Bilder på inälvsparasiter?

Sass

Trådstartare
Någon som vet vart man hittar det? Fick en ponny till stallet i förrgår som visade sig ha löss, läste då här att man skulle avmaska (bland annat) Vi stoppade i honom en Noromectin, igårkväll fick han diaree och idag när det mockades hittades parasiter i bajset. Nu vill jag veta vad det är för något vidrigt....
Ca 1cm lång och 5-6mm bred, ser lite "larv"-aktig ut :crazy:

Äckligt
 
Sv: Bilder på inälvsparasiter?

Tog du ingen bild? Var det mycket? Låter lite små, men kan vara styngflugelarver.
 
Sv: Bilder på inälvsparasiter?

Sass skrev:
Någon som vet vart man hittar det? Fick en ponny till stallet i förrgår som visade sig ha löss, läste då här att man skulle avmaska (bland annat) Vi stoppade i honom en Noromectin, igårkväll fick han diaree och idag när det mockades hittades parasiter i bajset. Nu vill jag veta vad det är för något vidrigt....
Ca 1cm lång och 5-6mm bred, ser lite "larv"-aktig ut :crazy:

Äckligt

Kolla i boken Håll hästen frisk för i den boken finns det iaf bilder på sånt äcklit. Den boken finns att låna på de flesta bibblon.
 
Sv: Bilder på inälvsparasiter?

Jag har massor. PM mig din email och jag kan skicka några bilder av dem vanligaste.
 
Sv: Bilder på inälvsparasiter?

Madick skrev:
Tog du ingen bild? Var det mycket? Låter lite små, men kan vara styngflugelarver.
Nej, tog ingen bild, tyvärr. Det kom fler idag.
Det kommer bara en enstaka i varje bajsomgång. Dock inte i alla högar.

Totalt har det kommit 4a stycken nu. De är lite, lite åt det röda hållet och ser riktigt feta ut :crazy:

Ska man tänka på nått speciellt nu? Eller det är bara att avmaska igen om 8 veckor?
 
Sv: Bilder på inälvsparasiter?

supergladis skrev:
Kolla i boken Håll hästen frisk för i den boken finns det iaf bilder på sånt äcklit. Den boken finns att låna på de flesta bibblon.

Tack för tipset :)
 
Sv: Bilder på inälvsparasiter?

Det är styngflugelarver, ni har redan fått dem (det är därför de kommer ut). I höst får ni hålla utkik efter styngflugan (som ett svart och gult JAS-plan typ :) ) och den lägger små små gula ägg på hästens framben/bringa. Den lär finnas där ni bor eftersom det kommer ut larver nu. Då avmaskar ni med ett ivermectin-preparat i höst sept/okt eller när flugan nu ger sig för året (beror på vädret).
 
Sv: Bilder på inälvsparasiter?

Jag sökte på bot fly och det var precis sådana det var!
t10770800.jpg


BLÄÄÄ
Hoppas han slipper lida av dem fler gånger.
Tack för all hjälp!
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästvård Efter att ha lagt ihop pusselbitarna har jag kommit fram till att min häst troligtvis har nackbandmask. Han är en 4:årig kwpn import...
Svar
17
· Visningar
11 073
Senast: Lavinia
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 537
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp