Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Kom och hjälp mig med vårt sovrum. Snälla.

:bow:

Vilket UNDERBART sovrum du skapat. Får man fråga vad möbelserien heter (nattduksbord, hyllor och avlastningsbord)?
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Tack!

Hyllor, sideboard och avlastningsbord är Liatorp (Ikea).
Sängborden är Hemnes, också det Ikea.

Den här tråden är för övrigt en bra egokick! :banana:
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

WOW!!! :banana:

Älskar din taklampa förresten. Den bryter av på ett härligt sätt, samtidigt som den ändå passar in.

Nu blev jag riktigt inspirerad att göra om vårt sovrum med. Jag är inte alls nöjd med det.

Bredspacklade du alla väggarna? Vilket spackel använde du? Slipade du emellan? Hur många gånger/lager spacklade du? Skar du ner tapetskarvarna först? Jag har dragit mig för att börja med sovrummet just för att underarbetet blir mastigt, de som tapetserat förut har inte brytt sig om underarbetet utan satt upp nya tapeter utanpå och alla gamla, tjocka skarvar syns tydligt under den nya. :crazy: :eek:
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Heh. Det jobbigaste jag hade med det rummet var att kämpa för mitt val av tapeter, samt att montera alla möbler. Jag hyrde nämligen in min svåger, som är målare. Och han skar mycket riktigt bort allt överliggande vid skarvarna (det tar honom en minut per skarv och ligger i ryggraden att så gör man). Tror att det är ett krav att göra om man vill ha ett riktigt bra resultat.

Han spacklade allt, först en liten omgång på bara de värsta ställena - hål, skarvar, hörn etc. Sen en totalomgång på hela väggarna. Och slipade efter båda omgångarna (hittar fortfarande slipdamm både här och där).

Men innan han gjorde det här så kollade han så att de gamla tapeterna verkligen ville sitta kvar och inte hade en trilla-till-golvet-längtan. Blir ju lite dumt om man förarbetar nåt som faller till backen vid första kontakten med tapetklistret. (Tapetklister är för övrigt väldigt effektivt att smeta på gamla tapeter om man vill få ner dem.)

Du ligger nog illa till för en rejäl bredspackelomgång om du har så många lager tapet, oavsett om de ska sitta kvar eller dras ner. Erfarenheten från mina ständigt renoverande vänner är:
1. Förarbeta och slit ner så mycket tapet som möjligt på egen hand.
2. Hyr in ett proffs för att bredspackla - det är värt pengarna att få en jämn vägg.
3. Måla och tapetsera därefter själv.
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Tack för svaret. :) Precis som jag misstänkte med andra ord. :D Så det får vänta lite, just nu är det så mycket med trädgården och uterummet ska få en överhalning med.
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Himla snyggt blev det!

Nu får vi se till att masa oss ner till Tokholmen vid tillfälle så vi får se det IRL också :bump:
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Vad snyggt det blev, nu när möblerna är på plats! Jag hade nog aldrig kommit på idén till ett sådant rum själv (mycket guld och rosa) men jag hade nog inte haft några som helst problem med att ha ett sådant sovrum, måste jag ju säga. :D :laugh:
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Tack! Jag hade ärligt talat inte heller kommit på idén om jag inte hade fallit för tapeten - det blev den enda utvägen med tanke på färgerna i den. Jag hade egentligen tänkt göra gammelgrönt och antikvitt, men jag hittade inga tapeter i nån sån färgskala som talade till mig, inte så som de blommiga gjorde.

Midna - ni får absolut ta och pallra er ner! Antingen med spretande sparkig mage, eller med färdiglevererat syskonbarn, här finns rum för alla eventualiteter!
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Nä, dra mig baklänges.:eek:

Jisses vad snyggt! Jag tror jag är kär:love::love:


Ett p e r f e k t sovrum om du frågar mig!!!!
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Jääättefint :love: Älskar tapeten!!
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Alltså, den där tapeten är :love:! Och i hop med Liatorp är det fantastiskt! Jag funderar starkt på att köpa mig en rulle och sätta lite i mina nya dörrar till Billy. För att piffa upp mitt arbetsrum lite.
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Jag tar mig friheten att svara att lampan troligtvis heter "Midsummer Light" och är designad av Tord Boontjes. Men jag kan ha fel. :D
 
Sv: Bildserie: Idiotprojekt sovrummet

Jättefint blev det! Och lampan var ju bara :love:

Jag och min sambo ska separera, och jag ska unna mig att piffa till sovrummet till min egen oas! Jag har hittat en helt underbar fondtapet med inslag av guld, tror ni att det hade varit fint att plocka upp det genom den lampan? Funderar lite
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 513
Senast: Tjôta
·
Hemmet Nu börjar hösten komma... dags att ta tag i målning/tapetsering. http://www.pixbox.se/alb878414 bilder hur det ser ut nu. Ska även göra...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Mammadutt
·
Hemmet ... för jag har verkligen kört fast nu, i mina tafatta försök att fräscha upp min lägenhet. Faktum är att jag verkligen har lyckats...
Svar
10
· Visningar
1 648
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp