*bilder* kan foderallergi/ reaktion ge dessa symptom?

S

Sunnan

Svullnad lika stor som en handboll i diameter och den buktar ut någon centimeter.
ej öm, ej feber, pigg och busig.


http://groups.msn.com/Ishotellet2004/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=56

http://groups.msn.com/Ishotellet2004/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=55

http://groups.msn.com/Ishotellet2004/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=54

http://groups.msn.com/Ishotellet2004/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=53


Anledningen till att jag misstänker en reaktion på fodret är att hon har två mindre bubblor på kroppen, jag har höjt hennes foder för 2 veckor sedan samt introducerat lite korn i små mängder

så vad tror ni?
 
Är det nått annat än denna knöl?
Svällda ben eller nått?
Jag har aldrig sett en såndär reaktion på tex korn som endel hästar kan vara allergiska mot...
Vad säger veterinären?
Om det vore foderallergi så tycker jag att det borde visa sig på nått mer sätt också...
Det kan inte vara så att den har blivit stucken av nått typ en geting eller nått sånt???
 
Hej
Ingen mer svullnad någonstans, förutom två små knölar på andra sidan halsen

Vi har fortfarande snö och minsgrader så inga insekter

Benen är torra och fina, och hästen mår bra i övrigt.


Hon har ätit korn förut utan problem

det jag gjort är att höja upp proteinet och tillfört mer havre och lite korn, några nävar och ökat succesivt.

Veterinären är 12 mil bort och vill inte komma ut så länge hon är pigg och feberfri. Han tror på en sparkskada, men denna svullnad började som en myggbett ungefär i torsdags, och igår var den jättestor.

mvh
 
Svullnaden sitter lite "farligt". Har haft en häst som dog av att luftvägarna komprimerades av en blödning ( har en lång tråd om det på hästvård långt bak) som satt ungefär där Sunnans sitter. Så länge hon är pigg och opåverkad dock så bör det inte vara någon fara. Jag hade tagit det säkra föra det osäkra och dragit ut veterinärhelvetet i näshåren :devil:.
Tycker inte det verkar normalt att det svullnar upp så på den korta tiden det rör sig om.
 
Hej!
Jga hade en kompress med svag jodopaxlösning utifall att det var ett sår där över, och drog bara lindan åt sidan när jag skulle fota.
 
Hej
Jag har följt din mycket tragiska situation på hästvård och jag beklagar verkligen att det gick som det gick :(
Hoppas att du hämtat dig från det och kan se framåt.

Jag ville ju igår ha ut veterinären då jag upptäckte bollen, men han vlle ej komma om det inte förvärrades, och/eller att hon började få svårigheter att andas


Idag är dock svullnaden mindre och har flyttat sig något nedåt.

Jag hade koll hos henne igår utifall att svullnaden skulle trycka mot luftvägarna, det varnade veterinären för.

Hela svullnaden började med som en liten knöl, som ett myggbett ungefär, och på bara någar timmar svullnade det upp.
Hon har även två små knölar på bringan.
Därför trodde jag att det kunde vara foderrelaterat då de dykt upp plötsligt och iom ett foderbyte, men idag tror jag mer på en sparkskada.


mvh/
 
Det kan inte vara någon form av foderstrupsförstoppning? Kanske har fastnat mat som sedan infekterat någonting i halsen och det är därför hon svullnat upp? Är hon öm på bullen? Vid foderstrupsförstoppning ska man massera foderstrupen ner mot magen för att försöka lösa upp proppen som har bildats.

Lycka till!
 
Jag tycker det ser ut som ett Hygrom ?!!...Är du säker på att hästen inte fått en spark där ?? ett Hygrom kan växa enormt mycket...en häst jag känner fick en spark på bogen och nästintill hela bogen blev stor som en badboll...Hygrom kan växa i 8-10 dagar...
 
Hej
Mycket möjligt att det är en spark, men varför hade hon som ett litet myggbett där först? Vi har inga mygg ännu så det är ingen insekt som bitit. Kanske hon blev skadad och att det svullnade på under natten sedan.

Idag är svullnaden hälften så stor som i fredags, Hon ömmar ej eller påverkas av den på något sätt. Den har ju minskat betydligt i storlek så jag hoppas att det inte är någon fara.
Måste läsa på om hygrom, har aldrig hört talas om det(?)

tusen tack för alla era svar
 
Så skönt att det verkar ordna sig :)!
Jodå jag repar mig sakta men säkert, livet går ju vidare med sina glädjeämnen i alla fall och det vore synd att låta allt för många gå en förbi, eller hur? Då och då dimper det ner brev i lådan från Veterinära ansvarsnämnden och DÅ känns det tungt :cry:. Vi får se vad anmälan leder till, förhoppningsvis vet jag det till sensommaren.
Lycka till med din fina lilla häst.
 

Liknande trådar

M
Övr. Djur Om ni kommer ihåg min tråd om det bortskämda marsvinet så... Här har ni bilder! Massor av bilder 28 stycken närmare bestämt :D Klicka på...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 720
Senast: gul_zebra
·
Övr. Hund Jag har ju visat bilder på henne förut och hur illa däran hon var när hon kom till oss..Men nu tänkte jag visa hur hon utvecklats till...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp