Bild- och inspirationstråd - inredning av gamla stallbyggnader

pastejja

Trådstartare
Jag är nyfiken på att se hur ni som inrett gamla kostall (eller vad det kan vara) har löst det? Budgetvarianter och lyxvarianter, allt är jätteintressant. :)
/U

Sv: Bild- och inspirationstråd - inredning av gamla stallbyggnader

Vi har byggt om ett gammalt, gammalt häststall till nytt. Förr var där en box och en spilta, nu har vi tre boxar. Det gamla golvet var av tegel, men pga. stora nivåskillnader valde vi att gjuta över det. Det hade också varit svårt att göra rent på ett smidigt sätt.

Här kommer bilder:

Gamla stallet:
IMG_3656.jpg

IMG_3655.jpg

IMG_3657.jpg

Nya stallet:
RIMG0276.jpg

RIMG0275.jpg

RIMG0274.jpg

Tack! :) De är väldigt enkelt gjorda, vi tog U-järn som vi lade ner brädor i, och sedan tjärar vi en gång om året eller vartannat år. De håller sig riktigt fräscha också, och det ska vara lätt att plocka ut brädorna om någon går sönder.

Det blev supersnyggt! Är det färdig inredning eller har ni gjort själv? Vilken skillnad! (Mycket inspirerande)
U

Tack! :) De är väldigt enkelt gjorda, vi tog U-järn som vi lade ner brädor i, och sedan tjärar vi en gång om året eller vartannat år. De håller sig riktigt fräscha också, och det ska vara lätt att plocka ut brädorna om någon går sönder.

Och där kom svaret..'
/U

Japp :D Det blev också ett relativt ekonomiskt ombygge, eftersom vi inte köpte något förutom stalldörren färdigt. Hästarna gillar det också- framförallt att kunna stå och "nuffla" på varandra över boxväggarna.

Har du någon aning om vad det kostade om man nu bortser från stalldörren? Jag hade absolut kunnat tänka mig att flytta in i det stallet, väldigt luftigt och elegant.
U

Det är svårt att säga, för virket var vårt eget och vi gjorde nästan allt jobbet själva. U-balkarna kostade inte många kronor hos stålis, tjäran är inte heller syr. Vi var tvungna att t ut en timmerman (?) som hjälpte till att skarva i en av de enorma takbalkarna som var ruttna, så honom betalade vi timlön. Jag tror det tog en halv dag eller en dag att fixa det. Sedan hade vi en murare som putsade i håligheter och trasiga delar av väggarna.

Den stora kostnaden vet jag blev golvet, där lejde vi en firma som kom med tankbil och sprutade in cementen rakt in i stallet. Det kostade en del, men var enormt skönt att slippa stå med tombola och bryta ryggen när vi skulle in med allt.

Sedan blev det kanske 2000 kr på krubbor och täckeshängare, dörren gick på runt 7000. Galler till fönstren kom också från stålis, och sedan har vi målat hela kalaset själva.
Jag vet att allt som allt gick det på runt 70 000, men då var allt virke gratis, och den störra delen av jobbet.

Jag älskar mitt stall, och det har verkligen hållit sig fräscht. På förra bilderna var det nybyggt (och nybajsat:angel:). Såhär ser det ut idag, 3 år senare, dock före den årliga uppfräshningen:

Juni08069.jpg

Juni08068.jpg

Vi har byggt själva med eget virke. Hade också gärna velat ha u-balkar så att man lätt kunnat byta plankor som blivit dåliga men det tänkte vi inte på då. Har inte behövt byta någon planka på 12 år iaf.;)
Gallren till dörrarna har gubben (med hjälp) svetsat själv.

Ladugården har tidigare varit kostall och senare potatislager och sedan allmän skräpförvaring efter det. Fanns mycket bråte att bära ut kan jag lova.

Det ser ju också trevligt ut. Hur har ni behandlat träet? Så himla trevligt med inspiration. :) Även om jag gissar att det är överkors med hemmagjorda galler. Jag är ganska hopplös när det gäller att svetsa, framförallt om det både ska vara hållbart OCH snyggt. Men det är ju trevligt attd et finns folk som kan. ;)
/U

Oljade in planken med vanlig träolja. Blir ingen färg som måste skrapas bort vid ommålning och heller ingen färg som flagnar. Träet blir automatiskt mörkare av solen också.
Vi satte när mellan boxarna eftersom jag hade en riktig bitch till dam som bara ville bita åt grannen. Kanske inte det bästa ur säkerhetssynpunkt men det har fungerat för oss iaf. Metallgaller skulle säkert vara bättre.

Det känns kanske tjatigt att jag har lagt in mitt stall i massa tidigare trådar, men mitt är iallfall ett gammalt kostall som vi gjort om.
Mitt tvättrum är tex det gamla mjölkrummet och min sadelkammare är den gamla drängkammaren.

http://www.xenxa.se/stall/bilder/

Jag blir helt sjuk!!! Vill flytta in hos dig nu!!! Fantastiskt fin stall, har nog inte sett något så fint!

jennyjenny: jävlar vilket fint stall såg ju ut som hela stallet var nybyggt :)

vi har gjort i ordning en gammal ladugård mycket enkelt bilder kommer senare men vi har en lösdriftsbox och 2 stora boxar sen målade vi lite + en liten sadelkammare som vi har byggt det kostade 10 000 drygt..:d

*knapp- och trådlån*

Vart hittar man smidiga täckeshängare? Har endel täcken och det är ju helt hopplöst att lägga dem på hyllor eller liknande då det alltid är risk för att små äckliga katter, råttor och möss kommer springande och sabbar hela täckena för mig =( Vill ha något liknande som man hänger upp på väggen eller alternativt i taket så de torkar om de blir blöta. Jag är ingen direkt aktiv täckesanvändare och behöver inte flasha med dyra grejer, därför räcker det med något billigt och enkelt, men som gärna håller hyfsat. Eller är det smidigt att göra någon bra modell själv och få ner priset på så vis?

Har du ritat planlösningen själv eller är det någon arkitekt som gjort det? Jättefint var det!

Det känns kanske tjatigt att jag har lagt in mitt stall i massa tidigare trådar, men mitt är iallfall ett gammalt kostall som vi gjort om.
Mitt tvättrum är tex det gamla mjölkrummet och min sadelkammare är den gamla drängkammaren.

http://www.xenxa.se/stall/bilder/

Precis ett sånt stall vill jag ha! Jag har redan planerat att köpa en gård när jag blir vuxen och renovera stallet precis hur jag själv vill!:love:

Riktigt fint! Jag har inte sett bilderna tidigare så för mig var det nyheter! :) Vet du ungefär vad ni fick betala för ett så pass lyxigt stall?
U

Jag blir helt sjuk!!! Vill flytta in hos dig nu!!! Fantastiskt fin stall, har nog inte sett något så fint!

Tackar för berömmet *rodnar lätt*

Har du ritat planlösningen själv eller är det någon arkitekt som gjort det? Jättefint var det!

Jag har haft idéskisserna och sen var det en på hushållningssällskapet som gjorde själva ritningarna som lämnades in till länsstyrelsen för förprövning. Hon kom också med en del goda råd och vi vände och vred på en del saker innan vi blev nöjda. Jag ångrar absolut inte att vi tog extern hjälp också för det var värt pengarna i slutändan.

Precis ett sånt stall vill jag ha! Jag har redan planerat att köpa en gård när jag blir vuxen och renovera stallet precis hur jag själv vill!

Ja, dettta är faktiskt mitt tredje stall så jag har haft tid på min att fundera på vad jag ville ha. MItt allra första var ett enkelt stall med engelska boxar för 2 stora hästar och en ponny. Funkade jättebra. Mitt andra stall finns kvar på gården där jag bor nu för att det tog 5 år att bygga om stallet ni ser på bilderna. Jag är nöjd med det lilla enkla stallet också fat nu är det hölagring där inne.

Men vad jag menar är att jag tror att man tjänar på att låta tiden gå och verkligen hitta de bra lösningarna. Sen också att man hellre låter ombyggnaden ta lång tid och att man satsar pengarna på kvalitet i stallet för det lönar sig i längden.

Lite finns kvar att göra på stallet fast ni ser inte det :p
Vi har haft hästar där nu i drygt 1,5 år, så det är mest småplock.
Och sen har jag ju en önskelista med saker jag vill göra. Solarium och inbyggd fikaplats med utsikt över boxarna osv osv:)

Lycka till alla som redan bygger om och alla ni som har det framför er!

Liknande trådar

Skola & Jobb Har ni bild på er själva i ert CV? Står era referenser med? Varför/varför inte? Jag har inte haft bild tidigare. Men så sökte jag ett... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 358
Islandshäst För länge sedan så fanns det en hemsida (isländsk), där kunde man söka och hitta bilder på gamla isländska ston och hingstar. Bild ur... 2
Svar
22
· Visningar
5 102
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 541
Senast: Vogue
·
J
Bukefalos Återkommande så påpekas det att man ska använda sökfunktionen istället för att starta nya trådar i samma ämne. Nu senast stängdes en...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: jaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring