bild på hemsida

mylisen

Trådstartare
lång historia kort.
köpte en kanin av en uppfödare, fick sen bilder på kaninen som baby via mail.
uppfödaren har lyssnat på en psykopat som hittat på egna händelser om mig (bodde inte ens på ön då det skulle inträffat kan tilläggas) och nu hatar hon mig.
de två försöker göra allt för att förstöra för mig och jag har helt enkelt klippt av, bytt tel.nr spärrat dem från min mail mm och besvarar inte deras dumma påhopp.
tänker att de slutar väl när de inte får nån feedback från mig.
nu har de upptäckt att jag inte kan kontaktas, då går de via min hemsida och skickar mail till mig via mitt webbformulär.
jag håller på att bygga upp min hobby kaninuppfödning.
i början när allt var lugnt sa xx inget om att jag lagt ut en bild på min kanin jag köpt av henne på hemsidan.
nu när hon hatar mig av nån anledning (som hon inte kan svara på heller för den delen) då kommer hon med elaka mail om min hemsida och bilden.
som jag sa förut så fick jag bilder på honom via mail av henne.
hon har samma bilder ute på sin sida tydligen (har inte kollat, ej intresserad av henne).
jag behöver ju inte ha bilden ute, jag har den ju själv ändå att titta på men det är lite roligt att ha från de är bäbisar och se utvecklingen av dem.
finns det nån här inne som vet hur det är ställt i den frågan?
har ju fått den en gång och då var det inget gnäll.
jag har alltså inte kopierat den från hennes sida.
varför skulle jag göra det?
jag vet ju inte vilken av alla dessa ungar som är just min kanin.
oj vad svamligt det här blev.
frågan är: jag har fått en bild via mail av henne, får jag anv den på min sida?
vad säger lagen?
finns det någon kunnig här inne?
 
Sv: bild på hemsida

Vet inte om jag förstod dig rätt men du har allså fått en bild av henne på kaninen som du sedan publicerat på hemsidan utan hennes tillstånd?

Jag har för mig att man måste ha tillstånd för att publicera andras bilder på nätet. Sen ska man väl uppge vem som är fotograf.
 
Sv: bild på hemsida

Läste din text en gång till. Jag är ganska säker på att du har gjort fel, man får inte använda andras fotograftier utan tillstånd.
 
Sv: bild på hemsida

Du får inte lägga ut en bild som någon annan har upphovsrätten på (det vill säga hon har tagit i det här fallet) utan hennes tillåtelse. Ta bort bilden om hon är upprörd över den.
 
Sv: bild på hemsida

Om du inte har tillstånd (vilket du inte har så som du beskrver det) så får du ej publicera bilden som du ej har upphovsrätt till, någonstans. Bara ha på datorn eller utskrift hemma.

:edit: Ja, nu hann du ju få svar medan jag skrev mitt. Som sagts redan, ta bort bilden/bilder som du ej har tillståndatt publicera.
 
Senast ändrad:
Sv: bild på hemsida

tack så mycket.
måste man ha det skriftligt då?
tillståndet.
eftersom hon skickat dem till mig och jag hade dem ute då och det var ok innan hon började hata mig av nån anledning.
om man hittar nån fin bild man vill ha på en hemsida, kan man då göra om den?
tex bara anv det motiv man vill ha och sen lägga till egen bakgrund mm.
bra att veta i framtiden.
jag tar bort bilden direkt, jag behöver inte ha den där ju.
 
Sv: bild på hemsida

Nej, du får inte i någon form använda andras bilder. En bra tumregel är att bara sånt du själv ritat eller plåtat är OK att använda.

Det kan bli rätt dyrt att stjäla andras material. Förutom att det är fult, otillåtet och sniket.
 
Sv: bild på hemsida

Hur kommer det sig att folk som har tagit bilder från fotografer får lägga ut dem i Bukes fotogalleri? Jag menar alltså bilder där det är stora copyrightmärken över hela bilden. De bilderna har man ju knappast betalat för att få använda på nätet?
 
Sv: bild på hemsida

nä du har nog inte fått tillstånd att publicera bilden på hemsidan. Ta bort bilden, publicera bara dina egna bilder i fortsättningen och polisanmäl och abuseanmäl om trakasserierna fortsätter!
 
Sv: bild på hemsida

Generellt kan man säga att vi inte kan veta om det är fotografen eller någon annan som lagt in bilden, oavsett om det står "Copyright" på den eller inte. Det kan vara fotografen som lagt in den här, men som inte vill att andra ska stjäla den härifrån och därför lagt text över bilden.

Är det uppenbart att bilden är inlagd utan tillstånd så har troligen moderatorn missat det. I så fall kan du hjälpa till genom att tipsa om det: "Bildverktyg -> Rapportera till moderator".
 
Senast ändrad:
Sv: bild på hemsida

Tja, Madick finns ju här på Buke och hon har inte samma nick som de som har lagt upp bilderna. Så där är det nog fråga om bildstölder. Samt hennes text på bilden om att bilden enbart får finnas på vissa forum. Inte Buke.
 
Sv: bild på hemsida

Om du hittar bilder i Bukes bildgalleri som tycks vara stulna (Madicks bilder är ju solklart stulna) så kan du rapportera dem till moderator om du klickar på "Bildverktyg" till höger ovanför bilden. Du kan också PM:a Madick så får hon kontakta uppladdaren. Gunnar har väl tyckt att det är bättre att göra så här än att en moderator ska sitta och granska varje enskild bild som laddas upp innan den publiceras på sidan. Det är alltså inte alls så att det är tillåtet att ladda upp stulna bilder på Buke.
 
Sv: bild på hemsida

Detta har varit uppe förut på buke och då har jag för mig tongångarna gick som så att den som fått bilderna hade oxå rätt till bilderna.
 
Sv: bild på hemsida

Detta har varit uppe förut på buke och då har jag för mig tongångarna gick som så att den som fått bilderna hade oxå rätt till bilderna.

Fast - ursäkta om jag trampar på någon tå - då har det sannolikt varit frågan om rent tyckande. Rent rättsligt är det INTE OK.
 
Sv: bild på hemsida

Men i just Madicks fall kan det ju inte bli tydligare att bilden är stulen. Tycker faktiskt att det är solklart.
 
Sv: bild på hemsida

hur gamla är ni, bråkar om en bild på en kanin??
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp