Det dröjer nog länge innan det blir någon verkstad av de planerna...Men du bor i Stockholm så då är det inga problem/s
Trafikförvaltningen jobbar med just infrastrukturfrågor för att underlätta lokaltrafik som inte behöver gå via centrala Stockholm (se tvärbanan som går från Hammarby sjöstad till Sundbyberg) men det kostar riktigt saftigt och är något som är fem-tio års projekt. Just nu så jobbar man med att bygga ut Flemingsberg för att göra det till en knutpunkt Söder och renoverar Slussen för att få ordning på getingmidjan.
Stockholm har växt snabbt och infrastrukturen har inte hunnit med. Bussar är alltid det lättaste och därför har de premierats och de kostar betydligt mindre än t-bana eller pendel. Sedan är det ett meckande med kommunpolitiker som kräver utbyggnad nu, innan nästa val, och inte har förståelse för att det är långsiktigt. Detaljplaner, expropriering, remisser till diverse instanser. Plus att det ska finnas pengar. Just nu är SL ekonomi en katastrof eftersom de finansieras delvis av skattemedel och delvis av biljettintäkter som försvann under covid.
Luttrad som åker 1.5 h för att ta sig ca 2 mil fågelvägen. Som en delsträcka på drygt en mil bara har tunnelbana att välja mellan ( för tidigare bestämdes att man inte skulle ha redundans - vilket innebär att när tunnelbana står så får man gå. Och förolämpas av "vi hänvisar till alternativa resvägar")
Om tunnelbanan går och inte är knökfull då är det ok. Då kan jag göra annat på vägen.