Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???
För att kunna galoppera i uppförsbacke krävs balans, och att hästen arbetar genom ryggen. En bra exteriör undrlättar givetvis. Men till syvende och sist tycker jag ändå att det beror på hur ryttaren kan sitt över rätt bakben och bli kvar där.
Anledningen som jag tror att travare mer går i fyrtakt än i gaopp i uppförsbacke är att de från början har lärts att använda sin kropp på ett helt annat för ridning felaktigt sätt.
Att omskola en travare till en dressyr där man presterar en galopp i uppförsnacke är ju långt mycket svårare än att utbilda ett halvblod dit.
Liksom det är långt mycket svårare att göra med en brusknordis.
Min kan göra en sådan fattning men han orkar inte särskilt länge. Han behöver ju extremt mer muskler för att göra det än mitt halvblod som är där av naturen.
Vad det gäller barockhästar så tycker jag att de har vissa fördelar rent exteriört med de har också nackdeler/svårigheter som måste hanteras.
Att få en iberisk hsät att flytta vikten bak är månne inte svårt, men att få den att arbeta över ryggen verkar desto svårare.
Till din ursprungliga fråga har galoppen i uppförbacke ridits bort på halvbloden, så är frågan nog ja på de flesta raser.
Samt att en del är avlade för andra ändamål och behöver extremt mycket muskler för att överhuvudtaget klara det, men det tror jag inte generellt gäller alla travare.
Angående all ridning så är det väl så att;
Den skicklige förstör minst...
Den lockar fram