Bild på bakknä efterlyses !

gylle

Trådstartare
Någon som har en bra bild eller vet var man kan hitta det på internet, över bakknäets senor ? Gärna från olika vinklar. Mkt tacksam för hjälp !
 
Sv: Bild på bakknä efterlyses !

Här har du bilder på själva leden
http://www.upei.ca/~vca341/equinelimbs/stifle.htm

Här finns en schematisk bild på leden med ligament inritade
http://137.222.110.150/calnet/LHjoin/page3.htm

Allmän info:
Bakknät (articulatio genu) är leden mellan lårbenet (femur) och skankbenet/vadbenet (tibia/fibula, sammanväxta på häst). På insida och utsida finns collateralligament och på framsidan finns tre patellaband (ligament) som hjälper till att dra knäskålen upp och ned i sin fåra. Hästen har korsband och menisk men skador på dessa är inte speciellt väldokumenterade.

Vet inte om du söker någon speciell sena men det går inga långa senor förbi bakknät. Däremot fäster ju många olika muskler in på olika ställen både över och under leden, dvs korta ursprungs- eller infästessenor finns.

Skriv gärna om det är något speciellt du behöver veta så ska jag försöka hjälpa till.
 
Sv: Bild på bakknä efterlyses !

Jag sitter "bara" och spånar lite ang var problemet kan sitta hos hingsten. Jag vet inte om du sett den andra tråden "Lyfter bakbenen olika högt" om honom. Hade ju kiropraktor ute som rättade till en mindre låsning vänster ländrygg och en mindre spänning gluteus höger skinka. Två dagars skrittvila på det och igår linade jag honom för första gången igen. Kiropraktorn trodde inte att detta skapade hans problem utan var något som kommit av huvudproblemet, och jag är nog nu beredd att hålla med. Han rör sig klart mkt bättre nu inte alls lika ojämn, men det finns där fortfarande. Det som finns nu är såpass lite avvikelse så man nog skulle kunna missa det om man inte tittar noga. Så det är mkt möjligt att detta funnits ett bra tag och först när låsningen kom så blev det väldigt tydligt.
Så nu skall vi bara bli kloka på var det bakomliggande problemet sitter. Han är genomböjd helt ua på böjprov så lederna kan vi förhoppningsvis räkna bort som orsak. De symtom han visar är att han lyfter inte upp höger bak lika mkt. Nu har han ju mkt lyft i sina bakben, som kirop sa höger bak ser ut att sitta på en "normal" häst men vänster har hans fina höga lyft. Han böjer inte i ihop hasen lika mkt och tar inte för sig fullt i framåt steget, så min känsla är att något tar emot i såväl uppåtlyftande som tänjningen framåt och det ser ut att sitta i knäet. Min känsla är att det skulle kunna vara en sena som spökar. Han åt i samband med boreliabeh en 10 dagars kur butta så man tycker ju att den borde knäckt en ev inflammation i en sena. Likadant så red jag honom sista dagarna på buttabeh för att känna ev skillnad på honom med smärtstillande i kroppen och utan (då med tanke på musklerna) och kände ingen skillnad alls.
Vid palpering så har han inga gallor, ömheter eller svullnader någonstans.
Igår efter att jag longerat honom så gick jag noga igenom hela knäet och min känsla var att han kanske var en aning spänd i det mittersta patellaligamentet, när jag så att säga rullade med den så indikerade han kanske aningen obehag.
Har själv apparat för elbehandling och funderar på om jag skall ge honom en rejäl elbehandling med lite högfrekvent i denna dels för att "smärtstilla" men även för att kraftigt öka genomblödningen och sedan ta honom rakt ut och lina och se om jag ser någon skillnad.
 
Sv: Bild på bakknä efterlyses !

Nej, hade inte sett din andra tråd, är lite sporadisk på hästvårdsforumet numera. En fråga: Var i gluteus satt spänningen? I främre delen sas "framför" korsets högsta punkt eller den del som är ovanför/bakom höftknölen? Djupt, ytligt?

Om jag förstår dig rätt så är problemet lyftet uppåt-framåt i steget. Hur är mekaniken när benet burit vikt och lämnar marken? Dvs frånskjutet från marken, hasen är sträckt men bakknät böjt och sen hasen böjas innan bakknät sträcks i den framåtförande rörelsen?

Du säger din känsla är att hasen inte böjs lika mycket som på vänsterbenet, kan ju vara en kort sträckarmuskel då, fanns det inga spänningar i baklårets muskulatur?

Vad jag minns från avelsforumet var din hingst en hopptalang. Har han också börjat tappa ned ett bakben ibland i hoppningen? Om ni böjt alla leder ua så kan ju problemet i så fall sitta t ex i höftleden eller i höftens böjarmuskler (iliopsoas) som sitter djupt i kroppen. Höftens sträckarmuskler måste också ge efter i momentet att böja höften när hästen drar benet uppåt-framåt, det är därför jag frågar var i gluteus spänningen satt eftersom olika delar av muskeln har olika funktion i höftledens rörelsemekanik.

Du säger att du misstänker en sena men jag vet inte om du i själva verket menar ett ligament? Djupa böjsenans muskelkropp sträcker hasen och om den är stum och inte ger efter så hindras hasens böjrörelse men det borde din kiropraktor ha känt tycker jag.

Jag kan tyvärr inte bidra med synpunkter på elbehandlingen, har inte kompetens på detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 164
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 185
Senast: Rikke
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 063
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp