Bildbomb. Lisa & Bella med Globusrockard

L

loch

Så... här kommer några bilder. Innan ni tittar vill jag bara säga några saker... :angel:
1. Draglinjen är inte rak, jag justerade det efter de kört klart
2. Draglinorna har jag knopat ihop själv, skäll inte på mig! Bellas draglinor var både för långa och för grova för att passa till rockarden. Jag ska måttbeställa nya.
3. Lisa valde att köra på pessoa idag för första gången, hon tyckte det blev tungt i handen på det vanliga, tredelade, tränsbettet när hon körde i fredags. Bella gick inte så bra på pessoat och efter halva körningen satte vi upp tömmen i bettringen. Hav överseende!

14985336.jpg

14985337.jpg

14985338.jpg

14985339.jpg

14985340.jpg

På väg tillbaka till hagen (syns att Lisa vuxit ur sin lilla ponny!)
14985341.jpg

Jag håller på att ladda upp videosnuttar så snart kommer det en länk till dom oxå för de som vill se ekipaget "in action"... finns visst någon snutt som Lisa filmade när jag kör oxå... :crazy:
Sen har vi bara tre hästar kvar att köra... *phu* :)

Sv: Bildbomb. Lisa & Bella med Globusrockard

Åh, vilket ekipage!!!:)
Ser JÄTTEFINT ut!!..... och härlig miljö!!! Vad sugen jag blir på att köra! Som sagt, väntar fortfarande på min vagn!:crazy:
Jag kommer ladda upp någon bild på Shiloh från igår, lite senare idag! (Hoppas jag.):smirk:

Här komme länken till videosarna...
Nu är det så att jag inte fattar hur man länkar till en videosnutt så ni får länken till min youtube-sida och så får ni leta fram det ni vill titta på... det finns 3 lite längre filmer på Lisa o Bella och 3 lite korta på när jag kör Bella, Lisa har aldrig filmat med min kamera tidigare så hon visste inte riktigt hur hon skulle göra...

http://www.youtube.com/profile?user=loch5

Roligt att det går bra! Hoppas både tösen och ponnyn får roligt med körningen!

Får jag kommentera selningen...?

Visst, kommentera på du! :)
Som jag skrev är den inte optimal, vi har korrigerat vissa delar redan men alla tips är välkomna....
Nu ska jag ner och fortsätta med de andra kusarna!

Okej...

Lokorna måste sänkas om det är möjligt, men antagligen behöver ni större. Dragpunkten hamnar för långt upp och det är det som gör att lokorna lutar bakåt och även ger ponnyn för lite plats vid strupen. Jag tycker även att de ser ut att ligga för långt fram på halsen... Även draglädret ser för kort ut.

Jag vet att draglinorna är provisoriska, men de är aldeles för långa. De slackar hela tiden så hästen drar i skaklarna...

Jag skulle även höja bakselen ngt...

Kul att hon kommit igång så fint, tufft att galoppera sådär!

en kommentar till :) bukgjorden ser ut att vara spänd, kan vara därför draglinorna inte fungerar så bra? I övrigt håller jag med nordsvensken. Det blir en dyr affär att visa bilder på buke :) Hoppas du tar allt rätt nu, för ni är på god väg till en lysande karriär inom körningen. Är ni med i en körklubb?

Tack! :)
Tyvärr inga nyheter för mig :crazy: men det är ju toppen att du berättar så inga här på forumet råkar lära fel av mig! :idea:

Det kommer värre bilder snart... eftersom jag satte russet för vagn för första gången idag... och det med Bellas loksele! (kanske ska låta bli att lägga ut det... :angel:)

O här är Lisas 5-åriga russ för vagn för första gången.

Ni behöver inte kommentera selning och så vidare eftersom jag redan vet att det är under all kritik men nu är Lisa superglad att även Totte kan dra vagn (han var "tetig" m bakbenen när vi köpte honom, kittlig så det inte gick att borsta och bakskygg så vi trodde aldrig vi skulle våga spänna för honom för något någonsin...)

Känsliga personer och forumets etiska råd varnas! :smirk:

15002354.jpg

Hur ska det här gå då... :crazy:

15002355.jpg

De första trevande stegen...

15002358.jpg

Jaha, det här går ju bra.... :confused:

15002471.jpg

Så då blev det Lisas tur...
Och hon överlevde också! :p

Okej...

Lokorna måste sänkas om det är möjligt, men antagligen behöver ni större. Dragpunkten hamnar för långt upp och det är det som gör att lokorna lutar bakåt och även ger ponnyn för lite plats vid strupen. Jag tycker även att de ser ut att ligga för långt fram på halsen... Även draglädret ser för kort ut.

Jag vet att draglinorna är provisoriska, men de är aldeles för långa. De slackar hela tiden så hästen drar i skaklarna...

Jag skulle även höja bakselen ngt...

Jo, som sagt... det tar ju några turer innan allt fallit på plats.
Lokorna sänkte jag direkt de kört klart, det ger Bella ett bättre dragläge och en rak dragvinkel till svängeln. Strupen påverkas inte, lovar, även om det ser så ut... Vill du kan jag lägga ut bild på hur Bella är byggd... hon har fina, stora bogar med en bra lokstad, lokorna ligger så långt fram när hon är i drag... hon är byggd så.
Bakselen sänkte jag undertiden Lisa körde till ridbanan... för att de tog vikt från skacklerna... :crazy: som ju inte ska vara... nä, det tar nog några turer innan allt är tillpassat. Men jag skruvade ju ihop vagnen i fredags så kräv inte för mycket av mig! :)
Nu har jag lagt in ännu värre bilder! Där samma sele och samma vagn sitter på ett 127 cm russ!

Antar att ingen vill se när jag körde min 2-åriga fjording... :angel:

Kul att hon kommit igång så fint, tufft att galoppera sådär!

Hoppas du tar allt rätt nu, för ni är på god väg till en lysande karriär inom körningen. Är ni med i en körklubb?

*hi-hi*
Lisa köpte Bella när de båda var tre år och jag har kört Bella sedan dess för att hålla henne i kondition. Lisa o Bella är 9 år nu så de känner varandra väl. Vi brukar ta en eller två galopper när vi är ute o kör med 4-hjulsvagnen så det var inte precis första gången vi provade på det, bara första gången med Globusrockarden.
Lisa älskar sin nya vagn, ja hon kommer väl säkert logga in och försöka berätta för er någon kväll när hon är lite piggare (trött nu, snart sovdags)
Jo då, jag är känslig för kritik som de flesta är... men som jag skrev så är jag medveten om problemen... men allt kan inte vara perfekt från start, iallafall inte här hemma på bonnalandet! :p
Nä, tyvärr inte med i körklubb. Vi är aktiva i ÖSLR men de har ingen körsektion, funderar på att ta kontakt m Gnesta framöver... kanske...

Jo, då... Lisa tycker vagnen är otroligt skön! Jag tycker den är väldigt ok för priset.
Lisa försökte sig på att välta m vagnen i fredags... körde över en stock! (hon är ju bara nio så hon "glömde" att hon måste titta på var hon kör) men Bella redde ut den situationen bra utan att vagnen välte *phu*
Fjädringen ser ju trist ut men är OK för liten Lisa och liten ponny...

Åh, vilket ekipage!!!:)
Ser JÄTTEFINT ut!!..... och härlig miljö!!! Vad sugen jag blir på att köra! Som sagt, väntar fortfarande på min vagn!:crazy:
Jag kommer ladda upp någon bild på Shiloh från igår, lite senare idag! (Hoppas jag.):smirk:

Längtar efter bild! :)
Jo, vi gillar oxå miljön... vi bor ju mitt i den! :D

Längtar efter bild! :)
Jo, vi gillar oxå miljön... vi bor ju mitt i den! :D

Såg på era filmklipp oxå! Lisa var ju riktigt duktig med kameran!

Här kommer bild på min Shiloh, iklädd travutrustning o med inkörare Christell bakom tömmen! :)

krftor142.jpg

En bild till!

krftor138.jpg

Sista bilden...om ni orkar se den oxå!:rofl:

krftor125.jpg

Ska bli kul att se vad han gillar nya vagnen sen när den kommer! Men han är så cool :cool: så jag tror inte han bryr sig så mycket! :smirk:

Åh, han ser fin ut! :)
Vilken tur du har som har en "inkörare"! Jag har inte hittat någon frivillig... men ibland lyckas jag lura nån hästkompis! :angel:
Har det gått bra med svängarna? Vi har äntligen lyckats lära vår 2-åriga fjorddam hur man vänder med vagn! :idea: (hon har låååånga o lite "smala" nervbanor som min hovis säger... d.v.s hon är trögtänkt o inte så kvick!) :rofl:

Åh, han ser fin ut! :)
Vilken tur du har som har en "inkörare"! Jag har inte hittat någon frivillig... men ibland lyckas jag lura nån hästkompis! :angel:
Har det gått bra med svängarna? Vi har äntligen lyckats lära vår 2-åriga fjorddam hur man vänder med vagn! :idea: (hon har låååånga o lite "smala" nervbanor som min hovis säger... d.v.s hon är trögtänkt o inte så kvick!) :rofl:

Tackar o bugar!

Det var 25 år sedan sist som jag själv körde mycket! Så därför lät jag en mer proffsig inkörare göra jobbet. Lite med tanke på att han är så ung, och jag ringrostig. Vill inte förstöra honom (mer än nödvändigt!:angel:)! Visade sig att jag o Christell var gamla bekanta sen 80-talet. KUL!! Christell har på "äldre" dar gått över till travet. Shiloh var första halvblodet hon kört in, och det har gått fantastiskt bra! Jag är helnöjd!...och Shiloh trivs verkligen! Jag har bestämt mig för att stå kvar hos Christell m. Shiloh t.v. Hon har flera unghingstar/valacker = buskompisar!;) + vi har himla kul ihop! + jag kan få körhjälp!! + hon har "travbana" som går runt ägorna!

Shiloh har inga som helst problem med att svänga med vagnen! Han bryr sig inte alls om skaklar el. att något slänger o dinglar. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka