Bildbehandling - gråskimlar och kontrast

C

cissiny

Använder Photoshop och Photoshop Elements (olika på olika datorer - jag tycker att båda programmen har sina fördelar). Nu har jag en liten fundering angående bildredigering, jag brukar öka kontrasten en del, det brukar funka jättebra. Men med gråskimlar blir det konstigt, jag kan knappt öka kontrasten alls på dem, eftersom det blir kritvita fläckar?

Nån annan som upplevt detta, hur har ni löst det? :D

Tack på förhand! :D :bow: :D

Mvh Cissi i bildredigeringstagen :D
 
Jag är inte särskilt bra på Photoshop och har inte stött på ditt problem med skimlarna, men blev lite nyfiken. Vad vill du uppnå genom att dra upp kontrasten mycket?

Vet inte riktigt vad man kan göra för att slippa vita fläckar, men det skulle kanske fungera med ton- eller färgkorrektion eller Unsharp Mask... :)
 
Sitter också och redigerar lite bilder, men kan tyvärr inte hjälpa dig.

Däremot undrar jag vad du brukar göra för ändringar på bilderna?
Det brukar bara bli ändring på nivåer och kanske intensitet/kontrast för mig, men jag känner att jag nog skulle kunna göra mer för att få det bättre.
 
Vad vill du uppnå genom att dra upp kontrasten mycket?

Jag drar inte upp den så mycket, men jag tycker att det förbättrar bilderna avsevärt. Jag brukar fota hästtävlingar med bländare 2,8 - det gör att ekipaget blir skarpt och bakgrunden oskarp, precis som jag vill ha det :D När jag jobbar med kontrasten så "lyfter jag fram" ekipaget från bakgrunden ännu mer - i 9 fall av 10 blir det en klar förbättring.

Oftast fungerar "auto contrast" bra - med skimlar blir det dock direkt vita fläckar :crazy: och där jobbar jag försiktigt mera för hand och ökar knappt kontrasten alls.

Ska fundera på dina förslag! :D

Det ska ju kunna funka till förstoringar upp till 30x45... :)

Mvh Cissi
 
Ska skriva ett ordentligt svar imorgon - hinner inte just nu... :crazy: :)

Mvh Cissi
 
Tittade in lite på din hemsida, det var massa snygga foton! :)

Förstår vad det är du vill ha fram nu, tänkte inte så långt första gången... :D

Tycker att det är svårt att fixa till bilder så att de fortfarande ser naturliga ut i Photoshop (och i alla andra program också :smirk:)... Om du kommer på något smart så skriv gärna det här, tips kan man aldrig få för mycket av! :)
 
jag pillar nog inte alls på bilder i lika stor utsträkning som du gör, men brukar oxå dra upp kontrasterna lite grand när jag redigerar bilder och skimlar brukar bli övervita fläckar ja..

Undrar precis som Zaga vad du mer brukar göra (är intressankt att höra vad man kan tänkas göra för att få det bättre ju!) :)
 
Med psp gör jag så att jag har magic wand med freehand.
Dvs jag förstorar upp bilden flera gånger så jag nästan ser pixlarna ser till att aktivera magic wand (trollspöet) och ha feather på 1-3 beroende storlek på kort.
Sedan aktiverar jag ytorna utanför häst och ryttare dvs den som jag vill göra mer suddig och ljusare (fokus hamnar då mer hos motivet) och när hela det området är aktiverat så ljusar jag upp bilden och gör den mer suddig i bakgrunden (min kamera är inte bra nog på det men så är det en rätt billig kompakt kamera).
Jag brukar vända den aktiva ytan också så den blir aktiv på häst och ryttare så använder jag en effekt som kom med i den senaste psp som heter clarify.
Hoppas du förstår något av vad jag menar :o
 
Jag tycker att det låter som att bilderna blivit överexponerade. Uppenbarligen har inte kameran lyckats registrera några detaljer på de ställen i bilderna där allt blir vitt. Kan du inte prova med lite kortare exponeringstid nästa gång?

Ibland tycker jag att "Justera bakgrundsljus" eller "Justera fyllnadsljus" i Photoshop Elements kan vara användbara i sådana här situationer. Men om de fungerar på just gråskimlar vet jag inte. :smirk:

Den enda lösningen jag kan se annars är att manuellt gå in och justera ljuset i de olika delarna av bilden. Om man vill kan man jobba med markeringar som någon redan föreslagit. Annars tycker jag det går snabbare att använda verktygen "skugga" och "efterbelys" ("dodge tool" respektive "burn tool"). Vill man vara noga är det nog bäst att lägga till ett justeringslager och jobba i det. Då är det lätt att i efterhand gå in och ändra vilka områden som ska påverkas av ljusjusteringen. Men då kanske man måste jobba i Photoshop. Jag har för mig att Photoshop Elements är lite begränsat inom det området.
 
TACK!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Alla som svarat - jag ska försöka hinna skriva lite mer sedan, har just nu ett akut problem med nätverket som jag nog får skapa ny tråd om... :crazy: :crazy: :crazy:

Mvh Cissi
 
Tack för det tipset :bump: :bump: :bump:
Provade dodge och burn och märker att det var en effekt som jag sökt länge men inte hittat hur man skall göra :)
Får väl leka lite mer med mitt psp istället för att sitta och göra som jag alltid gör :angel:
Jag tenderar i att fastna i sådant som är bekant :crazy:
 
Jag tycker att det låter som att bilderna blivit överexponerade. Uppenbarligen har inte kameran lyckats registrera några detaljer på de ställen i bilderna där allt blir vitt. Kan du inte prova med lite kortare exponeringstid nästa gång?

På just de bilderna som jag satt och redigerade - de ligger ute på hemsidan nu under "Vinslöv" - så hade jag bländarautomatik på 2,8, slutartiden låg då oftast på ca 1/2000 så den var ju kort... Så det var nog inte fallet just här...

Jättebra tips i övrigt! :bow: :bow: :bow:

Mvh Cissi
 
Tack alla för mycket bra tips! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Vad jag brukar göra med bilderna? Jag jobbar inte så jättemycket med dem när de ska ut på webben då det ofta är många bilder som ska upp och under tidspress. Detta brukar jag göra:

1. Rotera och/eller beskära bilderna i det fall det behövs. Det är ju inte alltid man får till bilden precis så som man vill ha den när man fotograferar - det går ju snabbt! :D
2. För webbilder jobbar jag i Photoshop Elements då jag tycker att det går snabbare. Jag börjar med färgerna, lite beroende på hur bilden ser ut använder jag "auto colour" (mer och mer sällan), eller pillar lite med "saturation". Ofta förbättras bilderna av att öka mättnaden litegrann.
3. Sedan går jag på kontrast och ljus. Oftast testar jag direkt med "auto contrast", det brukar bli bra. Annars ökar jag kontrasten en aning manuellt så att säga. Ev ljusar jag upp bilden litegrann. Ibland använder jag fyllnadsljus/bakgrundsljus (minns inte vad det heter) men det är rätt sällan, mest i extrema fall.

Är bilden rätt hyfsad så blir det mest bara beskärning och auto contrast... :)

Skulle vilja jobba betydligt mer men man ska ju hinna med också... När folk beställer förstoringar lägger jag mera tid! :D

Mvh Cissi

PS. Bilderna jag jobbade med ligger uppe på hemsidan nu, under "Vinslöv". Duke Pil var väl den skimmel som ställde till mest problem. DS.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp