Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet
Heh. Det jobbigaste jag hade med det rummet var att kämpa för mitt val av tapeter, samt att montera alla möbler. Jag hyrde nämligen in min svåger, som är målare. Och han skar mycket riktigt bort allt överliggande vid skarvarna (det tar honom en minut per skarv och ligger i ryggraden att så gör man). Tror att det är ett krav att göra om man vill ha ett riktigt bra resultat.
Han spacklade allt, först en liten omgång på bara de värsta ställena - hål, skarvar, hörn etc. Sen en totalomgång på hela väggarna. Och slipade efter båda omgångarna (hittar fortfarande slipdamm både här och där).
Men innan han gjorde det här så kollade han så att de gamla tapeterna verkligen ville sitta kvar och inte hade en trilla-till-golvet-längtan. Blir ju lite dumt om man förarbetar nåt som faller till backen vid första kontakten med tapetklistret. (Tapetklister är för övrigt väldigt effektivt att smeta på gamla tapeter om man vill få ner dem.)
Du ligger nog illa till för en rejäl bredspackelomgång om du har så många lager tapet, oavsett om de ska sitta kvar eller dras ner. Erfarenheten från mina ständigt renoverande vänner är:
1. Förarbeta och slit ner så mycket tapet som möjligt på egen hand.
2. Hyr in ett proffs för att bredspackla - det är värt pengarna att få en jämn vägg.
3. Måla och tapetsera därefter själv.