Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Äh det finns gott om ryggsäckar som rymmer upp till 125 liter så vad är det då för problem?Det är svårt att ta med sig en 25kg kraftfodersäck, en 15 kg kattmatssäck, en 10kg hunmatssäck och storhandla mat om man ska ta bussen hem.
Jag tror att många kommunpolitiker delvis i alla fall räknar med att människor har bil på mindre orter. Eller jag tror i alla fall att det är så här i Norrbotten.
Det är för mig den viktigaste anledningen till att ha körkort. Jag kör bil typ två gånger om året och bara i syfte att upprätthålla kunskapen men körkortet är en jäkla bra merit att ha på mitt cv!Tyvärr har jag märkt att ganska många jobb plötsligt inte kan bli aktuella för mig, enbart pga att jag inte har och inte får ta körkort. Trots att jag egentligen absolut är rätt för jobbet i övrigt. Där hjälper ju ingen pendling i världen mig oavsett hur bra den är!!
Körkort och bil - tvingar samhället oss att ha det?
Går det inte längre att klara sig utan?
Ja det hade suttit fint på mitt CV också.Det är för mig den viktigaste anledningen till att ha körkort. Jag kör bil typ två gånger om året och bara i syfte att upprätthålla kunskapen men körkortet är en jäkla bra merit att ha på mitt cv!
Jag älskar att åka tåg, även de gånger jag varit arg och sur för att tåget varit sent eller så, ja jag har älskat det ändå för det positiva överväger det negativa.
Jag reste med SJ i augusti med en katt och en hund. Det var lugnt de timmarna, men jösses så trångt. Jag tog förgivet att det var större plats man fick när man bokade med djur... Jag förstår verkligen inte hur de tänkt där. Det måste vara en hundhatare som skapat djurkupén och tänkt ut var den ska placeras! Som tur är så tog min hund och min katt det med ro trots att ingen av dem åkt tåg eller buss förut, men det var en lättnad för oss alla tre att öppna ytterdörren till vår nya lägenhet.Jag har tyckt att det varit trevligt att åka tåg de gånger jag rest utan djur. Resa med hund är ett rent helvete. En julresa med SJ var det värsta jag varit med om, efter att ha fått känna ett ögonblicks lättnad över att äntligen lyckats krångla mig ombord på tåget med barnvagn, 2-åring, 6-åring, all möjlig packing och en schäferhanne modell större, inser jag att stämningen ombord inte är någon riktig höjdare... En person reser med sin löptik och två hanar, man kan lugnt säga att alla andra hundar i kupén var en smula stressade - för att inte nämna de två hanarna som vaktade "sin" tik, ett tag trodde jag inte de skulle överleva utan hjärtattack. Det var inte några roliga timmars resande, kan jag säga.
Överlag att resa med hund på tåg är hopplöst, hos SJ har man bara den där lilla, lilla kupén (som nåt urbota geni har placerat så halva tåget måste gå igenom för att komma till restaurangvagnen! ). Ofelbart har någon hundrädd och/eller allergisk plats där också. Och varje passagerare får ta med sig två hundar utan egen platsbiljett, hur är det tänkt att det ska fungera?! Ett säte, och så var så god och stoppa dina St Bernhard under sätet framför!? Jag brukade boka plats åt mina hundar, men inte alla konduktörer var OK med att de åkte på sätet - och på golvet finns det inte plats om man har en större hund (knappt om man har en liten)! Massor av människor la sina hundar i gången istället, där de fick plats - men där andra passagerare alltså måste kliva över dem, förhoppningsvis utan att trampa på dem när tåget krängde till. Och så sitter någon vansinnig katt och vettskrämd kanin mitt i hundgröten, när djuren för något ögonblick lyckats varva ner och acceptera status quo så kommer man till en station och situationen ska förändras på nytt. Det är idiotiskt, och det skulle förvåna mig storligen om det inte brukar hända olyckor.
Mina hundar har stressmjällat som tokar efter sådana upplevelser. Jag känner hur min egen puls går upp bara jag tänker på det nu! Nu har jag bil, och det kommer inte hända igen att jag sätter mig på ett tåg sålänge jag har hund. Usch, fy, skam och vanära.