stolar...

Roheryn skrev:
Men du frågade ju om det var lika säkert att åka så och jag svarade att nej, det är det inte.
Ja...jag tror inte jag var riktigt vaken, för nu förstår jag inte själv vad jag menade:crazy: :rofl:
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Tack silverkedjan :bow: ! Jag har inte alls tänkt på hur osäkert de sitter på en kudden vid krock sidleds eller om de somnar.

Tror bestämt jag ska köpa mig en bältesstol redan och ha, är det rea så är det ju perfekt så kanske man kan tjäna några hundra ju:idea:
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Ja det är klart, bältesstolen skyddar ju åt sidan också ja...
Ja jag är som sagt lite velig om vad vi ska välja, för vi måste fortfarande ha två stolar, en till varje bil, de har inte plats på dagis för andras stolar...

Det som är lite jobbigt tycker jag är att dagis tex bara har kuddar till de större barnen, och tex mor och farföräldrar kan man ju inte tvinga att köpa stolar, utan de kommer ju att köpa kuddar, då åker ju barnen "osäkert" vissa gånger... det gör mig lite fundersam, ja givetvis ska inte VI köpa något sämre för att de ibland åker på bara kudde.. men.. äsch, svårt att förklara hur jag menar...
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Mustasukka skrev:
Min son har en bältesstol som man kan göra om till kudde när han blivit för lång för den.
Då ska man använda ett band med en plastmojäng som håller bältet på plats vid axeln.
Det händer att han åker på vanlig kudde ibland om han åker med min mamma tex. Men det känns inte lika säkert.
Han är 4½ och 112 lång, 22 kg.

En sådan har jag till min son och jag är supernöjd med den. Arvid är 6 år och han sitter toppen i den. Mycket säkrare än en vanlig kudde.

/Åsa
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Silverkedjan skrev:
En bra bältesstol är lätt att slänga med mellan bilarna, den sitter liksom inte fast. Och kostar nya från 700. tex HÄR

Det är STOR skillnad på bältesstol och kudde :eek:

Bältesstolen håller om barnet i sidled och gör att bältet och nackskyddet kommer på rätt ställe.

Du kan ju inte veta att du alltid blir påkörd rakt framifrån :crazy:

Sidostöden runt huvudet är livsviktiga för så små barn med relativt tungt huvud.

Dessutom håller det dem på plats även om de somnar.

En stor amerikansk studie byggd på uppföljning av verkliga trafikolyckor visar att bältesstolar fungerar mycket bättre i sidokrock än låga bälteskuddar. Och att kuddarna är farliga om barnet somnar.

Precis den stolen har vi och den flyttas ofta mellan bilarna. Busenkelt och busbra! Säkert så det förslår. Varför tumma på sina barns säkerhet???

/Åsa
 
Sv: bilkuddar och stolar...

Vidar har en bältesstol hos pappa och en hos oss av praktiska skäl. Men de åker liksom alltid med honom. Varför ska far- och morföräldrar ha egna ?

Om barn i grupp åker på kuddar korta utflykter så lär de väl i alla fall hålla varann vakna.

Men jag måste erkänna att jag är ytterst tveksam till att släppa iväg mina ungar i andras fordon :crazy: Minibussar är ju väldigt osäkra överlag. Jätteskönt med vårt dagis som promenerar till allt :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag börjar fundera på det här med bältesstol. Vad har ni för någon och är ni nöjda? Vissa går det ju att ta bort ryggen på så man...
Svar
18
· Visningar
5 519
Senast: Chlo
·
T
Övr. Barn På tal på att åka bil med barn... Dottern har börjat trassla sig ur bilbältet, inte alls kul då vi har bytt bil och den "Nya" har...
2
Svar
22
· Visningar
1 954
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp