På samma sätt finns det massor av platser i Sverige idag som inte är tillgängliga för människor som av en eller annan anledning inte har tillgång till egen bil. Men för dessas räkning skriks det sällan lika högt.
Hear hear!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På samma sätt finns det massor av platser i Sverige idag som inte är tillgängliga för människor som av en eller annan anledning inte har tillgång till egen bil. Men för dessas räkning skriks det sällan lika högt.
För vår familj på tre personer kostar det ca 160 kr tur och retur in till centrum om vi väljer kollektivtrafiken.Precis. Jag tror att det är bättre att se till att kollektivtrafiken funkar bra och är billig. Är den bra och billig så kommer folk välja den istället för bilen. Här kostar en resa med stadsbussen för hela familjen ToR till centrum över 100 kr. Sträckan är 2 km. Det tycker jag är orimligt högt om man nu vill att folk ska välja kollektivtrafiken istället för att ta bilen. Parkeringen kostar några enstaka kronor i timmen om man har otur och inte hittar en gratisplats (vilket jag i stort sett alltid gör).
Vinsten med att cykla är ju att man får motion och det tar kortare tid.Nä, fy. Vinstwn med att åka spårvagn/buss istället för bil är ju att ha tid att läsa!
Mmm det vore himla trevligt. Har sett en film som heter "på väg till skolan" om barns skolväg i lite olika länder. En kille från Argentina red till skolan, kanske någon mil, helt väglöst sjukt avundsjuk.Jag cyklade överallt när jag var liten men inte hjälper det. Jag hatar att cykla och mycket av det bygger nog faktiskt på cyklandet ett par km i uppförsbacke till grundskolan under många år. Cykel för mig är enbart ett transportmedel, och till på köpet ett som är tråkigt att använda Skulle avskaffandet av bil ersättas med häst så skulle jag vara mycket mer positivt inställd
Ja precis! visst är det! Det är väl bra. Om alla som det kan fungera för gör det så blir det mer bensin och el över till de andra.Det funkar ju väldigt bra för de som inte har barn som väntar på förskola/fritids (alt har en partner som sköter allt det där) eller har en hund som väntar där hemma. Eller på annat sätt har väldigt gott om tid och ingen som är beroende av en.
Jag cyklar aldrig heller för nöjes skull. Men jag tycker om att cykla när jag cyklar någonstans dit jag ska.Lite så faktiskt. Jag är uppvuxen med att cykeln är ett transportmedel. Det enda transportmedlet jag hade tillgång till till vardags om jag skulle till skolan/stallet/biblioteket/kompisar. Jag cyklar aldrig för nöjes skull.
Jag tror det är så enkelt som att helt enkelt bygga cykelvägar till att börja med. Som sagt i städer, mellan orter osv. (såg precis att vägarbetena jag körde förbi i morse var breddning av cykelbanor, de tog ett körfält och det var mängder av cyklister som var ute också!) Så det går framåt. (och ja jag ska sluta köra igen, i morgon typ )Det är en svår balansgång det där, i hur man förmår stadsbor att minska bilåkandet, men samtidigt se till att de som bor på landsbygd fortfarande har möjlighet att ta sig någonstans. Det fungerar inte med diffrentierade skatter, för det skulle bara leda till att för många fuskar med det. Och samma sak skulle det bli med bidrag.
Att ändra kulturen, så att det inte längre blir att bilar är en frihets- och statussymbol är också förenat med risker, som att än mer mobba landsbygdsbor.
Låter dock som att det skulle kunna öka överlevnaden i staden. Det är ganska många som dör av luftföroreningar från bilar varje år och barn som får astma.Undrar hur bilfritt skulle funka i min gamla hemstad Uddevalla. Centrum ligger som i en gryta och kanske 10% av befolkningen bor där nere. Runt centrum är det uppförsbackar åt i princip alla håll, och allra värst är det norrut där de flesta av kommunens miljonprogram med de fattigaste människorna bor. Att cykla uppför den backen varje dag är inte praktiskt genomförbart för mer än en pytteliten del av befolkningen. Men de som bestämmer bor ju inte däruppe så det kanske blir bilfritt ändå.
Att lyssna på böcker när man cyklar i stadstrafik låter livsfarligt. Men jag har aldrig gjort det, så kan ha fel.Vinsten med att cykla är ju att man får motion och det tar kortare tid.
Vissa människor lyssnar på böcker också i bilen eller på cykeln tex.
(Men jag får både och själv såklart)
För mig skulle det inte vara livsfarligt eftersom större delen av cykelturen är helt skild från biltrafik. Och egentligen, i rättvisans namn, många bilister lyssnar ju på så mycket att det hörs ut genom bildörrarna rent av. Sedan antar jag att det spelar roll hur hög volym man har.Att lyssna på böcker när man cyklar i stadstrafik låter livsfarligt. Men jag har aldrig gjort det, så kan ha fel.
För mig skulle det inte vara livsfarligt eftersom större delen av cykelturen är helt skild från biltrafik. Och egentligen, i rättvisans namn, många bilister lyssnar ju på så mycket att det hörs ut genom bildörrarna rent av. Sedan antar jag att det spelar roll hur hög volym man har.
Mmm kanske, det är säkert viktigt att använda ögonen istället. Samtidigt tror jag fotgängare sjunker in mer i en bok än en bilist eller cyklist (hoppas jag, själv lyssnar jag inte på böcker alls )Jag tror att både faktorn hur mycket ljud man stänger ute och den uppmärksamhet man ägnar åt att aktivt lyssna, påverkar trafiksäkerheten. Har sett alltför många fotgängare med lurar i öronen som närmast agerar som att de genomför ett självmordsförsök.
Absolut är det så att om man har uppmärksamhet på annat, är man farligare i trafiken än om man uppmärksammar omgivningen. Men när det gäller gående är jag osäker på om det är hörlurar och lyssning som är problemet, min erfarenhet är att vissa generellt verkar ignorera sin omgivning helt, av många olika anledningar.Jag tror att både faktorn hur mycket ljud man stänger ute och den uppmärksamhet man ägnar åt att aktivt lyssna, påverkar trafiksäkerheten. Har sett alltför många fotgängare med lurar i öronen som närmast agerar som att de genomför ett självmordsförsök.
Jag har aldrig varit i Uddevalla men när jag mätte på kartan från Ica Supermarket Spara till Jakobsberg skiljer det några meter (33 m mot 26 m) jämfört med samma sträcka i Lund, något brantare men inte jättemycket och Lund är i allra högsta grad cyklingsbart. Var det fel backe jag mätte på i Uddevalla?Undrar hur bilfritt skulle funka i min gamla hemstad Uddevalla. Centrum ligger som i en gryta och kanske 10% av befolkningen bor där nere. Runt centrum är det uppförsbackar åt i princip alla håll, och allra värst är det norrut där de flesta av kommunens miljonprogram med de fattigaste människorna bor. Att cykla uppför den backen varje dag är inte praktiskt genomförbart för mer än en pytteliten del av befolkningen. Men de som bestämmer bor ju inte däruppe så det kanske blir bilfritt ändå.
Japp. Du mätte inne i city, eller vad man ska säga.Jag har aldrig varit i Uddevalla men när jag mätte på kartan från Ica Supermarket Spara till Jakobsberg skiljer det några meter (33 m mot 26 m) jämfört med samma sträcka i Lund, något brantare men inte jättemycket och Lund är i allra högsta grad cyklingsbart. Var det fel backe jag mätte på i Uddevalla?
Jag tänker att idag finns det cyklar med elassistans, vilket borde kunna hjälpa en hel del folk tillräckligt mycket.Japp. Du mätte inne i city, eller vad man ska säga.
Tror @Huggorm främst menade åt Dalabergs-hållet. Jag cyklade visserligen hem till Skogslyckan när jag bodde där men det underlättade helt klart att min cykel hade 24 växlar och det tog nästan daglig cykling i två månader innan jag kom upp för backen utan att behöva gå
Använde den här sidan, funkar väldigt bra att lägga in en egen färdväg och se höjden, går även att exportera till sin trainer så att man kan cykla den inomhus.Jag har aldrig varit i Uddevalla men när jag mätte på kartan ...
Jag tänker att idag finns det cyklar med elassistans, vilket borde kunna hjälpa en hel del folk tillräckligt mycket.
Jag tittade lite mer på kartan och på området i nordväst och det är helt klart att Uddevalla är betydligt värre (mer och brantare backar) än Lund. Låga växlar och bra bromsar lär behövas om man skall cykla i de backarnaJapp. Du mätte inne i city, eller vad man ska säga.
Tror @Huggorm främst menade åt Dalabergs-hållet. Jag cyklade visserligen hem till Skogslyckan när jag bodde där men det underlättade helt klart att min cykel hade 24 växlar och det tog nästan daglig cykling i två månader innan jag kom upp för backen utan att behöva gå
Är lika illa backigt åt andra hållet men där är det mer välbärgat. Stadskärnan ligger som sagt i en gropJag tittade lite mer på kartan och på området i nordväst och det är helt klart att Uddevalla är betydligt värre (mer och brantare backar) än Lund. Låga växlar och bra bromsar lär behövas om man skall cykla i de backarna