Bilder på hemmabygge!

R

Rebby

Har snålt om pengar och behöver tips, gärna med bilder, hur man bygger egen svängel. Och hur man sätter fast den. hur den ska se ut m.m. Kan ingenting om selar och vagnar :p
Har iaf en travsele. Hade tänkt göra egna draglinor, nån som har gjort det? Bild? Hur ska det sitta? m.m.

Sen tänkte jag bara höra för säkerhets skull: Man ska väl köpa en bred kortbrösta om man ska ha draglinor och det?

Tack :bow:

Sv: Bilder på hemmabygge!

Japp, du kan ha en bred kortbrösta + draglinor tilll en travbrösta. En smart lösning om man inte har så mycket pengar.

Ok tack! Jag har övertalat min pojkvän att göra den där svängeln :D
Hur sitter den fast i rockarden? Svetsad?
Annars är det typ bara ett rör som ska vara lika långt som rockarden, med typ två öglor längst ut så man kan fästa hakarna nånstans eller?

Ok tack! Spelar det nån roll om den sitter långt ner på rockarden elelr långt upp? Jag har en väldigt tung rockard.. Vet inte om det har nån betydlese men..:p

Tyngden spelar ingen roll, det som spelar roll är draglädrets vinkel. Man vill ha så rakt som möjligt. Kolla här på Lisas fina bild!

Senast ändrad av en moderator:

ok. Men eftersom man har en lösbrösta så borde det väl bli rakt hur som helst.. Eller tänker jag helt fel? Det kan ju som inte bli "brutet" nånstans..

Du har ju en rem som går över halsen på hästen, så att bröstan inte hamnar nere vid knäna ;) Det är där den fäster i bröstan som linjen kan brytas. Förstår du hur jag menar? Är den lång så kan du ju i och för sig sänka bröstan hur mycket som helst i "bakänden"!

Lotta

ok, tack. Jag tror jag fattar hur jag ska göra nu! :) Skriver igen om jag behöver mer hjälp..:)

Ok, nu behöver jag mer hjälp! Har fått en svängel nu, men hur ska jag fästa den på rockarden då? svetsa, skruva (binda..)?
Har tyvärr ingen bild på svängeln nu, men hur "långt ut" Från rockarden måste den sitta, alltså i ändrana på svängeln.. minm kommer nog typ bara sitta 5-10 cm ut..

ca 10-15 cm räcker.

Det är helt omöjligt att säga hur du ska fästa den utan en bild på rockardens framsida och svängeln i helbild.

Lite tips får du ändå:

Svetsa helst fast den i ett plattjärn eller dylikt. Att binda fastden är en temporär lösning, då svängeln gärna flaxar hej vilt i trav. Man kan lösa det genom gummiband i ändarna och annat påhittigt men snyggt blir det aldrig. Har själv gått från fastbunden svängel till fastsvetsad och det är stor skillnad.

Tänk alltid på draglinjen, ställ hästen i dragläge och kolla så att svängeln kommer på rätt och ultimat plats.

Svängel med kohalsband och sidostabiliserare i form av bensnöre :)

och nya svängeln med fastsvetsad hållare.

//j*

Senast ändrad av en moderator:

Ok tack! Men varför ska den vara 10-15 cm ut. Finna det nån riktig anledning? För min tror jag inte kommer komma så långt ut.. Isånnafall måste jag göra nå specialgrej med den..

Den måste ju kunna röra sig lika mycket som hästen rör bogen. Varför kommer inte din komma ut från vagnen så mycket då? BILDER!!

/jenny

haha nej förlåt, jag har missförstått hela grejen med det här! Tänkte typ svetsa fast själva svängeln i rockarden först, men nu, när jag kollade på din bild där uppe, så ser jag att jag har tänkt helt fel! Den måste ju kunna svänga också :p hade inte tänkt på det, vilket egentligen var väldigt dumt för varför skulle det annars heta svängel.. Hehe.. Men nu vet jag typ hur jag ska göra iaf :)

visst borde det gå att köpa en sån där grej som svängeln sitter fast i. Typ en såndär.. gaffel eller vad man nu ska kalla det :P Vars i såfall?

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 991
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar