S
Sunnan
Nu har jag äntligen fått igång mitt fotoalbum.
Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till förbättring, gå in på
http://photo.starblvd.net/Sunnan
hovbilder.
De första bilderna är tagna 1 månad efter det att hennes skor lossnade, och tanken var inte att hon skulle bli barfota häst.
Jag har under 6 år kämpat med hovar som gått sönder, spruckit, tappskor osv, och värst har det varit på våren och i början av sommaren. Alla år har hon tappat skor, hovkvalitén har varit så dålig att sömmarna lossnat från hovväggen. Och vi har haft väldigt svårt att få skorna att fästa igen, då det inte funnits något att fästa sömmen i.
Förra våren var inget undantag, förutom att hovslagaren inte kunde komma ut på en gång. Jag försökte rapsa till kanterna på hoven och hon fick gå i en mjuk gräshage. Trots detta så fläktes hoven upp så mycket på kort tid att det inte gick att få på någon ny sko.
Jag försökte med
Hippogrips
easy glu, en sko man limmar på
davies boots
tunnare söm
olika fodermedel, olika hovmedel
men utan resultat.
Så utvägen var att ha henne barfota och lida en sommar.
Hon var på klinik där det konstaterades 1 gradig hälta på alla fyra ben, som kom från hovarna.
Och inget kunde vi göra.
Efter tips här på forumet satte jag mjuka underlägg i hennes old mac´s för att försöka lindra för sulan.
Hästen var under denna tiden förvånande oöm, glad och positiv.
Under juli och augusti månad så promenerade jag mest med henne samt lugnare ridturer med old mac´sen på i skog och på mjukt underlag.
Hon gick ute dygnet runt fram tills slutet på september då hon stallades in och återväxten av hoven stannade av något.
Hon fick en hovböld på ena bakhoven och fick vila i 2 veckor.
I slutet på oktober kom snön och jag började rida barfota.
Alla bilder är tagna innan verkning, och därför är hovarna inte helt okej.
Trakterna är något höga och ojämna.
Jag skall fota mer bilder snarast så får ni se hur hovarna ser ut nu, 8 månader efter skorna plockades bort.
till mitzi och sissu för all deras hjälp och stöd
även till cecilia augustsson för all support.
utan er hade detta ej någonsin börjat fungera så bra som det gör nu
Om ni är intresserade av att se katastrofalt dåliga hovar, och dess väg till förbättring, gå in på
http://photo.starblvd.net/Sunnan
hovbilder.
De första bilderna är tagna 1 månad efter det att hennes skor lossnade, och tanken var inte att hon skulle bli barfota häst.
Jag har under 6 år kämpat med hovar som gått sönder, spruckit, tappskor osv, och värst har det varit på våren och i början av sommaren. Alla år har hon tappat skor, hovkvalitén har varit så dålig att sömmarna lossnat från hovväggen. Och vi har haft väldigt svårt att få skorna att fästa igen, då det inte funnits något att fästa sömmen i.
Förra våren var inget undantag, förutom att hovslagaren inte kunde komma ut på en gång. Jag försökte rapsa till kanterna på hoven och hon fick gå i en mjuk gräshage. Trots detta så fläktes hoven upp så mycket på kort tid att det inte gick att få på någon ny sko.
Jag försökte med
Hippogrips
easy glu, en sko man limmar på
davies boots
tunnare söm
olika fodermedel, olika hovmedel
men utan resultat.
Så utvägen var att ha henne barfota och lida en sommar.
Hon var på klinik där det konstaterades 1 gradig hälta på alla fyra ben, som kom från hovarna.
Och inget kunde vi göra.
Efter tips här på forumet satte jag mjuka underlägg i hennes old mac´s för att försöka lindra för sulan.
Hästen var under denna tiden förvånande oöm, glad och positiv.
Under juli och augusti månad så promenerade jag mest med henne samt lugnare ridturer med old mac´sen på i skog och på mjukt underlag.
Hon gick ute dygnet runt fram tills slutet på september då hon stallades in och återväxten av hoven stannade av något.
Hon fick en hovböld på ena bakhoven och fick vila i 2 veckor.
I slutet på oktober kom snön och jag började rida barfota.
Alla bilder är tagna innan verkning, och därför är hovarna inte helt okej.
Trakterna är något höga och ojämna.
Jag skall fota mer bilder snarast så får ni se hur hovarna ser ut nu, 8 månader efter skorna plockades bort.
till mitzi och sissu för all deras hjälp och stöd
även till cecilia augustsson för all support.
utan er hade detta ej någonsin börjat fungera så bra som det gör nu