bilder på Etic ox (skimmelfråga)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare confetti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 734

confetti

Trådstartare
har ett ungsto som är efter etic(brunskimmel men har dock aldrig sett honom) och undan ett mörkbrunt(nästan svart sto) och min pålle är brun med svart man och svans men lite vita hår i manen och nästan halva svanen är vit. har också några få vita stickelhår i pälsen. vill hemskt gärna se en bild på etic och få svar på om min tvååring kan bli gråskimmel eller brunskimmel. men eftersom hon har svarta´skyddshår så borde ju inte et vara möjligt. :confused:

Tyvärr vet jag inget om "din" hingst men själv så fick jag ett föl efter en skimmelhingst och ett brunt sto som föddes brun med små vita strå och reggades som brunskummel. För varje år så blir hon vitare och vitare med bruna "flugor".

Båda föräldrarna är dominanta i sina färger. På hingstens sida så är det bara skimmlar och på stoets sida så är det bara bruna.

Mitt sto föddes mörkbrunt, och i uppfödarens papper står det brun stickelhårig... nu är hon grå/svart/vit i alla nyanser men lär till slut bli flugskimmel.

Vid 3,5 års ålder var hon bara vit i svansen samt lite gråa och vita hår i ansiktet.
Nu vid 8 år är hon...apelkastad skimmel med svarta ben, gråsvart man och svans.

Finns ens konstantskimmelanlaget i arabrasen? En brunskimmel är ju en brun häst med konstantskimmelanlag.
Ser ut så här:
buttons_recent_show_pic.jpg

förlåt, blandade ihop röd- och brunskimmel. men rödskimmel kan hon inte bli men brunskm kanske...?
har ingen aning om hur pappan ser ut . har bara en kopia på hans reg bevis där det står brskm :confused:

Samma sak, hon kan inte vara nått av det. Båda är konstanstskimmelanlag som inte finns på arab (vad jag vet). Det hon är är helt enkelt skimmel född brun eller född fux eller vad hon nu hade för grundfärg. Det är 2 helt skilda anlag, men förväxlas tyvärr alldeles för ofta. En konstanskimmel föds med sin skimmelfärg. Din är antagligen inte född skimmel utan fullfärgad och har sedan börjat skimmla av. Därför är hon avblekbar skimmel.

Just precis. Och fadern är säkerligen han också avblekbar skimmel, men felreggad som brunskimmel (eller rödskimmel eller hur det nu var...).

Sv: bilder på Etic ox (skimmelfråga)

har ett ungsto som är efter etic(brunskimmel men har dock aldrig sett honom) och undan ett mörkbrunt(nästan svart sto) och min pålle är brun med svart man och svans men lite vita hår i manen och nästan halva svanen är vit. har också några få vita stickelhår i pälsen. vill hemskt gärna se en bild på etic och få svar på om min tvååring kan bli gråskimmel eller brunskimmel. men eftersom hon har svarta´skyddshår så borde ju inte et vara möjligt. :confused:

Om vi menar samma Etic så står han i de stallet där jag har min sköthäst. Kanske lite sent påkommet men men...

Sv: bilder på Etic ox (skimmelfråga)

Hej! Du ville ha en bild på Etic. Denna bild är från sommaren 2000.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är en svettfux och hennes man och svans har alla möjliga färger i sig som svart, vit, brun och lite orange men ser ganska mörk...
Svar
11
· Visningar
2 556
Western Hej slänger ut en tråd här efterom jag inte förstår vad min quarter har för färg...?? (även den som ritade konturdiagram mm var osäker...
Svar
5
· Visningar
3 244
Senast: lillaida
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 265
Senast: Constance
·
Z
Hästvård ok, jag är väl okunnig på området..:P Men när hästen skavt av päls/haft sår.. brukar pälsen som växer ut inte vara antingen vit eller...
Svar
9
· Visningar
1 609
Senast: Bella_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare