Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, tanken har nog slagit mig. Men jag gillar min bil och det finns inte så många likvärdiga just nu till salu =(Köpa en ny
Funkar ABS´en som dom ska? I såfall är det ju inga problem.
Jo, tanken har nog slagit mig. Men jag gillar min bil och det finns inte så många likvärdiga just nu till salu =(
Nej, tyvärr de fungerar inte som de ska.
(de där som sitter på insidan av bromsskivan och som ser ut som tandhjul).
Om jag har förstått rätt så är dom kollade och ska vara okej =(
Däremot pratas det om att styrenheten till ABS skulle vara trasig då den inte känner av sensorerna när motorn slås på utan bara när tändningen är på. ESP körtest då, hur nollställer man det?
Låter som en rejäl kortslutning någonstans. Grattis.När jag startar bilen så kan jag köra ca 50 sek, sen börjar esp lampan blinka och slår på antissladd så bilen går inte att köra. Då trycker jag in esp knappen och då går det köra en stund. Sedan b örjar typ den röda handbromslampan blinka =(
Tack för era tips
Prime suspect, när folk kliar sig i håret över en obegriplig felbild.Vad är det för modell på bilen? På te x Ford började ABS lampan lysa när generatorn inte laddade som den skulle, så felet låg inte i ABS utan på generatorn.
Vad får du för felkoder när datorn läser av systemet? Har gamla felkoderna raderats sedan givarna byttes? Har öht. en dator anslutits och gjort ett systemtest?
Det KAN också vara en kallödning på kortet som sitter ovanpå ABS-enheten (vanligt fel som brukar dyka upp efter några år) och är det det så demonterar man kortet och löder om det. Det felet beror på att det är det "miljövänliga" blyfria skitlödtennet som använts.
Kortet går inte att skicka på omlödning, det får man göra själv och då måste man också ha kunskap om hur man får loss det, vilket också det kan innebära avlödning från modulen på vissa enheter.Tyvärr kommer samma felkoder upp hela tiden. Jodå det är gjort systemtest flera gånger och indikerar på hö och vä bak.
Var kan man skicka det kortet på omlödning?
Jag vet inte exakt vad felkoderna säger, ska ta reda på det. Däremot känne styenheten av båda abs sensorerna när tändningen är på, slår man på motorn gör den det inte =(Kortet går inte att skicka på omlödning, det får man göra själv och då måste man också ha kunskap om hur man får loss det, vilket också det kan innebära avlödning från modulen på vissa enheter.
Exakt vad står det på datorn när felkoderna kommer upp? Det är bara med ledning av detta som man kan börja felsöka med framgång. ABS-givarna är simpla enheter, innehåller i stort sett bara en magnet och en Hallgivare och kan kontrollmätas med en vanlig multimeter.