Bilbatteri som aggregat

kolblakkur

Trådstartare
Finns det någon här som har erfarenhet av att ha ett bilbatteri som alternativ istället för ett vanligt aggregat? Hur funkade det? Hur stor var hagen som var stängslad?

Sv: Bilbatteri som aggregat

Hmm.. alltså, jag tror inte man bara kan koppla batteriet direkt på stängslet.. väl?
Men vi har haft ett aggregat som fick sin ström från ett bilbatteri, eller eg ett "fritidsbatteri" som är underhållsfritt. Har funkat kanon, hagen är kanske på någon hektar.. är inte säker.

Bilbatteri kopplat direkt till elstängslet? Det kommer inte att fungera. Ett bilbatteri ger ifrån sig en kontinuerlig spänning på ca 12 volt och ett aggregat ger korta pulser på flera tusen volt.

Du kanske menar ett aggregat som drivs av ett bilbatteri (12 volt) istället för nätspänningen på 230 volt?

Senast ändrad:

Vi har ett aggregat som drivs av ett bilbatteri som i sin tur laddas av solceller. Tyvärr så har vi inte tagit hand om honom ordentligt så just nu strejkar han. Antagligen så måste vi köpa ett nytt batteri.

Den största hagen vi haft det till har varit på ca 4ha. Har fungerat hur bra som helst tills vi glömde honom ute i snön.

Ett sådant aggregat har vi haft under sommaren. Mycket bra. Investerade i ett superbatteri, vi laddade två gånger under hela sommaren, då bytte vi nr 1 mot nr 2 medan 1:an laddades.

Väldigt praktiskt.

Om det är bra eller dåligt hänger på vad det är för hästar som ska gå där. Hur känsliga för el de är. Hur bra man har stängslat. Vilken typ av tråd och om det finns vegetation som kan komma att ligga på tråden. Hur bra jord man har och inte minst kvalitén på aggregatet.

Vi har två batteridrivna. Det billigaste ger under optimala förhållanden inte mer än ett par tusen volt. Det dyra ger över 6000 och kan rensa för viss vegetation som växer upp på undertråden.

köpte ett på B**rjes för flera år sedan och det har fungerat superbra! Tickar och går... Det var väldigt billigt dessutom! :)

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 039
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25