bildäck på transport?

T

tigerofswe

Hej!
Hur funkar det egentligen, kan man ha bildäck på transporten eller måste det vara transportdäck?
Varje däck har en maxvikt, vad jag har förstått klarar bildäck på 15 tum runt 600kg, tar man det ggr 4 så får man ju 2400kg och transporten är inreggad till 1400kg, så det borde ju vara lugnt..eller?? Någon som vet?

Sv: bildäck på transport?

En liten trött fråga såhär på natta....Vad är det för skillnad på "bildäck" och "transportdäck" menar du?

När ja ska ha nya till transporten så ringer ja räckfirman och talar bara om profilen/storleken på däcken....Ingen som frågar vilken typ....eller om du förstår va ja menar....:idea:

M v h Domino_s

Jo, det är skillnad på däcken, det vet jag men jag vet inte vad som skiljer på dom.

Oki....detta va helt nytt för mej....:o

Min transport har funkat kanon på dom jag har på nu....

//Domino_s

Lastbilar och transporter ska ha så kallade c-däck, de är förstärkta och tål större belastning. Om man har en enkelaxlad transport är det viktigare att ha rätt däck än om man har en boggie där vikten fördelas på fler däck.

Oj det har jag aldrig ens funderat på:o tack för ny kunskap:bow: men jag vet att jag inte har bildäck på transporten iallafall:)

Måste kolla upp detta nu när jag behöver nya däck, både sommar och vinter:crazy:

Jag har heller ingen aning om vad som skiljer, men när jag köpt nya har jag ringt däckfirman och sagt att jag vill ha nya däck till min hästtransport, och de har frågat om storleken, men också noga frågat om vad släpet har för totalvikt, hur nära totalvikten jag hamnar vid 'normalkörningen', och om det är boogie eller enkelaxlad.

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 754
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 626
Senast: Farao
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 685
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar