*Bildtråd* Ni har ingen???

Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Lord Owen har ju rätt man skall ju inte generalisera. Både barockhästar och varmblod kan ju se ut på många olika sätt. men en hel del travare kan tas för halvblod.

Om man tar en travare som inte gått på banan så behöver den ju bara tränas, tar man en som gått åt banan måste den _tränas om_.
Det är ju lättare att lära in, än att lära om.

Den som gått på banan har också anpassat sin muskulatur och sitt ligamnetssystem till käken och röresemönstret. Hur ofta har man inte sett travare som inte ens kan skritta ordentligt i grimma för att ligamentsystemet blivit för kort...:angel:

En travare har i allmänhet en längre rygg och länd och en annan halsansättning, den har också ett annat temperament än vad en del barockhsästar har. En Nodris t.e.x. har ofta ett fullblodstemperamenet och blir lätt het, och en het/spänd häst arbetar inte korrekt över ryggen.

Just andalus / Pre har ju också en tendens att bli trippiga när den blir, stressad och hamna i helt fel mekanik med hela kroppen.

De blir just gärna en LEGMOVER istället för en BACKMOVER

Man kan också säga (försöker förenkla/lägga till ;) ) att en hos en "idealtravare" eftersträvas att ha maximal SKJUTkraft och hos en "idealridhäst" maximal BÄRkraft.

Detta påverkar exteriör, temperament, benstomme, bla bla bla.

Susan skrev:
Den som gått på banan har också anpassat sin muskulatur och sitt ligamnetssystem till käken och röresemönstret. Hur ofta har man inte sett travare som inte ens kan skritta ordentligt i grimma för att ligamentsystemet blivit för kort...:angel:

Ihihihih nu pratar du om något intressant igen! :) Varför är det så, vad menar du, hur påverkar det och hur är det? *nyfiken i en strut*

Självklart! :bump:

tanklevad.jpg

Vi kan ta biceps arbete som exempel
Den böjer ju armen från att vara rak till att kogarna kan nå axeln.

Men om du aldrig tränar hela rörelsen utan bara en del av den blri muskeln stark i ett specifikt läge, men kan vara hur svag som helst i ett annat trots att den har en stor volym.

Vi kan ta min vä biceps som exempel. Jag har skott många rädda och skadade hästar. de får man ofta lyfta hoven med vänsterarmen och jobba med högerarmen. Jag orkar hålla/låsa säkert mer än hundra kilo vild häst med vä biceps i det läget. Men om du ber mig lyfta en skivstång från raka utgånsgläget ,med mer än 20 kilo så :o :angel: :o

På samma sätt är det med skjutkraften du kan vara hur vältränad som hellst och kunna springa som en dåre, men om du tvingas in i hovlsagarställning med böjda ben = optimal bärkraft då orkar du inte många minuter först gången.
Så gäller även en muskelbyggare - eftersom mitt arbete är statiskt och kräver andra muskelfibrer.

Ligament. De flesta har hört talas om kvinnor som går mycket i höga klackar så hälsenan blir för kort så de inte kan gå i låga klackar...

En häst som alltod jobbar med huvudet i ett högt läge tex med hjälp av uppkäk, får kortare nackligament och kan helt enkelt inte sträcka halsen framåt nedåt samtidigt som den höjer ryggen.

En sådan travare går lite som en fågel - huvudet dras bakåt i varje steg...

Nu har jag vilat färdigt - nu skall jag jula lite igen....:D

Senast ändrad:

Tack!

Jag pausar också nu, hästarna har fått julmat och jag ska dricka te och ta det lugnt till tomten kommer. :)

Susan skrev:
Just andalus / Pre har ju också en tendens att bli trippiga när den blir, stressad och hamna i helt fel mekanik med hela kroppen.

De blir just gärna en LEGMOVER istället för en BACKMOVER
:bow: jepp, och det samma går för lusitaner, forstås. (Och det blir inte mycket bettre med kryssning av luso och fullblod :crazy: )
Det er inte svårt att få benen att röra sig, men att få bäring, derimot... :devil:

MINDREBILD.jpg

Bakom hand , jag vet :smirk:

Damen är då väldigt pigg på framridning :angel:

Travare som tränats för trav de första sex åren av sitt liv:
http://www.angelfire.com/ut/hille/sgalopp.jpg
Det här är två år efter pensioneringen från travet.
Idag (4 år senare) går hon givetvis mycket bättre men jag har inga fräscha kort på henne tyvärr.
Inte på långa vägar lika lätt fram som PRE:n men inte framtung heller.

går tydligen inte att klicka direkt på länken utan man får klippa o klistra.
Såg också att jag skrev under flickvännens nick, är "Hille" som skriver.

Flickvännen har för övrigt ett hbl som är allt annat än framtungt i galoppen...

Det där ser helt ok ut! kommer nog att bli riktigt fint när det är färdigt :)
Skulle vara kul att se kort på hur hon går nu

Tesora

Så syrligt det blev på sina ställen här?

Det är väl inget fel i att generalisera? Så länge man är medveten om att det är det man gör!

Jag tror inte uppförsbackegaloppen är något som är *bortridet* hos de svenska halvbloden (även om man givetvis kan rida bort saker och ting med dålig ridning). Sedan tror jag att 'uppförsbackerörelserna' är något som man allt mer strävar efter i sitt avelsarbete, och något som har blivit vanligare nu än för ett antal år sedan. Generellt sett!

Så får väl jag lämna mitt bidrag till bildtråden:

http://www.geocities.com/ciasteckningar/gaia2005.html

(och ja, jag vet att jag tittar ner på hästen, att jag håller för hårt i stången i den ökade traven, att jag lutar mig för mycket framåt i galoppen och att Gaia är för hög i formen i trampet, håller huvudet på sned på första bilden osv osv osv)

Min häst (ett svenskt halvblod) har vad jag tycker är en uppåtgalopp som mer är framriden än naturlig, upplevs bäst IRL.

Jag har tränat henne inspirerad av akademisk ridkonst i ca tre år.

Ja, hästen Hille skrev om och länkade bild till är en otroligt fin 'ridtravare' (som BB trodde var en trakhener på kursen de deltog på i höstas!). Hennes galopp blir bara bättre och bättre och traven tror jag faktiskt många dressyrhalvblodsägare skulle byta till sig om det var möjligt!

Vi ska jobba på att få till några färskare fotografier!

*knapplån*
Bild på mig och damen förra sommaren. varmblodstravare, då 9 år. Aldrig travtränad men har inte allt så lätt för sig. Bland annat har det varit svårt att få en äkta längning och att börja jobba med ryggen. Naturligtvis gick det som bäst innan hon blev mammaledig... Nu skall hon få börja jobba igen så det kommer kanske nya bilder nästa sommar. Om vi har flyt.

Ironia.jpg

Var rädd om den hästen. Har den så bra galopp trots att ryttaren gör allt som står i dennes makt för att hindra hästen och den ändå kommer upp så bra. Och då är inte stammen det yppersta. Och korset är åt det plana hållet.
Individerna inte stamboken, minns det.

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Pinus
·
IT & mobiler När man går in i albumen så visas en rörlig bakgrund med bildspel på alla bilder i albumet. Detta är väldigt störande. 🧠 Nån som vet...
Svar
3
· Visningar
104
Senast: Rosett
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 407
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka