Bilda en förening.

S

Sussie918

Vi i stallet har ett tag funderat på att bilda en förening.
Jag vet inte riktigt vad som gäller när man har en egen förening.
Så ni får gärna skriva och berätta om era erfarenheter av det!
-Får man något slags bidrag? Hur ofta? Hur mycket?
-Vilka kontaktar man för att starta en förening?

Tacksam för alla svar och funderingar :bow:

Sv: Bilda en förening.

Man kan ju få aktivitetsstöd av kommunen... Kontakta kommunen..
Klubben måste ha en styrelse och så...

Sv: Bilda en förening.

Vi i mitt stall bildade en ridklubb i våras så jag har färska kunskaper!

Den mesta informationen finns på Ridsportsförbundets hemsida (www.ridsport.se) och, framför allt, på Riksidrottsförbundets hemsida (www.rf.se).

För det första så behöver ni hålla ett "bildande-möte". Ungefär som ett årsmöte, men man lägger till nån punkt i början om "Ska vi bilda en förening?". Förslag till dagordning för ett sånt möte finns på RFs hemsida.

På det mötet fastställer ni namn på föreningen och stadgar. Om ni ska gå med i Ridsportförbundet så bör ni utgå från deras typstadgar (finns på deras hemsida).

Om ni vill gå med i Ridsportförbundet så finns det en ansökningsblankett som man hämtar på Riksidrottsförbundets hemsida, som man skickar till det av Ridsportsförbundets DISTRIKT som man vill tillhöra. Sen tar det några veckor innan de fattar beslut. Till ansökan måste man bifoga ett mötesprotokoll där man beslutar att ansöka om medlemsskap i Ridsportförbundet.

De bidrag man kan få är framförallt aktivitetsstöd: LOK-stöd, studiecirklar, "kulturarrangemang" osv. Information om detta fås antingen via Riksidrottsförbundet eller SISU (www.sisuidrottsutbildarna.se)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Mia_R
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar