Bilder- Gissningstråd!

Muninn

Trådstartare
idag har vi tagit en massa bilder på mina älskade pållar!

Så, tänkte göra som i en annan tråd som fanns här (hittar inte den):
Här komemr uppställningsbilder på dem, sen får ni se vad ni kan få ut från deras exteriör!

Fördelar/Nackdelar, 4- eller 5-gångare, ålder, mycket/lite riden osv.
Jag vill gärna höra allt!!! Jag gillar dem även om inte ni gör det, så ni får såga hur mycket ni vill ;)

Sen lägger jag ut gångartsbilder och information om dem, så får vi se hur ni har gissat :)

*Spännande* :bump:

http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/6a39dc77.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/dbd9c421.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/fb92a067.jpg

/maria

Senast ändrad:
Sv: Bilder- Gissningstråd!

oh vilken rolig tråd...

ettan då: ser välmusklad ut dock lite spänd med åtdrgen rumpa och lite knäppt i nacken kan ju vara tillfället om den regareade på nåt plötsligt kanske. annars ser den mest musklad ut och jag tippar på att den är äldst kanske runt 10år. 5gångare.

tvåan:ser mest avslappnad ut ser ganska välutbildad ut oxå men kan lika gärna vara en unghäst...hm 8-9år kanske. men den har en liten underhals så den spänner sig kanske lite i tölten? tendens till att sänka ryggen och upp med huvudet i traven?...den ser ut att vara en 4gångare med anlag för 5..jättefin man och svans...riktigt fin *favorit* ser bra musklad ut i bakdelen men den skulle kunna få mer muskler på halsen och länga överlinjen lite mer.

trean:ser ut som en blandning av ettan och tvåan...lite mer allert än tvåan men endå ganska lungn....ser omusklad ut över länden, för lång sadel? islandssadel med utstickande bossor?.
den måste absulut vara en 4gångare sett på korset med så högt ansatt svans...jag tror den har en bra trav?. fint ansatt hals och ståtlig men har mkt bättre förutsättningar för att inte bilda underhals iaf.skadar inte att länga överlinjen lite där me=).
överlag ser alla 3hästarna ut att ha ganska smala halsar men fint musklade
bakkärror...=).
oh va spännande undra hur många fel och rätt jag hade....
dina hästar ser iaf jättefina ut och är säkert trevliga i lynnet vilka e dom efter?.

oh måste bara tillägga på 3an åldern....jag tippar på att den e mkt lite riden, först tänkte jag att det var en unghäst men det kan ju lika gärna vara en äldre....hm..15kanske....svårt..

Jag ska vänta liiite till med att slänga ut alla "rätta svar" men jag måste säga att du är inte helt ute och cyklar! :)

Visst är sånt här inte bara kul, utan alltid lika intressant oxå? Vänta bara när ridbidlerna komemr ut, så kan vi kommentera den hemska sitsen jag får ibland.... hehe :D

Och TACK för berömmet!

/Maria, som väntar med spänning på mer...

Jag ska inte ge mig på några gissningar alls...
Men söta var de!!!

:D

häst 1 ser spänd ut. Jag tror den har bra gångarter och mycket vilja.

häst 2 ser ut som en Kalvsvikhäst. Han ser ut att vara vältränad, fyrgångare,pigg och 10-12 år.

häst 3 är en häst med stark trav och framtränad tölt, troligen en rutinerad tävlingshäst, 15 år

Häst 1 är en femgångare, ser ut att vara som min häst, travar helst och ogärna töltar samt är mycket villig mot pass, runt 12 år. Mycket tävlad och då i femgång samt passgrenar.
Häst 2 är femgångare men rids som fyrgångare med mycket god gång (ingen skulle tippa på att han är femgångare), den har en busig blick och är ganska ung, runt 7 år. Ser ut som en Bjartur-avkomma! Blivande tävlingsämne.
Häst 3 ser ut att vara femgångare med ett par år på nacken, kanske är 18 år, stark trav men grisepassar istället för töltar. Tävlad med medelgoda resultat, en läromästare för ungdom.

Nu har jag dragit till med lite gissningar här! Jag gillar 2:an, den ser himla trevlig ut! Häst 3 har för övrigt ett mycket vackert huvud, jag gillar den utåtbuktande nosprofilen! :love: Vill gärna se fler bilder!

Hihi, det var en sak jag knappt kan bärga mig kommentera i ditt inlägg *killar i fingrarna*
Men NEJ jag ska vänta liiite till... hem och ge hästarna mat, köpa lite "söndags godis" och se en film... SEN kommer det mer bilder kan ajg lova.

och som sagt, det kan bli intressant att kommentera min sits på dem. har inte sett mig själv på bild på länge, kan lova att det är NYTTIGT!!! Kommer nog rida mycket mer kroppsmedvetet i fortsättningen...

Ha det bra, och håll ut! =)

Jag vill lägga till två år på 3an för jag tänkte "den där är lika gammal som Askja" när jag såg bilden och hon är ju 17.

Häst 2 tror jag jag såg i Helsingborg förra året. Är det den så gillar den att springa fort. Den såg välriden men busig ut.

Någon mer? För nu måste jag nog snart slänga ut alla bilder och skriva av mig, det här är så ROLIGT!!! :bump:

Jag ä helt kass på det, men håller med om att första ser spänd ut. Trean är äldst o den emellan ser väldigtglad o trevlig ut. Så långt vågar jag säga något.

Alla är välbyggda, men ettan är något kort i bogen el hur jag ska säga el så ser h*n ut så just för h*n håller upp huvudet ganska mycket...Kan vara väldigt springig.

Dags för avslöjandet då!

Häst nummer 1: Villingur frá Ísabakka, f. 1989 e. Örvar frá Nedra-Asi.
5-gångare med medelbra gång. Passen inte tränad på länge.
Tävlad en hel del i lätta klasser men hade så lite vilja! Efter ryttarbyte och vila är han nu på topp igen (dvs pigg som sjutton). har lätt för att spänna sig och är lite nervös.
han och mamma satsar på ett par lätta klasser till hösten.
Han har bra trav, ren tölt med halvbra aktion och ingen vidare fart i, bra galopp när han inte bli passaktig, vilekt händer rättså ofta!

Häst nummer 2: Múninn från Hemmesta, f. 1995 e. Odinn från kalvsvik u. móda frá Harfnkellstödum.
4½ gångare med mycket bra grungångarter!
Tölten blir lätt passaktig men de andra gångarterna fick han mellan 6-7 för på SM i år.
Han är inriden som 5½ åring, pga sen kastrering, och är ltie speciell i tempramentet... Som em76 skrev så gillar han att springa, han var med på islandshästens dag förra året och kom fyra i mellanklassen b/u. i år var han med men då sprang han bort sig totalt, han går i spinn ibland när det blir för mycekt hästar runt honom!
Han är mjuk och trevlig att rida, har bra speed i tölten och en superbra, rund galopp. han spänenr gärna underhalsen och kortar överlinjen.
hans trumfkort är hans runda och välmusklade rumpa :)

Häst nummer 3: Hruni frá Snartarstödum, f. 1985. (Kommer inte ihåg hans stam!) Han är en riktig gammal tävlingsräv, han är klockren fyrgångare med mycket stark trav, blir gärna travtaktig i tölten. han sänker gärna ryggen och kör upp huvudet och spänenr sig.
De som känner till honom vet att han är speciell ;) Unn gillar ju speciella hästar.
Hruni var trea i fyrgången på VM 1999 (tror jag). han pensionerades från elit-tävlandet för några år sedan och gick då som skogshäst.
jag tog hand om honom i vintras och då var han inte riden på ett halvår, så det har varit mycket att jobba med.
Han var ännu mer lik en damcykel när jag fick honom, men nu börjar musklerna komma mer och mer.

och här har vi då bilder på dem allihop, inte det bästa kanske:

http://photobucket.com/albums/b267/Immunity_Speedway/

När jag ser min sits inser jag att det mamam säger är rätt... jag MÅSTE sluta titta ner hela tiden. Då kutar jag rygg och rumpan lämnar sadeln. har lätt för att komma i stolsits också, och lägger gärna omkull händerna till cykelstyre.
Att jag rider med raka armar är däremot något jag fått order om, annars rider jag med för långa tyglar och armarna i magen. Måste hitta den gyllene medelvägen ;)

Så, vad tycker ni om de nu? var det som ni trott?

Väldigt bra gissat av flera, tycker jag!

/Maria

Nu brukar jag inte vilja kommentera andras sits, om de inte rider lektion för mig. Men en sak slog mig när jag tittade på alla bilderna, dina händer. Du har låst handlederna på samtliga bilder genom att vrida tummarna mot varann, det rätta är att tummen skall vara handens högsta punkt på så sätt får du en mera elastisk och medgörlig hand.

Vad var det du ville kommentera i det jag skrev? *nyfiken*

Jag gissade så gott jag kunde, men jag var ju inte helt ute och cyklade på vissa bitar i alla fall ;)

Hruni?? Var det han som Unn hade?? Har läst om det någonstans.

Yep, jag kände det också när jag såg bilderna!
Ska försöka tänka på detta när jag rider... jag får komma med follow-up bilder sen ;)

tack för påpekandet!

"Häst 3 ser ut att vara femgångare med ett par år på nacken, kanske är 18 år, stark trav men grisepassar istället för töltar. Tävlad med medelgoda resultat, en läromästare för ungdom."

förutom att han är klockren fyrgångare med ett par VM och NM i bagaget så :p

Men jag tyckte du gissade superbra annars :)

Visst är de söta? :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har en liten jordbruksfastighet, där skogen styckats bort (tidigare ägare) och åkermarken är i vår ägo. Vi har en markväg där de...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Rifer
·
Gnägg Jag har hängt lite mer på Buke nu senaste veckorna då jag har en hel del fritid här i Australien men de senaste 3 åren har varit lite...
2
Svar
29
· Visningar
4 236
Senast: ameo
·
Hästvård Vår ena häst fick konstiga utslag i våras. Både i ansiktet, på halsen och bogen. I ansiktet blev han fläckvis hårlös, men inga stora...
Svar
7
· Visningar
5 940
Senast: Muninn
·
Skola & Jobb Jag sitter och ska skriva källförteckning till en uppsats där jag använt diverse böcker. Problemet är att jag VET att mina böcker inte...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: Idas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka