Bilder på era eksemhästar nu efter sommaren

Is

Trådstartare
Ja som rubriken säger. Skulle vilja se bilder på hur era eksem(islands)hästar har klarat sommaren. Skriv gärna också lite om hur sommaren för era hästar ha varit eksem-mässigt menar jag.

Sv: Bilder på era eksemhästar nu efter sommaren

bästa sommaren hittills på 9 år.
har varit mjällig men inga sår.
har kliat sig obetydligt, all man och svans kvar.

Min har kliat lite i svansen. Men ingenting alls i manen :)
dyarrt.jpg

Andi's exem har aldrig fått chansen att bli illa, jag har täckat honom från det att han kom hem från danmark. Där gick han otäckad på ett bra ställe(ö ute i havet) och har förmodligen klarat sig rätt bra. Dock har hans man vuxit sig mycket längre än vad den var vid inköpet! Så lite har han nog kliat sig innan.

andiman.jpg

andiman2.jpg

Han har som vanligt puttat över man på vänster sida bakom öronen, den brukar inte ligga där under vårvintern/våren utan kliar över den... Den vänder nog snart tillbaka till höger igen. Jag har inte kunnat ha honom otäckad lika mycket som tidigage, brukar kunna slussa av täcket i juli nån gång men iår fick det va på tills vinterpälsen började komma i slutet på augusti.

Jag har iår bara använt aloevera-kräm ett par gånger, annars har vi klarat oss utan klabb. Har använt Switch Pour-On ganska flitigt. Vissa kvällar när det varit mycket har jag sprayat Switch vid skapet. När det var som värst i sommras så fick de stå inne på natten. Då var det så illa att jag själv inte gick ut utan mössa, halsduk för ansiktet och heltäckande kläder/vantar. Vi bor i ett ruskigt knotthål... I Juli köpte jag frysgardiner till ligghallen och har sedan dess låtit honom själv styra när han vill gå in(och mutat med hö), och det har han gjort bra.

Vi har oxå en "mosqiutomagnet" ståendes hemma, där har vi nog haft ihjäl ett par hundratusen knott varje dygn när det var som värst, den Har gjort nytta. Hemma har vi haft färre knott än i sommarhagen ett par hundra meter bort.

Det har varit ett hemskt knottår iår hos oss, t.o.m. kveikja täckade jag för säkerhetsskull.

Va dom värkar ha klrat sig fint! ska lägga in bilder på snorri också men han har tyvärr kliat av sig ungefär hälften av sin tjocka man. Han hade juh aldrig haft eksem förut och självklart skulle det bryta ut när jag befann mig i Italien och inte viste om vad som hade hänt här hemma. siktar in mig på ett bättre lycka nästa år nu när man vet om problemet så kan jag täcka han i tid och låta han ha täcke hela sommaren.

Såhär ser Kaela ut i år, hon har kliat ansiktet en del+halva manen...

23718244.jpg

Måste bara inflika att på den bilden är hon jättelik våran islandsimport :p

Hej!
Jag har varit fodervärd till en exemhäst över sommaren & han har hela manen kvar... Svans likaså!
Jag tror på att exemen kommer från magen, att hästen får nedsatt immunförsvar när han blir dålig i magen. Så han har fått majsvälling i kraftfodret hela sommaren. Han har även haft täcke.
::laugh:

Så här såg Glói ut i augusti och han ser likadan ut än. Har inte gått täckad, vi har det blåsigt här i Svedala. Han har fått äppelcider vinäger och B vitamin., Ingen havre, ingen betfor, endast en näve hi**o basic och vitaminer och gräs!
Han har halva manen på andra sidan av halsen, lika mycket där!
24011955.jpg

Senast ändrad:

nu kommer bilden på snorri. som ni ser är mer än halva manen bortskavd. så jag får väl hoppas på en bättre lycka nästa år
24017623.jpg

Så här såg Glói ut i augusti och han ser likadan ut än. Har inte gått täckad, vi har det blåsigt här i Svedala. Han har fått äppelcider vinäger och B vitamin., Ingen havre, ingen betfor, endast en näve hi**o basic och vitaminer och gräs!
Han har halva manen på andra sidan av halsen, lika mycket där!
24011955.jpg

oups! en bild från maj men han ser likadan ut nu iaf!;)

Min ha kliat av sig nästan hela manen. Han har bara några långa toffsar kvar :( Svansroten är inte riktigt avskalad men den är också toffsig.

24399845.jpg

Förra sommaren had han jättemycket man! (Om man jämför)

12395891.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: Raderad medlem 149524
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 184
Senast: Tualma
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka