Bilkörning vs kollektivtrafik (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 21)

Men du bor i Stockholm så då är det inga problem/s

Trafikförvaltningen jobbar med just infrastrukturfrågor för att underlätta lokaltrafik som inte behöver gå via centrala Stockholm (se tvärbanan som går från Hammarby sjöstad till Sundbyberg) men det kostar riktigt saftigt och är något som är fem-tio års projekt. Just nu så jobbar man med att bygga ut Flemingsberg för att göra det till en knutpunkt Söder och renoverar Slussen för att få ordning på getingmidjan.

Stockholm har växt snabbt och infrastrukturen har inte hunnit med. Bussar är alltid det lättaste och därför har de premierats och de kostar betydligt mindre än t-bana eller pendel. Sedan är det ett meckande med kommunpolitiker som kräver utbyggnad nu, innan nästa val, och inte har förståelse för att det är långsiktigt. Detaljplaner, expropriering, remisser till diverse instanser. Plus att det ska finnas pengar. Just nu är SL ekonomi en katastrof eftersom de finansieras delvis av skattemedel och delvis av biljettintäkter som försvann under covid.
Det dröjer nog länge innan det blir någon verkstad av de planerna...

Luttrad som åker 1.5 h för att ta sig ca 2 mil fågelvägen. Som en delsträcka på drygt en mil bara har tunnelbana att välja mellan ( för tidigare bestämdes att man inte skulle ha redundans - vilket innebär att när tunnelbana står så får man gå. Och förolämpas av "vi hänvisar till alternativa resvägar")

Om tunnelbanan går och inte är knökfull då är det ok. Då kan jag göra annat på vägen.
 
Ganska många som skulle bli arbetslösa då med tanke på de som jobbar skift. Bara på mitt jobb skulle 20-30 stycken tappa jobbet vilket är mycket i obygden.. Skulle vilja se den busstur som går förbi 02.00 på natten. Hade annars varit ganska nice att kunna sova hela vägen hem från jobbet.
@Youma Min mans jobb säger till bussbolaget att anpassa tiderna för deras skift, tex låg bussarna så de kom tio minuter sent till skiftet efter en tidsflytt, det fick de ändra. Det är ju det bussarna är till för, att anpassa sig efter när folk behöver åka.
 
Jag tycker framför allt att alla måste få göra som man vill och som passar ens eget liv bäst. När folk ska shamea någon för att denne kör bil till jobbet känner jag mest "men på vilket sätt angår detta dig". Nu pratar jag inte om storstäder där det säkert tar lång tid att åka även kollektivt, utan jag pratar om min pyttelilla småstad där kollegor som bor i stan kan till jobbet på fem minuter och kollegor som bor i tätort med bra bussförbindelser tar sig in på tio minuter. Missar de en buss går nästa om 20 minuter. Det blir liksom absurt när de jämställer detta med att jag skulle kunna åka kollektivt. För mig innebär det uppstigning klockan 5, 20 minuters promenad till busshållplatsen, över en timmes bussresa (med medföljande gap- och- skrik från gymnasieelever för hela bussen är full av skolungdomar), 15 minuters promenad till jobbet från busshållplatsen och sen får jag antingen gå minst en kvart för tidigt varje dag eller komma hem klockan 20. Skulle inte säga att något av detta låter särskilt attraktivt.

Jag försöker kompensera detta på andra sätt, framför allt att inte använda bilen speciellt mycket när jag är ledig eller jobbar hemifrån. Men jag vill inte att min arbetsdag ska sträcka sig från 5-20 bara för att kunna åka kollektivt, när bilresan innebär att jag kan åka hemifrån strax innan 8 och är hemma vid 17.
Jag tycker dina kollegor är konstiga som shamear folk. Jag tycker också de verkar fantasilösa om de inte begripit om ni har olika resvägar.

Men däremot i allmänhet "på vilket sätt angår detta dig" så gör det verkligen det, det angår mig, och dig och alla andra, och det angår folk i Indien just nu, där fåglar faller från himlen pga värmen.

Men jag anser inte att det är en personlig fråga faktiskt, jag anser att det är Sverige som ska ta ansvaret, inte skyffla över det på enskilda individer. Hur skulle det gått med Corona om Sveriges regering ryckt på axlarna och sagt att den som vill och har lust kan söka lite på internet och hitta lite valfria restriktioner som hen kan följa. Vi i regeringen skiter faktiskt i Corona och orkar inte hålla på.

Så att shamea folk är idiotiskt.
 
Jo men det blir ändå konstigt.

Eftersom gamla och sjuka måste ta bilen så tycker folk att journalister som kritiserar stat, kommun, trafikverk för att kollektivtrafiken är dålig, cykelbanorna dåliga och obefintliga på landsbygden (verkligen trafikverkets fel) är dumma journalister och borde vara tysta.

Varpå man säger att man inte tar bilen för att kollektivtrafiken och cykelbanorna är dåliga. Moment 22?

Journalister får inte kritisera att kollektivtrafik och cykelbanor är dåliga för att folk inte använder dem eftersom de är dåliga och inte finns?

Total rundgång.

Hmm iofs Om det fortsätter att vara krångligt att cykla och bussarna fortsätter att ta lång tid och gå sällan så behöver man ju iofs inte alls ändra sitt beteende. Så det är nog ett hot mot befolkningen med bil att bygga bra cykelvägar och ha bra kollektivtrafik. Du har rätt.

Men tänker man då på gamla och sjuka och fattiga egentligen? som då ska ta sig fram på dåliga cykelvägar med dålig kollektivtrafik för att folk med bil ska kunna ha bra samvete eftersom de då kan köra bil eftersom samhället inte byggt alternativ, vem vet?
Ja, det är ju det där att om det är för krångligt att använda annat än bil, behöver man inte reflektera över sitt.

Själv har jag ju snöat in lite på tanken att om man underlättar för folk att använda andra transportsätt än bil, så kommer det leda till att de som faktiskt måste ta bil, kommer kunna göra det mer obehindrat.
 
Ja, det är ju det där att om det är för krångligt att använda annat än bil, behöver man inte reflektera över sitt.

Själv har jag ju snöat in lite på tanken att om man underlättar för folk att använda andra transportsätt än bil, så kommer det leda till att de som faktiskt måste ta bil, kommer kunna göra det mer obehindrat.
Jo precis, jag är helt övertygad om det.

Samtidigt finns ju en del krafter som tycker att man måste stänga av vägar inne i städer för att de ska kunna cyklas på. Om hastigheten begränsas så går det utmärkt att dela på utrymmet tycker jag, så kan gamla och sjuka få köra utan att behöva stanna utanför städer och gå eller liknande. Vissa tycker ju man ska göra stadskärnor bilfria. Gångfart är ju bättre, vi har det här och var här.

Tycker det är konstigt att alla i tråden pratar så mycket om kollektivtrafik och så lite om cykel, som är så mycket enklare.
 
Eftersom alla andra skriver personligt.

(Jag cyklar 5,6 km, åker tåg 35-40 min och tar sedan tunnelbana i tio minuter. Tidigare körde jag i 50 min-1,5 timma beroende på trafik.)
 
Jag tycker det är ganska enkelt: om kollektivtrafiken finns och har rimliga tider, och biljetten är billigare än vad det skulle kosta att tanka bilen för den sträckan, så skulle betydligt fler välja att åka kollektivtrafik.

I nuläget kan jag få en flygbiljett till Stockholm för samma pris som en bussbiljett in till stan (iofs Ryanair, men ändå).

Ja, en bil kostar i drift mer än bara bränsle, men när man står där och ska göra valet mellan att ta bilen eller promenera, sen trängas på buss, sen byta buss, anpassa sig efter en tidtabell... Och dessutom betala mer, så blir det liksom inget svårt val. Klart man tar bilen.

För miljöns skull tror jag att vi får störst effekt av att fortsätta bygga ut cykelnätet, ge cykel- och elcykelbidrag, och givetvis ett rejält elbilsbidrag för både nya och begagnade elbilar.

I stadsmiljö kanske små mopedbilar på el kan bli ett alternativ, logga in på appen, blippa körkortet i bilens scanner. Tänk elsparkcyklar fast dom måste stå på parkeringsplatser.
 
Jo precis, jag är helt övertygad om det.

Samtidigt finns ju en del krafter som tycker att man måste stänga av vägar inne i städer för att de ska kunna cyklas på. Om hastigheten begränsas så går det utmärkt att dela på utrymmet tycker jag, så kan gamla och sjuka få köra utan att behöva stanna utanför städer och gå eller liknande. Vissa tycker ju man ska göra stadskärnor bilfria. Gångfart är ju bättre, vi har det här och var här.

Tycker det är konstigt att alla i tråden pratar så mycket om kollektivtrafik och så lite om cykel, som är så mycket enklare.
Min personliga åsikt är att gångfart/gågata skulle fungera bra om fordon faktiskt höll lagstadgad hastighet. Som cyklist tycker jag dock att gångfart är helt värdelöst, särskilt om det inte finns några vettiga alternativa vägar man kan ta.

Jag tycker inte att stänga av vägar för att tillåta cyklister är bra, men dock behöver man normalt sett bygga om vägar för att få ner hastigheten, för man kör normalt så snabbt som man tycker känns säkert. Bygga omkring vägar är dock dyrt, billigare att bara förbjuda biltrafik.

Själv cyklar jag alltid till jobbet (under förutsättning att cykeln inte har punktering eller liknande). Det är ungefär 4 km, och det tar ungefär lika lång tid att ta bil, om jag hade haft någon, men då kostar både parkering och bränsle.
 
Hur menar du då? Vem skulle bli arbetslös av tätare bussturer? Meningen är inte att arbetspassen anpassas till bussturer om någon åker buss, utan alla, så man kan sluta ta bilen om man vill. Vilket man i många fall skulle, om det funkade. Dessutom så är det billigare.

Helt plötlsligt skulle det dyka upp en busstur kl 02. Det är kanske en omöjlighet i just "obygden" men för mig, går det inte ens att sluta efter kl 20 på en vardag, om jag inte vill vänta på buss + bussanslutning i totalt 2 timmar+ de 25 minuter hela bussturen tar. Ingen obygd, utan bara litegrann utanför tätort.

Just den längden av resa som är tänkt att inte ens på skatteåterbäring på i framtiden. För det är ju ändå en baggis att cykla 2,5 mil en vinternatt kl 04.

Sen när man väl har bilen så tar man den till shoppingcentrum också, det blir billigast att handla allt man behöver i ett svep istället för att dutta runt på stan och betala skjortan för en parkering, om man ens hittar nån.

Här uppe skulle det inte vara fråga om tätare turer då det finns för dåligt kundunderlag för att det ens ska vara värt att ha buss som går mer än 1-2 turer/dag.. dvs skolbuss. Skulle som sagt vilja se det bolag som vill ha 2-3 bussar kl 2 på natten för att skjutsa 3 personer söderut, 2 personer västerut, 3 personer österut osv. För det är inte direkt så att hela arbetsstyrkan bor på punkt a och jobbar på punkt b. Nu tolkade jag inlägget som jag svarade på att företagen skulle anpassa sig efter busstiderna vilket betyder att skiftgång skulle bli omöjligt och 2/3 av bemanningen skulle tappa jobbet för min kommun som jag bor i skulle inte ha råd att hålla igång så många turer för så få personer. De har knappt att de har råd med turerna som finns idag inne i stan.
 
Fast sen behöver ju faktiskt även cykelvägarna byggas ut också, även för oss på landsbygden. Föreningen på vår lilla ort har kämpat för cykelbana till skolan i 30 år utan att lyckas. Det är en F-6 men har stundtals även varit F-9.

När vi var små cyklade de flesta ändå. Idag är det fullständig katastrof vid skolan med bilar vid hämtning och lämning. Vet inte om det var våra föräldrar som var ansvarslösa som släppte ut oss ändå, om det är dagens föräldrar som har andra arbetstider så de kan köra sina barn till skolan eller vad det beror på. Men så länge det inte finns ett vettigt alternativ till att åka bil kommer ungarna fortsätta få skjuts = något som kanske inte hade varit så utbrett i alla fall i de äldre årskurserna om det fanns cykelbana. Det är tung trafik med mycket jordbruksmaskiner och husvagnar dessutom så jag fattar att föräldrarna heller inte vill cykla med sina barn utan cykelbana.
 
Fast sen behöver ju faktiskt även cykelvägarna byggas ut också, även för oss på landsbygden. Föreningen på vår lilla ort har kämpat för cykelbana till skolan i 30 år utan att lyckas. Det är en F-6 men har stundtals även varit F-9.

När vi var små cyklade de flesta ändå. Idag är det fullständig katastrof vid skolan med bilar vid hämtning och lämning. Vet inte om det var våra föräldrar som var ansvarslösa som släppte ut oss ändå, om det är dagens föräldrar som har andra arbetstider så de kan köra sina barn till skolan eller vad det beror på. Men så länge det inte finns ett vettigt alternativ till att åka bil kommer ungarna fortsätta få skjuts = något som kanske inte hade varit så utbrett i alla fall i de äldre årskurserna om det fanns cykelbana. Det är tung trafik med mycket jordbruksmaskiner och husvagnar dessutom så jag fattar att föräldrarna heller inte vill cykla med sina barn utan cykelbana.
Många som blir tillfrågade varför de skjutsar barnen till skolan svarar att "Det är så mycket trafik, att vi inte vågar låta barnen cykla själva till skolan"

Tillägg: men nog skulle det i många fall behövas cykelvägar på landsbygden också, dels för att folk nog kör snabbare än man gjorde förr, men även för att man byggt om vägar för att bli säkrare för bilister, vilket är samma sak som osäkrare för alla andra. Särskilt då 2+1 vägar och liknande, där man har minst 90 km/h som hastighet, och ingen vägren för cyklister eller gående.
 
Senast ändrad:
Min personliga åsikt är att gångfart/gågata skulle fungera bra om fordon faktiskt höll lagstadgad hastighet. Som cyklist tycker jag dock att gångfart är helt värdelöst, särskilt om det inte finns några vettiga alternativa vägar man kan ta.

Jag tycker inte att stänga av vägar för att tillåta cyklister är bra, men dock behöver man normalt sett bygga om vägar för att få ner hastigheten, för man kör normalt så snabbt som man tycker känns säkert. Bygga omkring vägar är dock dyrt, billigare att bara förbjuda biltrafik.

Själv cyklar jag alltid till jobbet (under förutsättning att cykeln inte har punktering eller liknande). Det är ungefär 4 km, och det tar ungefär lika lång tid att ta bil, om jag hade haft någon, men då kostar både parkering och bränsle.
Jag har ju inget emot att cykla i biltrafik personligen. Gångfart fungerar också för mig om det är kortare sträckor, även om det går lite långsamt om det är mycket folk ute. Haken är ju just att folket i bilarna skriver så mycket hatfyllda kommentarer om cyklister så man börjar undra och det gör en nervös.

Jag kör/har kört mycket bil också och jag har aldrig problem med cyklister eller gångtrafikanter, de är alltid ungefär där man förväntar sig att de ska vara och går lätt att bara lätta lite på gasen. Tror att om fler bilförare cyklade skulle de bli extremt mycket mindre förvånade över var de kan hitta cyklister. Tex får de då veta var cykelbanor korsar bilvägar och vilka lysen som har grönt för cyklister samtidigt som för svängande bilister och att det inte är svårare att inte köra över en cyklist än en bilist i en rondell. Det är ju bara att föreställa sig att den tar upp plats som en traktor och har fart som en traktor och är terränggående som en traktor och ge det utrymmet så är det klart sedan. Och veta var cykelvägen tar en kilometerlång omväg så att cyklisterna dyker upp på vägen, eller klarar av att se att hela cykelvägen är tagen för vägarbete, plötsligt utan omledning för cyklister och då inse att de kommer att finnas på vägen. (körskolan berättar ju i varje stad var man ska hålla koll men folk kan ju ha kommit från annan.)
 
Senast ändrad:
Här uppe skulle det inte vara fråga om tätare turer då det finns för dåligt kundunderlag för att det ens ska vara värt att ha buss som går mer än 1-2 turer/dag.. dvs skolbuss. Skulle som sagt vilja se det bolag som vill ha 2-3 bussar kl 2 på natten för att skjutsa 3 personer söderut, 2 personer västerut, 3 personer österut osv. För det är inte direkt så att hela arbetsstyrkan bor på punkt a och jobbar på punkt b. Nu tolkade jag inlägget som jag svarade på att företagen skulle anpassa sig efter busstiderna vilket betyder att skiftgång skulle bli omöjligt och 2/3 av bemanningen skulle tappa jobbet för min kommun som jag bor i skulle inte ha råd att hålla igång så många turer för så få personer. De har knappt att de har råd med turerna som finns idag inne i stan.

Jag menar inte på landsbygden, utan i tätorter där det ges sken av att finnas lämplig busstrafik och man försöker straffa sönder bilism. Medans i verkligheten är det i stort sett stört omöjligt att ta sig till och från jobbet med buss, även om buss till synes finns.

Ex. vis flygplatser med minst ett par hundratal arbetande varje dag. Med buss en gång i timmen... anpassad till precis inget.
 
Fast sen behöver ju faktiskt även cykelvägarna byggas ut också, även för oss på landsbygden. Föreningen på vår lilla ort har kämpat för cykelbana till skolan i 30 år utan att lyckas. Det är en F-6 men har stundtals även varit F-9.

När vi var små cyklade de flesta ändå. Idag är det fullständig katastrof vid skolan med bilar vid hämtning och lämning. Vet inte om det var våra föräldrar som var ansvarslösa som släppte ut oss ändå, om det är dagens föräldrar som har andra arbetstider så de kan köra sina barn till skolan eller vad det beror på. Men så länge det inte finns ett vettigt alternativ till att åka bil kommer ungarna fortsätta få skjuts = något som kanske inte hade varit så utbrett i alla fall i de äldre årskurserna om det fanns cykelbana. Det är tung trafik med mycket jordbruksmaskiner och husvagnar dessutom så jag fattar att föräldrarna heller inte vill cykla med sina barn utan cykelbana.
Ja landsväg cyklar jag faktiskt helst inte alls utan bra cykelvägar längs med alla landsvägar skulle behövas.

Vid skolan är det ju föräldrar som skjutsar som är trafiken. Det är ett väldigt känt problem. Det är föräldrarna som kör över andra föräldrars barn.
 
Jösses! Jag har aldrig varit i närheten av de hastigheterna. Dubbla tiden är mer rimlig.
Ok det där är de vedertagna tiderna, googlade. Jag är lite snabbare än så.
Men jag är långsam jämfört med sportande cyklister såklart.

Men det gäller ju att man får upp cykelkonditionen (har pumpade däck, fungerande växlar). Sedan cyklar många väldigt långsamt, men det är faktiskt ofta nära jobbigare att cykla långsamt än snabbt, extremt segt blir det.

Men det kan väl inte riktigt ta 20 minuter att cykla 3 km för dig? har du tagit tid?
 
Senast ändrad:
Många som blir tillfrågade varför de skjutsar barnen till skolan svarar att "Det är så mycket trafik, att vi inte vågar låta barnen cykla själva till skolan"

Tillägg: men nog skulle det i många fall behövas cykelvägar på landsbygden också, dels för att folk nog kör snabbare än man gjorde förr, men även för att man byggt om vägar för att bli säkrare för bilister, vilket är samma sak som osäkrare för alla andra. Särskilt då 2+1 vägar och liknande, där man har minst 90 km/h som hastighet, och ingen vägren för cyklister eller gående.
Exakt, en vän som cyklade genom Sverige upptäckte ett par ställen där den anvisade cykelleden var på en 2+1 väg :arghh: livsfarligt. Bilisterna tror ju dessutom cyklisten är på fel ställe och blir aggressiva (som om man hade rätt att vara aggressiv sittandes i ett par ton, man är inte finare, fler eller mer än den som cyklar.).
 
Ja landsväg cyklar jag faktiskt helst inte alls utan bra cykelvägar längs med alla landsvägar skulle behövas.

Vid skolan är det ju föräldrar som skjutsar som är trafiken. Det är ett väldigt känt problem. Det är föräldrarna som kör över andra föräldrars barn.

Många nya landsvägar byggs dessutom utan någon väggren, dvs knappt 2 dm asfalt bortom strecken som markerar vägens kant.

Sen har vi också ofogen att cykelvägar gärna vinterunderhålles ej. Ibland blir avstjälpningsplats för snö.
 
Jag har ju inget emot att cykla i biltrafik personligen. Gångfart fungerar också för mig om det är kortare sträckor, även om det går lite långsamt om det är mycket folk ute. Haken är ju just att folket i bilarna skriver så mycket hatfyllda kommentarer om cyklister så man börjar undra och det gör en nervös.

Jag kör/har kört mycket bil också och jag har aldrig problem med cyklister eller gångtrafikanter, de är alltid ungefär där man förväntar sig att de ska vara och går lätt att bara lätta lite på gasen. Tror att om fler bilförare cyklade skulle de bli extremt mycket mindre förvånade över var de kan hitta cyklister. Tex får de då veta var cykelbanor korsar bilvägar och vilka lysen som har grönt för cyklister samtidigt som för svängande bilister och att det inte är svårare att inte köra över en cyklist än en bilist i en rondell. Det är ju bara att föreställa sig att den tar upp plats som en traktor och har fart som en traktor och är terränggående som en traktor och ge det utrymmet så är det klart sedan. Och veta var cykelvägen tar en kilometerlång omväg så att cyklisterna dyker upp på vägen, eller klarar av att se att hela cykelvägen är tagen för vägarbete, plötsligt utan omledning för cyklister och då inse att de kommer att finnas på vägen. (körskolan berättar ju i varje stad var man ska hålla koll men folk kan ju ha kommit från annan.)
Jag har flera sträckor på min väg till jobbet där jag måste samsas med bilister. Och jag håller med dig om att om fler personer som "bara" kör bil även testade att cykla (delar av) sträckorna de kör bil, så kanske de skulle bli lite mer uppmärksamma och inte bara köra med "cyklisten dök bara upp från ingenstans". Nej, det gjorde inte cyklisten, det var du som inte hade uppsikt.

Det är så "roligt" med att bilar i 30 km/h är "krypfart", medan en cyklist i samma hastighet, på samma sträcka, är en total fartdåre som inte har någon som helst respekt för andra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp