Bilförsäkring

Är det inte så att efter att bilen blivit ett visst antal år så täcker inte helförsäkringen längre?
Helförsäkringen täcker upp till den aktuella bilmodellens värde , milen inberäknat.
Men har du en gammal rostfri volvo 240 som gått 15000 mil så får du inte ut mer än ngr tusen dvs vad du betalt i premie.
försäkringen ska ju ersätta skada inte ge dig en ny bil.
Jämför gärna med vad hemförsäkringen säger om hemelektronik som är över en viss ålder...

När det gäller maskinskador, så täcks de i regel inte efter en viss ålder och ett visst antal mil. Maskinskador (de som uppstår utan en yttre händelse, tex en kollision) ingår, åtminstone hos vissa bolag, i halvförsäkringen.

Vagnskadeförsäkringen täcker skadorna på det egna fordonet om man själv är vållande till en olycka (trafikdelen täcker motpartens skador, och eventuella personskador bland resenärerna i det egna fordonet), kör ner i diket, vid skadegörelse osv. Inbrott/brand/stöld mm ingår i halvförsäkringen.

När man "ska" välja bort helförsäkringen är individuellt och beror på hur beroende man är av sin bil, hur mycket den är värd, och hur beroende man är av att få ut ett värde på den gamla bilen för att kunna köpa en ny direkt. Sedan beror det förstås på vad man får betala för vagnskadeförsäkringen jämfört med värdet på bilen - om man själv tycker att det är värt det.

Jag är beroende av min bil men det motiverar inte en helförsäkring på just den jag använder mest, kostar mer än vad det är värt.

Bärgning och ev hyrbil är mer motiverat.

Det är ju helt upp till dig själv hur mycket pengar du kan förlora om du skulle köra av vägen eller orsaka en olycka så att din bil blir krockskadad/totalförstörd. Du kan ha en splitt ny bil halvförsäkrad eller till och med enbart ha trafikförsäkring på den om du känner att du har råd att förlora det som bilen är värd om du själv är orsak till olyckan. Jag har min gamla mitsubishi -99 helförsäkrad eftersom hemtjänsten kör min bil och jag har helt enkelt inte råd att förlora de pengarna den trots allt är värd om något skulle hända. Kommunen/hemtjänstbolaget ersätter nämligen inget som hemtjänsten förstör för brukaren oavsett värde och situation.

Jag har min bil -01, helförsäkrad. Men har även tillvalet viltolyckor, dvs att jag inte har någon självrisk om jag krockar med vilt.

Min bil är gammal, uppskattningsvis värd 20-25´med tanke på 31 tusen mil. Helförsäkringen kostar mig ca 4000 tusen om året, vilket är prisvärt för mig då jag är beroende av bil. Jag slipper gärna att lägga mina buffert-pengar på en ny bil när min månadskostnad på försäkringen är 336 kr. Maskinskada täcks bara upp 15´mil på mitt försäkringsbolag, om den är servad som den ska.

När min morbror krockade med ett träd så utdömdes bilen, han fick då ut bilens marknadsvärde. I det fallet mer än vad han köpte bilen för.

@TinyWiny @SweetPanther

Ja självklart är det en bedömning man får göra. Det är därför jag frågar, för att få lite tips om hur jag ska tänka.

Men när det gäller hur du ska tänka, så är mitt tips att gå igenom vad det är för försäkring du har (inkl ev extra försäkringar utöver helförsäkring), och kika på vad som ingår. Det kan skilja sig lite mellan olika bolag, och kolla på fakturan om du kan se vad just de olika delarna kostar. Jämför sedan med bilens andrahandsvärde på blocket, kvarndammen, bytbil mm.

Huvudfrågan för mig i en sån situation är om risken att förlora värdet på bilen är ett större problem än att betala årspremien på vagnskadeförsäkringen.

Min helförsäkring kostar över 6000 om året, fast jag har inte kollat hur stor del som är vagnskada. Det känns dock som om jag rätt snabbt skulle tjäna in vad en plåtskada kostar att reparera om jag skippar helförsäkring.

Men när det gäller hur du ska tänka, så är mitt tips att gå igenom vad det är för försäkring du har (inkl ev extra försäkringar utöver helförsäkring), och kika på vad som ingår. Det kan skilja sig lite mellan olika bolag, och kolla på fakturan om du kan se vad just de olika delarna kostar. Jämför sedan med bilens andrahandsvärde på blocket, kvarndammen, bytbil mm.

Huvudfrågan för mig i en sån situation är om risken att förlora värdet på bilen är ett större problem än att betala årspremien på vagnskadeförsäkringen.
Tack! Jag har tänkt att ta in prisförslag från olika bolag, får nog sätta igång med just det och sedan fundera vidare efteråt.

Min helförsäkring kostar över 6000 om året, fast jag har inte kollat hur stor del som är vagnskada. Det känns dock som om jag rätt snabbt skulle tjäna in vad en plåtskada kostar att reparera om jag skippar helförsäkring.

Du kan även kolla vad för självrisk du har, och hur mkt du skulle tjäna på att höja den, om det är möjligt.

Min bil är en -00 och jag har den halvförsäkrad, helt enkelt av den enkla anledningen att den är värd för lite för att jag ska vilja kosta på en helförsäkring, som är avsevärt dyrare. Den är fräsch, väl servad, reparerad när så har behövts, men har gått +27 000 mil = värd max 20 000:- men mer troligt vid försäljning skulle jag få runt 15-16 000

Min bil är en -00 och jag har den halvförsäkrad, helt enkelt av den enkla anledningen att den är värd för lite för att jag ska vilja kosta på en helförsäkring, som är avsevärt dyrare. Den är fräsch, väl servad, reparerad när så har behövts, men har gått +27 000 mil = värd max 20 000:- men mer troligt vid försäljning skulle jag få runt 15-16 000
Min är ju värd mer och har bara gått 3500 mil trots att den är åtta år.

Du planerar alltså att sätta av de pengarna du idag lägger på försäkringen, och ha på konto tills den dagen det händer något så har du de pengarna att fixa plåtskadan med? Jag brukar också tänka så, sen vad jag gör....är en heeeelt annan sak...
Liksom, alla pengar jag "tjänat" på att sluta röka...:angel:

Du planerar alltså att sätta av de pengarna du idag lägger på försäkringen, och ha på konto tills den dagen det händer något så har du de pengarna att fixa plåtskadan med? Jag brukar också tänka så, sen vad jag gör....är en heeeelt annan sak...
Liksom, alla pengar jag "tjänat" på att sluta röka...:angel:

Tanken slog mig att jag kunde göra så. Men jag kommer egentligen inte att behöva det. Skulle jag - för första gången :angel: - lyckas med det där så skulle jag ändå tömma kontot så fort summan motsvarade en flygbiljett. Typ.

Så har jag gjort när det gäller bilköp de senaste gångerna. Jag lyckades då skrapa ihop pengar till att köpa en bil för kontanta olånade pengar.
Sedan satte jag in på "bilkontot" den summa som amortering o ränta skulle ha kostat + 15%. Det resulterar i att jag utan problem kan köpa nästa bil kontant. Visst svider det att sätta in pengarna, men det är rätt gött när en ska handla ny bil sedan....

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 637
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb APT (Arbetsplatsträff) Hur många dagar innan ett APT bör man få veta att det är dags? Inga problem för dom som jobbar heltid, mötet...
2
Svar
22
· Visningar
1 165
Senast: Lingon
·
Mat Jag har massor med zucchini i trädgården och för 1-2 veckor sen la jag in några i en klassisk 1-2-3 lag. Kan jag använda den lagen en...
Svar
2
· Visningar
413
Senast: Lingon
·
IT & mobiler Jag måste köpa nya hörlurar, trådlösa och inte alltför dyra. Någon som kan tipsa? Jag vill inte köpa billig skit heller.. Lyssnar på...
Svar
10
· Visningar
473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka