Bilderna på tillåtna huvudpositioner

Sv: Bilderna på tillåtna huvudpositioner

Har inte läst igenom texten, men fick en länk för ett tag sen som jag nu tappat bort pga raderat full pm-box lite tanklöst, :o Men där verkade det svårt att kunna sätta fingret på när vad är fel s a s, det enda man kan säga är nog att rida i extrem böjning dvs rollkur en längre stund lär inte vara ok och DET tycker jag är jättebra:bow: Men sen att göra det en kort stund verkade mera tveksamt om det inte var ok, men som sagt, har inte läst denna text, får ta det imorgon....

Men nu är det bilderna jag pratar om, öppnade du ens länken :angel:

Där finns det teckningar av tillåtna positioner.

Det stod tydligt att det var EXEMPEL, läste nu.....såg inte du det :angel: på dej själv:devil:

are just three commonly used examples but there are other variations involving both longitudinal and lateral flexion which result in different neck positions
.

Under rukriken punkt 3 EXTREME:

Deliberate extreme flexions of the neck involving either high, low or lateral head carriages, should only be performed for very short periods

Movements which involve having the horse’s head and neck carriage in a sustained or fixed position should only be performed for periods not exceeding approximately ten minutes without change.

10 minuter är långt.....

Ja ja vi får fortfarande avvakta praktiken för mej låter det fortfarande luddigt .....Jag säger inte att det inte är bra, eller rätt håll för det tycker jag, men jag försöker läsa vad det egentligen står:angel:

Här är en film så länge::)

http://www.youtube.com/watch?v=tdmMq6OhoqQ&feature=fvsr

Jag brukar inte gilla såna här filmer men det är rätt frågor som ställs i den tycker jag,:bow: (och så gillar jag musiken):D

Senast ändrad av en moderator:

De styckena som du citerade tycker jag är väldigt motsägelsefulla. Hur kan korta stunder vara ekvivalent med TIO minuter? Jag tycker tio minuter är en väldigt lång tid... Ser man till hur långa programmen är så hinner man rida dem två gånger på tio minuter...

Det stod tydligt att det var EXEMPEL, läste nu.....såg inte du det :angel: på dej själv:devil:

.

Under rukriken punkt 3 EXTREME:

10 minuter är långt.....

Ja ja vi får fortfarande avvakta praktiken för mej låter det fortfarande luddigt .....Jag säger inte att det inte är bra, eller rätt håll för det tycker jag, men jag försöker läsa vad det egentligen står:angel:

Här är en film så länge::)

http://www.youtube.com/watch?v=tdmMq6OhoqQ&feature=fvsr

Jag brukar inte gilla såna här filmer men det är rätt frågor som ställs i den tycker jag,:bow: (och så gillar jag musiken):D

KL Håller med dig, mycket bra film! :bow:
Riktigt bra jämförelser mellan träning och tävling. En av de bättre rollkursfilmerna jag sett. Hoppas det ger de som håller på med sådana hemskheter får sig en tankeställare. :devil:

Riktigt bra jämförelser mellan träning och tävling. En av de bättre rollkursfilmerna jag sett. Hoppas det ger de som håller på med sådana hemskheter får sig en tankeställare. :devil:

Kan bara instämma!

:bow::bow:

Jag tycker - som i filmen du länkade till - att det är de här frågorna som man måste ställa

och de går inte att ställa utan att också ställa frågorna i den här filmen

http://www.youtube.com/watch?v=urhi0eVzQTo&feature=related

det enda man kan hoppas på är att FEI målar in sig i ett hörn

Vi skulle verkligen behöva tuffare journalister i vår sport

men ärligt om man läser här

http://www.fei.org/sites/default/fi...x XIII plus illustrations_black tailcoats.pdf så kan du stretcha extremt dvs rolla - men inte längre än 10 minuter

Och detta med "force" - hästar som är vana att rollas - kommer det ju inte att behövas ngn kraft på

fio. Det som hänt är ju inte att man förbjudit roll - man tvingar dem bara variera. fast inget säger ju heller hur många 10 minuters pass i extrem flexion man kan klämma in på en timme.

*här* skriver jag inte vad jag tänker, men det börjar på i och slutar på r

Senast ändrad:

Nej precis. Hur lång tid behöver det vara mellan LDR-minutrarna för att mätaren skall börja om på 0?

men ärligt om man läser här

http://www.fei.org/sites/default/fi...x XIII plus illustrations_black tailcoats.pdf så kan du stretcha extremt dvs rolla - men inte längre än 10 minuter

Och detta med "force" - hästar som är vana att rollas - kommer det ju inte att behövas ngn kraft på

Ja just precis, jag tycker det ser ut precis som det jag varnade för måste jag tyvärr erkänna, det är kompromiss lång väg till att börja med. 10 minuter är lång tid. När Anky fick frågan (hittade inte intervjun nu) ang hur länge hon red i extrem böjning på en framridning sa hon svävande att kanske en kvart har jag för mej. Sen raljerade hon att det kan variera, tiden går fort när man har roligt, ungefär så.

Alltså är det väldigt mycket kompromoiss, 15-20 minuter är inte okej längre, men 10 är okej. :confused: Det var fegt tycker jag, och tandlöst:cool:

Jag skall erkänna att jag läste inte texten utan tittade enbart på bilderna och tänkte att det såg bra ut :angel:

Men inte då....

Glädjedödare :devil:

Glädjedödare :devil:

:crazy: Sorry, skulle inte sagt nåt:p

Men jag har ju alltid rätt:angel: :devil:

Men det är ju trist i det här fallet, hade gärna blivit posivit överraskad.:cool: Tyvärr visar det sig befogat att vara paranoid och misstrogen, och FEI har gjort precis det som man brukar göra för att hantera ett besvärligt problem utan att egentligen göra något:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka