bilder på rockard - HJÄLP! :-)

Beppo

Trådstartare
Ja här kommer bilderna på rockarden. höll upp den i höjd med var den skulle placeras på hästen och resultatet blev att sätet lutade väldigt mycket bakåt. Finns heller ingen svängel, om jag nu behåller rockarden...var skulle vi fästa svängeln då?

Den är bra avvägd och väger inte mer än 5 kilo då man håller i skaklarna även då någon sitter i den.

Det är lite ytligt rost på den samt att bräderna i sittsen ska bytas ut. köpte den för 400 kr.

Är det ok för en rockard att luta bakåt?

så mina kära kloka bukefalister...vad tror ni? Har den på öppet köp och ska höra av mig senast helgen så vill ha så mkt komentarer det bara går!

DSC01696.jpg

DSC01697.jpg

DSC01695.jpg

Sv: bilder på rockard - HJÄLP! :-)

Har gjort en genomgång av rockarden tillsammans med min händiga morbror och pappa och de säger att det går att ordna till rockarden. Svängel går att fästa i stommen i fram, ena skakeln skall rätas ut något, bräderna ska bytas och kuskbocken går att höja och räta upp för att förhindra att man sitter i baklut då rockarden är fäst på hästen.

vad tror ni? renovera den och se hur den blir då den är klar...passar den inte mig i smaken då så säljer jag den vidare...kapar man skaklarna så tror jag den blir perfekt för shettis.

rockarden är bestämt ett hemmabygge...

tror ni det är värt att renovera den?

*putt*putt* 22 visningar och inga svar? Finns det ignen som har något att säga?

Snälla bukefalister! hjälp mig att bedöma vagnen!!!!

okej då :D

den lite skruttig ut ... men har du verkar ju få hjälp med att fixa tillden så det kan gå vägen! byt ut hjulen mot ett par större kanske gör att du kommer högre upp och även försöka höja den. för som den är nu hamnar du nästan i hashöjd på hästen vilket inte alls är att föredra -som du skrev så passa den säkert bättre till en shettis.
men svängeln går ju lätt att fästa i "balken" som är längst fram ..

hm .. hoppas att någon mer svarar då jag inte är den bästa hemmafixaren :angel: man kan säkert göra mkt med den som inte jag ser!!

LUL- tack så mkt! äntligen svar! jag skall leta efter ett par större hjul samt bygga upp sätet så att det blir högre. svängel ska fästas vid främre bjälken samt att skaklarna ska rätas ut...ena iallfall... den är helt okej att sitta i och välbalanserad. men hjälp så tror jag den kommer bli helt okej för mig att köra med hemma

Klart att du kan renover den,om du anser att den inte passar sen så sälj den som du skrev. Du kanske kan satsa på att ändra skaklarna helt? Alltså fästa om dom så de blir som på Börjes swinger? U rockard,på så vis kommer också skaklarna upp en bit.Sen nya brädor och färg så blir den fin .

den ska passa till liten d-ponny samt litens tor häst...de är lika långa i kroppen.
har itne planerat att köra jättemycket och skulle jag nu fastna helt på körning så tänkte jag nog att jag skulle byta upp mig till en bättre rockard framöver. Renoverar jag denna så kan ajg säkerligen sälja den som shettisrockard om man ändrar skaklarna.

kan det vara en bra förstarockard? för att prova på det här med körning?

det var en bra ide....tänkte inte på det...då skulle jag slippa sitta i bakvikt. Men då måste jag göra helt nya skaklar?

Svårt att se på fotot men anser du skaklarna som sitter på nu vara av bra kvalite så kan du kanske bara förlänga dom,alltså svetsa på samma dimension på rören så slipper du kanske göra helt nya?
Om du kapar skakeln under sitsen så kanske de räcker ända fram tills fästningen där bak?Är det någon tvärgående "rör" eller så under sitsen?

Senast ändrad:

skaklarna går att ta lös...syns en skarv på andra bilden ajg lagt ut där man ser rockarden frammifrån. där sitter den fast med en skruv och mutter

Förlängningsmöjligheten kan du ju ha där ändå,men att du kapar den vid första sittbrädan, förlängningen kan ju sitta på skakeln längre fram men ändå inte så det sviktar. Sen om du tar bort den fästningen som går från hjulet o bakåt och korta av själva sitsen en aning.
Men frågan är om du inte måste fästa ett extra rör under sitsen annars sitter du i luften ;) Kanske du kunde få dit fjädring?

sitta i luften känns jue lite dumt!

förstår itne riktigt hur du menar med skakeln...går det itne att ändra skakel där den är lös och frammåt?

tror du det går att montera fjädring? var får jag tag på sånt då?

jösses..vad har jag gett mig in på? :-)

*s* Det är lättare om man hade sett rockarden live.....
Om du ska göra en u av skakeln och fäste så måste du ha bort den delen av skakeln som går från det ljusblå framtill och bakåt till första sittbrädan.Det är den biten du ska ha ner till ett U.

---u
skakel och ner som ett u och sen sitsen,studera börjes swinger så kanske du förstår mig bättre :D Svårt att beskriva i ord o rita är jag kass på.
Fjädringar hittar du på ex mekonomen ,bara att kolla vilken som skulle passa.
Eller denna sida U rockards

Senast ändrad:

ah då tror jag att jag förstår bättre vad du menar. trodde att det var själva skaklen som skulle bli ett u.

*s*
Men sen ser du hur mycket du ev behöva sänka själva sitsen och med andra däck på så blir det mycket bättre.

sänka sittsen? höja sittesn menar du väl? Men det blri väls vårt att få plats med andra däck?

Precis,följa skyddet.
Nej jag tror du utan problem får dit ex Grövre moped däck.Typ BMX mönster fast bredare än BMX jag har ett par sådana de är komna från en äldre modell av mc,ska höra med gubben vad det är för några,både storlek och namn så jag får återkomma senare.
Ja höja menade jag....

Liknande trådar

F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 511
T
Körning Jag har massor med häst-o ridvana men är novis inom körning. Har tömkört i dressyrsyfte i många år men ej vågat att spänna för. Vill nu...
Svar
17
· Visningar
3 221
Senast: agtatoon
·
J
Körning Jag tänkte börja bygga om min rockard nu, jag vill bla få upp sätet så jag inte bara ser en stor hästrumpa när jag kör...;) Försökte...
Svar
13
· Visningar
6 696
Senast: Svanhild
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka