Bildtråd för gamla svenska hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lunaedies
  • Startdatum Startdatum
Sv: Bildtråd för gamla svenska hingstar!

Ceylon fanns i stammen på tre av de fyra svenskfödda hästarna som var med i unghästchampionatsfinalen i Globen i fredags. Tre var via Master och en via Sack.

De erfarna jag pratar med tycker att det är positivt med Ceylon i stammen, han kommer från Sveriges äldsta hingstlinje som har lämnat framstående hästar i generation efter generation.

Roligt att höra, då känner jag inte helt fel då!:D Måste bara tacka för dina svar, så roligt att det finns så mycket kunskap på Buke som nog inte finns någon annanstans? Så man tackar och :bow: för informationen!

Kan tillägga att Urbino också kunde ge livliga hästar;)

:eek: Vad månde bliva! Hon som verkar vara lugnet själv just nu!

Ger man dem bara rätt start i livet så ger man dem de bästa förutsättningarna för att känsligheten och livligheten ska bli något positivt istället för negativt. Fördelarna med såna hästar är att de oftast är intelligenta och reaktiva vilket jag personligen tycker är väldigt positiva egenskaper!

Hej! Vad kul...våra hästar är släkt med varandra.
För mig började det med Cordelia som har Lady som mormor. Cordelia är ett diplomsto.
Tog ett föl på henne e Warsteiner, Who Cares.
Who Cares är mor till 2 Figaro R tjejer, Fenomen AX o Final Touch AX.
Det som är lite kul med denna stofamilj o värt att säga om Lady är att hon endast var 156cm o ändå klarade sig bra i hoppningen. Hennes dotter Camelia var också 156cm. Hennes dotter i sin tur, Cordelia är 158cm. Who Cares är 156cm.... en mycket liten stofamilj som oavsett hingstar förblivit små...tills mina Figaro R tjejer. Den första blir dock liten...runt 161-163 cm. men 2an blir runt 170cm.

KL
Jag fann en verklig skatt på ett antikvariat i Stockholm för ett antal år sedan på gamla hingstar. En mapp med A4 stora bilder på hingstar. Ett antal kallblodshingstar men även
Turf F: 1900, Varius F: 1903, Tunis F: 1900, Saliel xx F:1897, Rubicon F: 1894, Printonan F: 1904, Rex xx F: 1904, Nibeer F: 1907,
My Pet II xx F: 1904, Le Colonel F: 1904, Lord Garret xx F: 1903, Minos xx F:1903,
Jorus F: 1907,Joshua xx F: 1899,Irmino xx F: 1896, Hobby F: 1906,
Dombovar F:1901, Fleuron xx F: 1891, Foundling xx F: 1901, Avanti F: 1900, Black Auster xx F: 1903, Corvett F:1909, Decanter xx F: 1902, Alessandro xx F: 1907, Agrar F: 1900.
Den dagen jag jag bor i ett stort hus ska jag rama in dem och ha dem i mitt bibliotek, då mitt nuvarande bibliotek är för trångt. Alla väggar tas upp av böcker för tillfället.

Åh, vad avundsjuk jag blir! Du har inte möjlighet att scanna in och lägga upp dem här? De skulle ju passa bra här med tanke på att det efterlystes bilder på gamla, svenska hingstar.:)

Åh, vad avundsjuk jag blir! Du har inte möjlighet att scanna in och lägga upp dem här? De skulle ju passa bra här med tanke på att det efterlystes bilder på gamla, svenska hingstar.:)
Jag blev verkligen överlycklig när jag hittade bilderna. Men för mig hade det varit snäppet bättre om det varit ponnyer.....
Tyvärr har jag ingen scanner. Få se om jag kan få hjälp av ngn med scanner.

Jag blev verkligen överlycklig när jag hittade bilderna. Men för mig hade det varit snäppet bättre om det varit ponnyer.....
Tyvärr har jag ingen scanner. Få se om jag kan få hjälp av ngn med scanner.

*Hejar på!* :banana:

Ja, jag kan bara hålla med! Jag gillar hästar som tänker lite själva, även om det också har sina sidor. Fölis lyckades krångla sig ur lösdriften vid ett tillfälle, bara för att se sig omkring eller för att maten var godare borta hos 1-åringarna:D. Som sagt. Ingen skada skedd, i alla fall (bäst att tillägga här på Buke).

Hej! Vad kul...våra hästar är släkt med varandra.
För mig började det med Cordelia som har Lady som mormor. Cordelia är ett diplomsto.
Tog ett föl på henne e Warsteiner, Who Cares.
Who Cares är mor till 2 Figaro R tjejer, Fenomen AX o Final Touch AX.
Det som är lite kul med denna stofamilj o värt att säga om Lady är att hon endast var 156cm o ändå klarade sig bra i hoppningen. Hennes dotter Camelia var också 156cm. Hennes dotter i sin tur, Cordelia är 158cm. Who Cares är 156cm.... en mycket liten stofamilj som oavsett hingstar förblivit små...tills mina Figaro R tjejer. Den första blir dock liten...runt 161-163 cm. men 2an blir runt 170cm.

Hej! Nej, men! Ser man på! Det låter som att du valt dressyrhingstar till dina också, är det gångarterna som är deras starka sida trots Ladys hoppbravader? Vet du något mer om Lady t e x vem som red henne och vilka klasser hon gick i hoppningen mer specifikt? Eller kanske lite kuriosa:d?

Det måste vara starka gener för litenhet, jag har nästan bara hört om stora avkommor till Warsteiner, detta är nog första gången jag hör talas om en liten! Dinette gav Ceynette som gav Ceyritza och det enda jag vet är att avkommorna till Ceyritza varit "normalstora", varken jättehästar eller ssk små. Enligt BLUP var Dinette som är avkomma till Lady 164 cm (far Ciceron). Hon har lite placeringar i lätt klass dressyr.

BLUPade lite och såg bilderna på dina tjejer:d, jättefina! Vill gärna se fler bilder på dem...*smiley med bedjande hundögon*

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
295
Senast: MML
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!