bilder på hur en bröstsele ska sitta

Abova

Trådstartare
Har köpt en willab bröstsele stl ponny till min WM men är nu fundersam över passformen.
Bröstan känns lite kort, vilka problem kan det få? Känns mer som att den enda effekte av det är att spännet sitter lite långt fram.
Försöker att få tag i en större brösta men tror att cob.stl kommer bli för lång stället!
Sen är det här med skackelfästena , det känns som om de sitter väldigt högt upp, hur högt upp ska de egentligen sitta.
Finns någon som har några bilder på en perfekt inpassad sele på häst/ponny. ?
Ännu hellre en perfekt inpassad willabsele;) men vad som helst duger!

Sv: bilder på hur en bröstsele ska sitta

Håll koll så spännet på bröstan inte trycker eller skaver när hästen drar. Enklast är att mäta hästen och be återförsäljaren mäta cob-bröstan. Oftast sitter skacklarna för långt ner när det blir fel, då trycker det lätt om hästen ska svänga snävt. Därför vill man få upp dom en bit, men inte så högt att det blir obalans med en enaxlad vagn så att den slår i däckeln. Man får börja med att passa in selen utan vagn men de sista inpassningarna måste man ha hästen i drag för att se att det funkar i praktiken också. Här är en bild där jag tycker selningen är bra och dessutom syns bra. Men hästar ser ju olika ut, rör sig olika och har olika vagnar...
aa67cad8ef4c52a72b8ffe406c905bb6_500_334.jpg

Det där var en bra bild , tack :) jag ser ju även här att skackelfästen är högt upp.

Inga fler som har bra bilder ,kul att jämföra med .
Finns det ingen som har en willabsele på sin ponny som ni kan fota?

man kan ha skakelfästet längre ner än vad Nora har, men ofta har ponnyer lite mage och därför kan det vara en fördel att ha skaklarna högre upp :)

Du ska ju även kunna justera skakelhöjden på din sele.

och gratti till en mycket fin sele, har sjäålv velat ha en willab.

Jag beklagar... tycker din ponny såg underbar ut!

Det är han!! Har tyvärr inte möjlighet att träna honom längre så nu är han ridskoleponny på heltid.

visst är det så och de går ju att justera en hel del, problemet var bara att min syster(som r mer körvan än jag) tyckte att de inte gick att sänka ner tillräckligt och då var de ändå en bra bit längre ner än de är på den där bilden.
Syster menade på att selen därför var för liten men hålen skvalrar ju inte om det:( , en storlek strörre så går det inte att spänna den.:(
Därför är jag nyfiken på hur andra har ställt in just sina willabselar!

din syster tror väl inte att skakelhöjden ska vara som på en skitsele :)
eller menar du bröstan nu?

//jenny

Nej , hon kör bara med tärnsjöselar och har jobbat mycket hos anders eriksson så hon vet nog vad hon pratar om, men hon kör inte ponny så inpassningen blir lite annorlunda.

Nu har jag tänkt till lite igen.. :) du har en wm, och en ponnysele, den borde ju vara för stor istället för för liten. jag hade en welsh sektion B innan 123 hög o ganska grov han kunde ha shettis! Visserligen pfiffselen men ändå. Konstigt, eller hur?

Det är inte så att det är vagnen som är för liten då och att det är därför som skaklarna behöver sänkas mer? :crazy:

Vi har ingen vagn ännu utan håller på med inkörningsövningar!

Liknande trådar

Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 155
Körning Fick hem en fransk brösta här om dagen och har nu provat den på hästen liten försiktigt. Det är ju väldigt svårt när man inte vet...
Svar
15
· Visningar
4 690
Senast: Seabaz
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar