*Bildtråd* Ni har ingen???

Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Var det inte så att det var med en travare för Julio Borba någon kurs, som J.B. berömde mycket - (att den hade talang)?
Tänk vad positivt det är med folk som inte är begränsade av en massa fördomar.

Du och Emma är fina tillsammans!

Inte en aning om detta fungerar....provar

http://i6.photobucket.com/albums/y203/sissu1/Ridning2.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y203/sissu1/Ridning5.jpg

Vår första trav... Han är inte riden mer en högt tiotalet gånger på dess bilder.

Nordisen är fd. hästen som var tänkt att bli ridhäst, men han trivdes så mycket bättre att dra en vagn + lite andra små problem som han hade så han fick åka tillbaks hem till sin fd. ägare och fortsätta dra vagn och lata sig.

http://i6.photobucket.com/albums/y203/sissu1/DSC00103.jpg

Köpte mig istället denna lilla kille som gillar att jobba. Andra gången jag sitter på han, vi skall bli ett bra hobbyekipage nån dag har jag tänkt.

Senast ändrad:

Siden den här tråden skal vara fri för kritik kan väl även jag legge inn en bild eller två :devil:
DSC_0030.jpg

DSC_0166_new.jpg

Hej, hon är en anglo lusitano på 6 år, äfter Zagalote (purebred luso, CN National Stud) och Iuri (fransk fullblod). Köpte henne i Portugal for två år sen, och flyttade henne til Norge i Maj i år :)

Just den galoppen som är högre fram än bak tycker jag mig se på hästar från Portugal och Spanien. Är det en medfödd förmåga?
Är den förmågan bortriden på svenska hästar?

Ja nog är höga frambensrörelser något som brukar känneteckna de portugisiska och spanska hästarna?

Och rörelsemönster blir väl snarare bortavlade än bortridna?

OBS det står inte höga benrörelser, det är något annat det.

Vad fin din travare är! Har sett de bilderna förut, men kan inte låta bli att önska att jag och min Nicke kan se så där fina ut nån dag!

Nu har jag äntligen sett din fredriksborgare med, har bara hört om den förut! Hon ser jättefin ut med!

/En kompis till din kompis (Wika här på Buke)

Väldigt fin galopp genom ryggen :)
Det beror nog mer på din balans just i det ögonblicket du fattade än rasen.

GOD JUL OLAV!

Susanne och Tiffany K :)

( är Pelle lei på oss? e savner ham)

OK. Som funderande svar på din fråga om förmågan är medfödd: Ja? Är inte detta något som är typiskt för spanska och portugisiska hästar? Jag kan i alla fall inte påminna mig att jag ngnsin sett en framtung PRE. (Om det nu var motsatsen till framtung du menade?)

Ursäkta att jag halkar in på ett banan skal ;)
men visst finns det P.R.E hästar som går på bogarna , tyvärr så är detta oftast ett ryttar fel.
Dom har ju lättare för sig i och med att en korrekt iberier är byggd i uppförsbacke, men jag har sett ett antal bra bygda hästar av andra raser som tyvärr rids väldigt framtunga .
Så jag tror att summa sumarum är att man kan förbättra mycket med rätt ridning och har man sen en korrekt byggd häst så går det lättare :)

Tesora

Kan inte minnas någon travare galoppera så?
Är det endast ryttar fel?

men jag har sett ett antal bra bygda hästar av andra raser som tyvärr rids väldigt framtunga .
Som du ser så skriver jag ett ANTAL!!! bra bygda hästar av andra raser! Jag skriver inte alla hästar ! Men men vissa ser tydligen bara det dom själva vill se:angel:
Men nu när du nämner så har jag sett en eller två riktigt bra byggda travare ;) I och för sig inte korrekta som travare men dock som ridhäst så var dom helt ok!!!
Så man kan nog inte dömma ALLT efter ras utan man får titta på individ OCH HUR DEN RIDS!!
Som du oxå ser om du läst ordentligt så skriver jag !

Så jag tror att summa sumarum är att man kan förbättra mycket med rätt ridning och har man sen en korrekt byggd häst så går det lättare
Alltså skriver INTE att ALLT beror på ridning!!!

GOD JUL
Tesora

För att kunna galoppera i uppförsbacke krävs balans, och att hästen arbetar genom ryggen. En bra exteriör undrlättar givetvis. Men till syvende och sist tycker jag ändå att det beror på hur ryttaren kan sitt över rätt bakben och bli kvar där.

Anledningen som jag tror att travare mer går i fyrtakt än i gaopp i uppförsbacke är att de från början har lärts att använda sin kropp på ett helt annat för ridning felaktigt sätt.
Att omskola en travare till en dressyr där man presterar en galopp i uppförsnacke är ju långt mycket svårare än att utbilda ett halvblod dit.
Liksom det är långt mycket svårare att göra med en brusknordis.
Min kan göra en sådan fattning men han orkar inte särskilt länge. Han behöver ju extremt mer muskler för att göra det än mitt halvblod som är där av naturen.

Vad det gäller barockhästar så tycker jag att de har vissa fördelar rent exteriört med de har också nackdeler/svårigheter som måste hanteras.
Att få en iberisk hsät att flytta vikten bak är månne inte svårt, men att få den att arbeta över ryggen verkar desto svårare.

Till din ursprungliga fråga har galoppen i uppförbacke ridits bort på halvbloden, så är frågan nog ja på de flesta raser.
Samt att en del är avlade för andra ändamål och behöver extremt mycket muskler för att överhuvudtaget klara det, men det tror jag inte generellt gäller alla travare.
Angående all ridning så är det väl så att;

Den skicklige förstör minst...

Den lockar fram

Anledningen som jag tror att travare mer går i fyrtakt än i gaopp i uppförsbacke är att de från början har lärts att använda sin kropp på ett helt annat för ridning felaktigt sätt.

Så om man tar en travare som inte är inkörd och rider den så går den rätt?

Att få en iberisk hsät att flytta vikten bak är månne inte svårt, men att få den att arbeta över ryggen verkar desto svårare.

Arbetar en travare bättre över ryggen?

Du generaliserar väldigt mkt.
Har du månne missat den belysning av det INDIVIDUELLA som en del skrivit här i tråden? :angel:

En travare är inte alla travare.
Alla travare är inte en travare.

En PRE är inte alla PRE.
Alla PRE är inte en PRE.

God Jul!

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Pinus
·
IT & mobiler När man går in i albumen så visas en rörlig bakgrund med bildspel på alla bilder i albumet. Detta är väldigt störande. 🧠 Nån som vet...
Svar
3
· Visningar
104
Senast: Rosett
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 407
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka