- Svar: 63
- Visningar: 4 281
I helgen höll det på att gå riktigt illa när Connie Bohlin, Marie Pavlovska och ridläraren Frida Lindberg skulle gå över vägen med fyra hästar vid ridskolan i Söderhamn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den som beter sig så borde befrias från sitt körkort, om det nu finns ett.
Jag tror ju inte att informationsskyltar hjälper. De som gör så gör det för att skrämmas.
Fast jag skrev väl inget om informationsskyltar?
Det jag menar är att om man beter sig så omoget i trafiken har man inget där att göra.
Borde kanske in någonting mer som att sänka hastigheten (om den är hög där?) farthinder?
Obehagligt och oförlåtligt beteende verkligen.
Oerhört smart idé och något jag vill haka på med min unghäst! Hur börjar man träna dem lämpligast?det finns en anledning till att samtliga mina hästar har fått vänja sig vid biltutor...
Här visar mitt inte särskilt hysteriska fullblod hur mycket hon bryr sig om biltutan, när jag parkerat nära sommarhagen...
Jadu, det är långt mer än 20 år sen jag började med detta och det har ju därför alltid funnits några trygga individer i flocken. Jag minns inte exakt hur jag började, men kanske genom att tuta på lite avstånd första gångerna. Sen måste man ju givetvis läsa av hästarnas reaktioner och anpassa sig efter det.Oerhört smart idé och något jag vill haka på med min unghäst! Hur börjar man träna dem lämpligast?
Varför tror du att dom strunta i väjningsplikt? Bilen var väl antagligen så långt bort att det var fullt rimligt att kliva över. Kanske till och med utom synhåll. Tycker du är lite väl snabb med att ta för givet att dom gjorde fel.Fast vänta nu, dem skulle korsa en väg, det kom en bil, han stannade inte, åkte nästan hela vägen fram och tvärnitade framför ryttarna.
Räknas inte hästar som fordon och ska följa visa regler, tex framföras på höger sida, osv. Tänker om dem ska korsa vägen och han kommer från deras höger kanske höger regeln gäller?
Tuta och köra fort vid hästar är ju fel oavsett. Men många verkar tro att hästar har företrädde i trafiken, vilket dem inte har, hästar ska funka ihop med trafiken, men vi har inte företräda jämnt. Däremot ska alla bilar visa respekt och köra på sådan sätt att en olycka inte kan ske.
Någon som vet om högerregeln gäller när man rider?
Varför tror du att dom strunta i väjningsplikt? Bilen var väl antagligen så långt bort att det var fullt rimligt att kliva över. Kanske till och med utom synhåll. Tycker du är lite väl snabb med att ta för givet att dom gjorde fel.
Fast du kan ju inte utgå från bilden. Den är ju knappast tagen i det ögonblicket då det hände. Och fortfarande så kan bilen ha varit tillräckligt långt bort för att man ska kunna gå över. Men har den kört för fort så har den kommit fram till dom snabbare än vad den borde ha gjort.Eftersom dem säger att bilen stannade framför dem, om man kollar bilden i artikeln så antar jag av deras beskrivning att dem kommit till mitten av vägen när bilen kommer fram till dem. Dem säger även själva att det är väldigt bra sikt och att man ser ganska långt. Så då borde ju dem sett bilen innan dem började korsa vägen?
Och sedan så på bilden i artikeln ser man att dem håller på och korsa vägen medans en bil har stannat och släpper över dem. Så om dem är van att bilar stannar för att släppa över dem sätter ju det förväntningar som kanske inte alla bilar följer då dem enligt lag inte behöver stanna?
Jag tycker spontant att eftersom det är en ridskola ska kommunen sätta upp ett övergångställe med trafikljus, så att det blir rött ljus och alla bilar stannar när hästarna ska korsa vägen. Så kan dem korsa vägen säkert, skyltar som dem pratar om i artikeln är inget folk bryr sig om tyvärr.
Fast du kan ju inte utgå från bilden. Den är ju knappast tagen i det ögonblicket då det hände. Och fortfarande så kan bilen ha varit tillräckligt långt bort för att man ska kunna gå över. Men har den kört för fort så har den kommit fram till dom snabbare än vad den borde ha gjort.
Ja en säker övergång borde kommunen se till att fixa. Men det är väl knappast prio eftersom det är en tjejsportNär men enligt bilden är det en ganska bred väg att korsa, och ska bilen ha stanna framför dem kan dem ju inte ha hunnit över vägen, utan borde ju ha varit i mitten om bilen stannar framför dem?
Hastigheten på vägen dem korsade är 70 km/h, så även om han körde laglig hastighet så hinner han ganska långt på kort tid.
Jag tycker kommunen måste göra en säker övergång för ridskolan.
Dessvärre har du rätt.Ja en säker övergång borde kommunen se till att fixa. Men det är väl knappast prio eftersom det är en tjejsport