Bilbyte - Volvo laddhybrid som dragbil?

MiniLi

Trådstartare
Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med vinterväglaget igår när jag skulle köra hem med transporten från träning (start i svag uppförsbacke på snö) så nu känner jag att jag måste byta bil bums för att slippa ha totalångest när jag ska iväg framöver 😅

Jag står och väljer mellan att köpa en begagnad Volvo V60 D5 AWD twin engine (laddhybrid, el + diesel) eller om det ska bli motsvarande ren dieselbil. Jag vet att det är flera här som kört transport med Volvos laddhybrider. Någon av er som haft den äldre modellen med dieselmotor?

Jag har varit och pratat med bilhandlare och det fanns en bil inne som kändes intressant (årsmodell 2018). Bilhandlaren säger att fyrhjulsdriften är lika bra i laddhybriden som i en ren dieselbil och rekommenderar laddhybrid före ren dieselbil. Han säger också att det det blir ekonomiskt fördelaktigt i slutändan trots att inköpspriset är högre (lite billigare månadskostnad + högre värde när jag ska sälja vidare sen).

Tar gärna emot tankar och erfarenheter. Är särskilt intresserad av hur bra bilen klarar sig som dragbil i vinterväglag. Specifikt sånt som att starta i uppförsbacke på dåligt väglag med släp bakom, även kring hur bra fyrhjulsdriften är. Min nuvarande lilla framhjulsdrivna bil klarar sig fint som dragbil förutom just den delen.

Har bokat provkörning på måndag så hoppas på lite svar innan dess :)
Jag drömmer egentligen om att kunna köra ren elbil men har inte budget för en sådan. Skulle kännas bra att iaf kunna köra delvis på el.
 
Vi har nyligen investerat i en Volvo V60 laddhybrid (bensin/el). Den får dra 2000kg. Vi är väldigt nöjda med den. Vi har sänkt vår drivmedelsnota väldigt mycket. Har dragit med den några gånger (inte i riktigt busväder dock) och den känns väldigt stark och stabil. Vi har T8 motorn.

Den har tagit sig fram väl i senaste dagarnas busväder. Vi har dock behövt slå på läget för ständig fyrhjulsdrift när det varit väldigt halt. Elmotorn kör bakhjulsdrift och det blir väldigt lynnigt när det är halt. Märkte en av de första gångerna jag körde i snö att eftersom den ofta slår på elen i låga hastigheter så blev det läskigt i kurvorna när man saktade ned pga väglaget. Då släppte det bak. Enligt försäljaren ska den väl slå på fyrhjulsdriften själv när den behövs, men det upplever jag inte att den gör. Men med fyrhjulsdriftsläget har jag känt mig lika trygg som i våra tidigare SUVar.
 
Vi har nyligen investerat i en Volvo V60 laddhybrid (bensin/el). Den får dra 2000kg. Vi är väldigt nöjda med den. Vi har sänkt vår drivmedelsnota väldigt mycket. Har dragit med den några gånger (inte i riktigt busväder dock) och den känns väldigt stark och stabil. Vi har T8 motorn.

Den har tagit sig fram väl i senaste dagarnas busväder. Vi har dock behövt slå på läget för ständig fyrhjulsdrift när det varit väldigt halt. Elmotorn kör bakhjulsdrift och det blir väldigt lynnigt när det är halt. Märkte en av de första gångerna jag körde i snö att eftersom den ofta slår på elen i låga hastigheter så blev det läskigt i kurvorna när man saktade ned pga väglaget. Då släppte det bak. Enligt försäljaren ska den väl slå på fyrhjulsdriften själv när den behövs, men det upplever jag inte att den gör. Men med fyrhjulsdriftsläget har jag känt mig lika trygg som i våra tidigare SUVar.
Det låter ju bra!
Den variant som är aktuell för mig är lite äldre och som sagt med dieselmotor. Men de ska väl funka ungefär lika tänker jag mig. Jag har läst tester med nyare volvohybrider där fyrhjulsdriften presterat bra (tex test där de ska dra tungt i sandbackar), men svårt att veta hur mkt som ändrats och om man kan räkna med att de tidiga varianterna är lika bra.

Bra info det där med bakhjulsdriften. Har läst liknande när jag googlat, men låter ju hanterbart när man kan slå på ständig awd :)
 
Det låter ju bra!
Den variant som är aktuell för mig är lite äldre och som sagt med dieselmotor. Men de ska väl funka ungefär lika tänker jag mig. Jag har läst tester med nyare volvohybrider där fyrhjulsdriften presterat bra (tex test där de ska dra tungt i sandbackar), men svårt att veta hur mkt som ändrats och om man kan räkna med att de tidiga varianterna är lika bra.

Bra info det där med bakhjulsdriften. Har läst liknande när jag googlat, men låter ju hanterbart när man kan slå på ständig awd :)
Vår har några år på nacken också, men de är säkert ganska lika oavsett. Tror de uppgraderade modellen typ 2019. Vår är av nyare typen. Den går ju inte superlångt på elen, men den räcker de flesta kortresorna och därmed sparar vi en del i förbrukning.
 
Vår har några år på nacken också, men de är säkert ganska lika oavsett. Tror de uppgraderade modellen typ 2019. Vår är av nyare typen. Den går ju inte superlångt på elen, men den räcker de flesta kortresorna och därmed sparar vi en del i förbrukning.
Jag hoppas att det ska funka att köra större delen av mina stallresor på el. Är 3 mil t o r men 110-väg stor del så återstår väl att se 😊
 
Jag hoppas att det ska funka att köra större delen av mina stallresor på el. Är 3 mil t o r men 110-väg stor del så återstår väl att se 😊
Det kan säkert fungera. Vår vill inte köra på elen i den hastigheten när det är för kallt, men i plusgrader är det inga problem om du inte gasar för mycket.☺️
 
Hittade en facebookgrupp där en del ansåg att fyrhjulsdriften var sämre än på motsvarande diesel/bensinbil. Någon som testat och har tankar?

Pratade med en i stallet som haft två (dock lite nyare med bensinmotorn) och hsn beskrev det som att de tar sig fram överallt även med släp..
 
Det hade varit intressant att höra på vilket sätt folk anser att fyrhjulsdriften är sämre?

Jag har kört volvohybrider ett par år, s60 T6 privat och s90 T8 i jobbet. Det är otroligt trevliga bilar överlag, och jag upplever fyrhjulsdriften som väldigt kompetent framförallt på vinterväg. Den är smart och reaktionssnabb, jag har faktiskt inte kört några andra bilar som betett sig så bra när det är riktigt trist att köra.

Är man ute efter terrängbilsstyrkan i varje hjul kanske man inte är lika nöjd, men jag vill ha 4W för att kompensera för dåligt grepp på väg.

Jag har 5 mil tur och retur till stallet, och det klarar den ju inte enbart på el men med smart körning kan den ligga på 0,2 i förbrukning på den sträckan (med en tredjedel tjorvig stadskörning) så det är ändå ett ekonomiskt val i det läget.
 
Det hade varit intressant att höra på vilket sätt folk anser att fyrhjulsdriften är sämre?

Jag har kört volvohybrider ett par år, s60 T6 privat och s90 T8 i jobbet. Det är otroligt trevliga bilar överlag, och jag upplever fyrhjulsdriften som väldigt kompetent framförallt på vinterväg. Den är smart och reaktionssnabb, jag har faktiskt inte kört några andra bilar som betett sig så bra när det är riktigt trist att köra.

Är man ute efter terrängbilsstyrkan i varje hjul kanske man inte är lika nöjd, men jag vill ha 4W för att kompensera för dåligt grepp på väg.

Jag har 5 mil tur och retur till stallet, och det klarar den ju inte enbart på el men med smart körning kan den ligga på 0,2 i förbrukning på den sträckan (med en tredjedel tjorvig stadskörning) så det är ändå ett ekonomiskt val i det läget.
Hmm jag vet inte riktigt på vilket sätt de tycker den är sämre.. Men kanske typ är folk som är ute och kör i skogen eller något😅

Jag vill mest bara ha bra grepp i dåligt väglag när jag kör transport. Slippa oroa mig för att bli fast om jag behöver stanna i en uppförsbacke..
 
Hmm jag vet inte riktigt på vilket sätt de tycker den är sämre.. Men kanske typ är folk som är ute och kör i skogen eller något😅

Jag vill mest bara ha bra grepp i dåligt väglag när jag kör transport. Slippa oroa mig för att bli fast om jag behöver stanna i en uppförsbacke..

Kör man tungt och långt är det väl en annan sak kanske. :confused: Jag har ju bara bedömt den efter mina behov, som är att dra en häst i en rätt normal transport (förvisso inte lättaste modellen på varken djur eller släp), inom ett par mil. Kör man med konstant fyrhjulsdrift (som jag alltid gör när jag drar) blir det ju rätt oekonomiskt om man ska ut på långa sträckor. Det är inte en "glesbygdsbruksbil" så sett.

Mitt perspektiv är "köra ekonomiskt/miljömässigt i stan, vara vettig att dra med när det behövs" och i det segmentet har den varit toppen!
 
Kör man tungt och långt är det väl en annan sak kanske. :confused: Jag har ju bara bedömt den efter mina behov, som är att dra en häst i en rätt normal transport (förvisso inte lättaste modellen på varken djur eller släp), inom ett par mil. Kör man med konstant fyrhjulsdrift (som jag alltid gör när jag drar) blir det ju rätt oekonomiskt om man ska ut på långa sträckor. Det är inte en "glesbygdsbruksbil" så sett.

Mitt perspektiv är "köra ekonomiskt/miljömässigt i stan, vara vettig att dra med när det behövs" och i det segmentet har den varit toppen!
Låter som att vi har ungefär samma önskemål👍
 
Har haft en V60 twin engine D5 minns inte om det var en 2017 eller en 2018. Väldigt fin att dra med, förvisso bara erfarenhet av husvagn, men är ju lite samma. 4WD absolut kompetent till att ta sig fram i oskattade vägar och pusha genom snödrivor, kände ingen skillnad jmf alltracken vi hade sedan.
När jag körde upp bilen från Stockholm var det snöstorm och oplogat upp efter hela Norrlandskusten, var glad jag hittade 4WD knappen, innan jag fattade att den skulle tryckas in gjorde vi perfekta slutor i nedförsbackarna 😅

Nackdel, lite kort räckvidd på EL, tre mil 110-väg är nog på håret.
 
Har haft en V60 twin engine D5 minns inte om det var en 2017 eller en 2018. Väldigt fin att dra med, förvisso bara erfarenhet av husvagn, men är ju lite samma. 4WD absolut kompetent till att ta sig fram i oskattade vägar och pusha genom snödrivor, kände ingen skillnad jmf alltracken vi hade sedan.
När jag körde upp bilen från Stockholm var det snöstorm och oplogat upp efter hela Norrlandskusten, var glad jag hittade 4WD knappen, innan jag fattade att den skulle tryckas in gjorde vi perfekta slutor i nedförsbackarna 😅

Nackdel, lite kort räckvidd på EL, tre mil 110-väg är nog på håret.
Låter fint!
Ja håller med om att räckvidden på el är kort, men tyvärr har jag inte råd med varianter som tar sig längre (och fortfarande är bra dragbilar). Kan jag köra större delen på el kanske det ändå sparar in lite dieselkostnad mot idag😊
 
Har haft en V60 twin engine D5 minns inte om det var en 2017 eller en 2018. Väldigt fin att dra med, förvisso bara erfarenhet av husvagn, men är ju lite samma. 4WD absolut kompetent till att ta sig fram i oskattade vägar och pusha genom snödrivor, kände ingen skillnad jmf alltracken vi hade sedan.
När jag körde upp bilen från Stockholm var det snöstorm och oplogat upp efter hela Norrlandskusten, var glad jag hittade 4WD knappen, innan jag fattade att den skulle tryckas in gjorde vi perfekta slutor i nedförsbackarna 😅

Nackdel, lite kort räckvidd på EL, tre mil 110-väg är nog på håret
 
Hmm jag vet inte riktigt på vilket sätt de tycker den är sämre.. Men kanske typ är folk som är ute och kör i skogen eller något😅

Jag vill mest bara ha bra grepp i dåligt väglag när jag kör transport. Slippa oroa mig för att bli fast om jag behöver stanna i en uppförsbacke..
Jag har en V60 diesel, D4 som bara driver fram och jag tycker att den är riktigt trevlig att dra släp med. Jag har svårt att tänka mig att en fyrhjulsdriven skulle vara sämre ;)
 
Jag har en V60 diesel, D4 som bara driver fram och jag tycker att den är riktigt trevlig att dra släp med. Jag har svårt att tänka mig att en fyrhjulsdriven skulle vara sämre ;)
Nej såklart 😊
Jag vill bara vara förhållandevis säker på att jag får en bra vinterdragbil när jag byter, eftersom det är hela poängen med bytet. Min v40 D3 drar också bra, men vissa situationer kräver mer..
 
Låter fint!
Ja håller med om att räckvidden på el är kort, men tyvärr har jag inte råd med varianter som tar sig längre (och fortfarande är bra dragbilar). Kan jag köra större delen på el kanske det ändå sparar in lite dieselkostnad mot idag😊
Absolut det kommer du att göra. Sedan kom jag på en sak jag verkligen saknar med Volvon (i dag kör jag en ceed plug in) och det är dieselvärmare. Perfekt att kunna förvärma kupen och motorn när det är kallt ute. Då går bilen sedan på el när man väl kör. Jämfört med Ceeden vi har nu där man måste ha tillgång till motorvärmare/garage för att lyckas trixa över till eldrift nu på vintern.
 
Absolut det kommer du att göra. Sedan kom jag på en sak jag verkligen saknar med Volvon (i dag kör jag en ceed plug in) och det är dieselvärmare. Perfekt att kunna förvärma kupen och motorn när det är kallt ute. Då går bilen sedan på el när man väl kör. Jämfört med Ceeden vi har nu där man måste ha tillgång till motorvärmare/garage för att lyckas trixa över till eldrift nu på vintern.
Jag har dieselvärmare nu också men använder den aldrig. Körde slut på batteriet i min förra bil genom att använda dieselvärmaren men sen inte köra tillräckligt långa sträckor efteråt, så nu vågar jag inte. Man ska väl köra bilen lika längre som värmaren gått om batteriet ska kunna ladda upp sig, och det gör jag inte regelbundet..
 
Jag har en V60 D5 twin engine 2018 (el/diesel) som jag haft i ungefär ett år. Hittills har jag bara dragit hästsläp några gånger med den, men det har fungerat bra även i de trixiga uppförsbackarna hemma. 4WD läget eller POWER har gett en stor skillnad när jag kört i slirigt snöslask samma väg, dock inte haft släp då. Den slår väldigt gärna över på diesel när man kör på 110-väg, åtminstone om man trycker minsta lilla för mycket på gasen, men går tillbaka på el när det bara rullar på. Trevlig bil generellt. Jag är nöjd så här långt.
 
Jag har dieselvärmare nu också men använder den aldrig. Körde slut på batteriet i min förra bil genom att använda dieselvärmaren men sen inte köra tillräckligt långa sträckor efteråt, så nu vågar jag inte. Man ska väl köra bilen lika längre som värmaren gått om batteriet ska kunna ladda upp sig, och det gör jag inte regelbundet..
Var det också en volvo? Upplevde aldrig att batteriet i Volvon blev känsligt pga användning av dielselvärmaren. Körde också mycket korta sträckor ca 15 minuter enkel väg till jobbet och sällan längre sträckor än så, trots att jag också hade ett alkolås som låg och naggade av batteriet (det var en tjänstebil)

Hade en passat innan som var helt värdelös, den vägrade att starta värmaren när det var kallare än -12, vilket är när man verkligen behöver värmaren....
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Gnapp
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 293
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp