Bild på en omusklad manke?!!

L

Lord Owen

Jag undrar om någon vänlig själv skulle vilja lägga upp en bild på en häst med omusklad manke så att jag får se hur en ordentligt OMUSKLAD manke (kring manken) ser ut?? Är nämligen inte säker på att jag vet hur et omusklad manke ser ut. :p Har min aningar men jag frågar här i alla fall. :D

Sv: Bild på en omusklad manke?!!

Har tyvärr inga bilder. Men kan beskriva. Det kan vara väldigt svårt att se skillnad på en unghästs manke och en musklad manke. En unghäst vid gott hull har ofta bullar bakom manken och riktiga filéer längst tornutskotten (ryggens mitt). Så skall även en väl musklad rygg se ut. Det som inte får hända när hästen börjas ridas är att den tunnar ut över ryggen. Då har den en sadel som är för trång och inte passar. Riktigt illa blir det om det blir som skålar bakom bogbladen och manken. Då har man en sadel som har en bom som är för trång framtill eller så är det kanske så att man har en sadel med stigläderfästena långt fram och man rider mycket i lätt sits eller lättridning (och ej nedsutten) så att det mesta av ryttarens tryck hamnar bakom bogbladen.

Så en musklad rygg är en rygg som när hästen har huvudet lyftat och vrider på huvudet och lyfter och sänker det, då skall man se musklerna spela under huden bakom manken och längst ryggen. Musklerna hos unghästen behöver inte bli större när den musklar sig, inte om den var vid gott hull. Istället blir det kanske så att den som var gott hull blir omvandlat till muskler. En musklad hästrygg kan man inte ta miste på hos en häst som inte är allt för fet.

Hälsning Maja

jisses! Vad har hänt med den hästen??

Domigo skrev:
jisses! Vad har hänt med den hästen??

Vaddå hänt :eek:

Närrå...han såg ganska eländig ut, och han är fortfarande inte under rubriken vacker...och det är inte det du SER som är det största pronlemet...han har en onormalt hög manke och svankrygg och karprygg....detta är inget han mår dåligt av eller har ont av....här är bilden vi tog EFTER behandlingen, ser du vad avslappnad han ser ut?

http://groups.msn.com/FinnFeaver/milordiron.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=273

de största problemen han har sitter i bakbenen...men det syns inte på utsidan....(muskulära problem)

Tyvärr har jag inte framkallat bilden än och dessutom var hästkraken så långpälsad att det kanske inte syns ändå men som jämförelse kan jag säga att den hästen som är på bilderna är mkt välmusklad även på första bilden :crazy:

Fick hem en lånehäst som var i fruktansvärt dåligt hull och han hade verkligen bara skinn öven benen :mad: Hans manke hade ett stort hål under sig ner till bogbladets bakkkant och det var bara ben som stack upp i allt hår, däremellan ingenting...

Tack o lov verkar han ha rätt lätt för att äta upp sig (ännu hemskare att ägarna inte lyckades hålla honom i hull) och är nu utfylld mellan de mesta ben inlusive manken

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 555
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka