Tack alla för mycket bra tips!
Vad jag brukar göra med bilderna? Jag jobbar inte så jättemycket med dem när de ska ut på webben då det ofta är många bilder som ska upp och under tidspress. Detta brukar jag göra:
1. Rotera och/eller beskära bilderna i det fall det behövs. Det är ju inte alltid man får till bilden precis så som man vill ha den när man fotograferar - det går ju snabbt!
2. För webbilder jobbar jag i Photoshop Elements då jag tycker att det går snabbare. Jag börjar med färgerna, lite beroende på hur bilden ser ut använder jag "auto colour" (mer och mer sällan), eller pillar lite med "saturation". Ofta förbättras bilderna av att öka mättnaden litegrann.
3. Sedan går jag på kontrast och ljus. Oftast testar jag direkt med "auto contrast", det brukar bli bra. Annars ökar jag kontrasten en aning manuellt så att säga. Ev ljusar jag upp bilden litegrann. Ibland använder jag fyllnadsljus/bakgrundsljus (minns inte vad det heter) men det är rätt sällan, mest i extrema fall.
Är bilden rätt hyfsad så blir det mest bara beskärning och auto contrast...
Skulle vilja jobba betydligt mer men man ska ju hinna med också... När folk beställer förstoringar lägger jag mera tid!
Mvh Cissi
PS. Bilderna jag jobbade med ligger uppe på hemsidan nu, under "Vinslöv". Duke Pil var väl den skimmel som ställde till mest problem. DS.