Bildtråd för gamla svenska hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lunaedies
  • Startdatum Startdatum
L

Lunaedies

Ska vi skapa en egen hingstkatalog? Från förr? Vill se bilder på Testarossa, Jovial, Lansiär och fler! :bump:

Jag börjar! Här kommer Jovial!
jovial.jpg

Sv: Bildtråd för gamla svenska hingstar!

Jovial syns inte, och Testarossa är varken gammal eller svensk.

Jovial syntes tidigare, men vi gör bara om det:
24988124.jpg

Testarossa hittade jag bara på hemsidan för avelsföreningen och ville se en bild. Är de med i http://www.asvh.se/ så är de "svenska nog" för mig i alla fall!

delvis knapplan

Vad trist attityd ni har tjejer, ni brukar ju vara trevliga annars. Det gar val att saga pa ett trevligt satt att man maste ange fotograf och pga copyright bor man inte lagga upp andras foton utan tillstand. Det ar inte sa latt att veta med tanke pa att manga foton pa hingstar cirkulerar pa diverse hemsidor och jag gissar att folk inte tankt en tanke pa att fraga om lov.

Om nu Testarossa inte var svensk sa kanske man kan utveckla det lite, han har ju anvants i svensk avel iaf och gett grona papper eller gra?

Det ar snart jul, sa vi kan val vara lite bussiga mot varandra istallet. :)

delvis knapplan

Vad trist attityd ni har tjejer, ni brukar ju vara trevliga annars. Det gar val att saga pa ett trevligt satt att man maste ange fotograf och pga copyright bor man inte lagga upp andras foton utan tillstand. Det ar inte sa latt att veta med tanke pa att manga foton pa hingstar cirkulerar pa diverse hemsidor och jag gissar att folk inte tankt en tanke pa att fraga om lov.

Om nu Testarossa inte var svensk sa kanske man kan utveckla det lite, han har ju anvants i svensk avel iaf och gett grona papper eller gra?

Det ar snart jul, sa vi kan val vara lite bussiga mot varandra istallet. :)

:bow: Tack Soppan! Kände hur skotten ven över huvudet där... :eek:

Jag ber om ursäkt för för att jag inte kände till hur Copyrightlagen fungerade.
Min tanke med hela tråden vara bara att vi kanske skulle kunna få se några stiliga hästar med tanke på att på Avelsforumet är det troligtvis flest människor med kunskap och insikt och möjlighet att kunna plocka fram denna typen av bilder.

Men ett så trevligt initiativ Lunaedies!! :bow:Jag är så jättedålig på hingstar, släktträd, avkommor och dyligt!! Hoppas fler nappar och lägger ut bilder!! :banana:

Fotografen är Joja Lewenhaupth.

Testarossa var importerad trakehnare och född 1984 medan Jovial var född 1952.

Eftersom foton är copyrightskyddade lägger jag inte ut bilder jag har i hingstkataloger och stamböcker, däremot kan jag bidra med fakta om gamla hingstar ifall någon önskar det.

kl

det finns ju en bildtrad med egentagna foton pa hingstar, nan som minns vad den hette?

Men ett så trevligt initiativ Lunaedies!! :bow:Jag är så jättedålig på hingstar, släktträd, avkommor och dyligt!! Hoppas fler nappar och lägger ut bilder!! :banana:

Håller med om trevligt initiativ! Skulle vi inte kunna utveckla ämnet lite och lägga in bilder på EGNA hästar och titta tillbaka lite i stammen och spekulera lite om var ev egenheter, förtjänster och färg (!) kommer ifrån? Jag kan börja, med min fölis, så jag har inte så mycket info ännu om henne! Men stammen är

e.Highlander u Lacritza. Lacritza (48) är e Lasandos u Ceyritza, som i sin tur är e. Napoleon u Ceynette e Ceylon. Mamman till Ceynette är Dinette e Ciceron ue Urbino. Dinettes mamma hette Lady och är alltså e Urbino ue Dohna II. Lady är f 1968 och har många placeringar i MSV hoppning och en placering i svår hoppning enl BLUP.

Highritza081008006.jpg

Highritza081008012.jpg

Det blev många namn, men fölis är en social, ganska orädd varelse än så länge! Hon är åt det kaxiga hållet, om något, och har funnit sig väl tillrätta i sin flock på lösdriften. Jämfört med de andra fölen är hon ganska smäcker i sin typ, trots att hon är äldst. Jag tycker att hon är otroligt präglad av sin far...men det visar väl sig senare. Har inte mer att komma med, men någon kunnig får gärna bidra med mer info om hingstarna (eller stona) som finns i stammen längre bak!:idea:

Måste bara...jag minns en häst från ridskolan, Jovir, som var det elakaste:devil: som fanns då...hans far var Jovial. Så det namnet klingar inte bra i mina öron än heller! Vet inte om det var typiskt för hans avkommor eller om den stackars hästen bara inte trivdes på ridskolan (han var privatägd).:crazy:

Ceylon var e Jovial. Han lämnade väldigt spänstiga hästar som kan vara heta och svårhanterade men som blev stjärnor med rätt bemötande. Mitt livs sämsta och bästa erfarenheter är avkommor till Ceylon och jag har en själv.

Mitt sto och jag, medge att hon har likhet med farfar Jovial!
Grel036.jpg

Ciceron gav avkommor som var väldigt vettiga i skallen, samarbetsvilliga och okomplicerade. De flesta hade också stor hoppförmåga.

Napoleon och Ceylon var bruna, Ciceron fux, Urbino skimmel och Dohna II har jag för mig var svart.

Javialavkommor som behandlades dåligt kunde bli riktiga monster, jag har själv såna erfarenheter från min ungdom. Men tog man hand om dem på rätt sätt var de fantastiskt talangfulla hästar som kunde gå nästan hur långt som helst.
I OS -72 hade Jovial två avkommor bland medaljörerna, Ajax (u Nejlika e Novarro) som med Ulla Håkanson ingick i bronslaget i dressyr, och Sarajevo (u Dockan e Trinist) som med Jan jönsson tog individuellt brons i fälttävlan.

Hehe! Låter ju trevligt! Het och svårhanterad:D. Man kan ju bara undra hur fölis kommer att bli, har för mig att Highlander också har rykte om sig att vara het, men kanske inte svårhanterad.:crazy:

Stammen är ganska hoppinriktad, tycker jag, men Lacritza var en gångartstalang och har några avkommor med goda gångarter. Samma med mamma Ceyritza, som gett hästar med goda gångarter och enligt uppgift väldigt ridbara hästar. (Uppfödarens ord, så ingen direkt opartisk bedömning).

Jag tycker att Ceylon är en hingst som verkar ha präglat aveln i Sverige positivt (trots Jovial), men jag är ingen proffstyckare och har inget belägg för tyckandet annat än min egen känsla!

Senast ändrad:

Ceylon fanns i stammen på tre av de fyra svenskfödda hästarna som var med i unghästchampionatsfinalen i Globen i fredags. Tre var via Master och en via Sack.

De erfarna jag pratar med tycker att det är positivt med Ceylon i stammen, han kommer från Sveriges äldsta hingstlinje som har lämnat framstående hästar i generation efter generation.

Kan tillägga att Urbino också kunde ge livliga hästar;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
295
Senast: MML
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!