Bilder på svallkött

A

anni0001

Jag har läst i forumet om svallkött, men är det någon som kan visa bilder på ett "nytt" svallkött?

min fölis slog upp ett ganska rejält fliksår för tre veckor sen o har hållts lindad sen dess (vet rek)
Nu tycker jag att sårytan ser fräsch ut, det har läkt innifrån, men såret är dock rosa och lite lite utåtbuktande kanske... o blöder lätt om man tvättar "för hårt" där. Kan det vara svallkött??

Jag sitter på jobbet just nu o kan inte fota hennes sår o visa er men beskrivningen stämmer. Såret är som en femkrona, inga skorpor, rosa. Men det är knappt så man anar att det buktar utåt så det kan lika gärna bara vara själva sårytan.

Sv: Bilder på svallkött

Låter som att det kan vara en början till svallkött. Har ingen bild men svallköttet blir liksom svampigt, utåtbuktande och blöder lätt.

det här är inte svampigt utan rätt hårt. (en tanke som slog mig är typ överben/brosk men vet inte om det bildas SÅ snabbt)

Ser det ut som kycklingfilé? För det tycker jag svallkött ser ut som

Be en veterinär skriva ut Lotagen och dutta på, svallkött försvinner då och det blir fint efter.

Be en veterinär skriva ut Lotagen och dutta på, svallkött försvinner då och det blir fint efter.

funkar det på "gammalt" svallkött också???? Fick hem min tävlingshäst med det. Tyvärr!!!!

Förlåt TS för lite trådstöld, kanske. :grin:

Beror på hur mycket det är. Ibland får man skära första och hålla efter och etsa sedan. Min store som jag har utlånad kom också tillbaka med ett rejält svallkött från ett ställe där han var inackorderad. Så pass mycket att det gick inte att etsa bort. Det är jättefint idag efter en liten operation på djursjukhuset i Helsinborg.

Hur funkar det om de har det och får gå med det utan att göra något med det? Min fick lymfangit (med brännskada) på böjsenan tyvärr. Nu är det hårlöst, rosa och lite "svälligt" utbuktande, även blivit vit päls på största delen. Ser inge vidare ut direkt men hon har ej ont av det. (Vet har kollat)

Sorry TS för trådstöld....

Mitt föl (f. 2008) fick ett sår på hasen av en 5-kronas storlek där det bildades svallkött. Det fixade sig med lotagen.
Jag köpte en sorts skumgummirulle som häftade fast på baksidan, häftade ihop 3 st ark av lämplig storlek och klippte ett hål som var just större än såret i mitten. Sedan kunde jag sätta skumgummit runt såret och sätta ett plåster utan på (tog bara av plåstret då jag skulle dutta lotogen).
Fungerade bra då såret skyddades mot flugor och att det kom in skit när han låg ner men det fick ändå luftas.

Liknande trådar

Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 698
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka