Bilder på gammla westernsadlar

F

froggy

Någon som har en riktigt gammal sadel hemma från 1800- talet och bakåt? Lägg in bilder på dom/den. Och om ni säljer dom, säg även priset på dom. =)

Sv: Bilder på gammla westernsadlar

en gammal Ed Gallatin eller liknande från 18oo-talet kan du köpa om du lägger upp sådär 50 000 :- eller mer om du kan hitta en!!!! Gulletmåttet på 1800talarna är 4 -5 tum så de gamla sadlarna passar inte på dagens hästar, om du hade tänkt använda en sån. Det finns nya reproduktioner av 1800-talare hos www.sawtoothsaddle.com och dom kostar också runt 30 000:-

Senast ändrad av en moderator:

varför passar de inte på våra nutida hästar? hur mkt har de ändar sig?

Som jag sa i förra inlägget så ligger gulletmåttet på de gamla sadlarna är 4-5 tum ( 10-12 cm) är de på tok för smala för dagens hästar. Gulletmåttet på en modern sadel ligger mellan 6 och 7 tum, d v s c:a 5 cm vidare mellan bladen än en sadel från 1800 talet. Det var ju ofta magert uppfödda mustanger man fångade o red in o dom var smala. Man korsade sen in bl a Percheron (en stor fransk arbetshästras) för att få lite massa i ranchhästarna , sen en hel del engelskt fullblod och ur den röran kom Quarterhästen.
Så en gammal fin 1800-talare den hör hemma på museet! Dom är omöjliga att få tag i , det finns samlare ! Gör dej en repa till KIngs Saddlery i Sheridan, Wyoming. Där finns kanske 300 gamla fina sadlar i deras privata museum. O ta med den STORA plånboken om du funderar på att köpa en! :D

Kul att du frågade om 1800-tals sadlar!!!! Jag är väldigt intresserad av dessa också ( o har forskat en hel del om dem) och rider själv i en reproduktion av en Collins sadel från 1800 talet ( tillverkad i Sverige av en duktig sadelmakare!!!!) . Bröderna Collins verkade i Omaha, Nebraska. Det fanns även några andra berömda sadelmakare Ed Gallatin och hans systerson Frank A. Meanea som är vida kända i branchen.

Näe. O jag har inte heller lyckats lägga in några bilder här!! Vehar inte fått till det.

Kul att du frågade om 1800-tals sadlar!!!! Jag är väldigt intresserad av dessa också ( o har forskat en hel del om dem) och rider själv i en reproduktion av en Collins sadel från 1800 talet ( tillverkad i Sverige av en duktig sadelmakare!!!!) . Bröderna Collins verkade i Omaha, Nebraska. Det fanns även några andra berömda sadelmakare Ed Gallatin och hans systerson Frank A. Meanea som är vida kända i branchen.

bild bild bild!

Hur får jag in bilden ?? Rutan frågar efter URL: ? jag har bilderna i min dator och ....

Hade det varit en 1870-talare så .... en 1970-tals är ju så gott som ny! :idea:

Hur får jag in bilden ?? Rutan frågar efter URL: ? jag har bilderna i min dator och ....

du måste ladda upp dem på internet först, står allt du behöver veta i dataforumet.

Hade det varit en 1870-talare så .... en 1970-tals är ju så gott som ny! :idea:

:rofl: Tyvärr bara 1970-talare...tror vi i alla fall..:angel:
Ska ta en bild så får ni som kan se sådant säga vad ni tror...:D
Den är i alla fall inte nyare än så...

Eller så skaffar du pixbox.se
Ladda upp bilden till din pixbox.se och 'gå in på den' sedan finns det olika länkar, ta den som finns under 'länk för forum'
Klicka bara på den så är den kopierad, sedan klistrar du in den i ditt inlägg där du vill ha den!

P1010209-1.jpg

Här kommer en gammal Mother Hubbard , c:a 1850
motherhubbardsadel.jpg

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 192
Senast: Lillefrun
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: Annique
·
R
IT & mobiler Jag skulle bli jätte glad och tack sam om nån kan hjälpa mig lite fort! Men det ska finnas nån app som man kan lägga in en bild på...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka