Vi har alltid velat ha minst tre barn, väntar just nu vårt andra. När vi installerade nya babyskyddet i bilen slog det mig - går det ens att få plats med 3 bilbarnstolar i en vanlig bil?
De är ju jättestora! Vi har ändå en VW passat dvs en bil med mycket utrymme, men jag har inte nog fantasi att se hur 3 bilbarnstolar och två vuxna ska få plats.. .
Hur har ni med 3 barn gjort? Vilka bilar kör ni? Vilka stolar?
Mina kusiner hade en bil som liknar eran, när de var mindre. Deras tre barn är födda inom loppet av 5 år, så alla har använt barnstolar samtidigt.
Ska försöka förklara hur det såg ut i deras bil... ja, det var trångt men det gick. De har gjort på lite olika sätt. Men till en början satt alla barnen bak, två bakåtvända stolar och en sån man sitter i, typ som större barn har men med ryggstöd och sånt att luta huvudet mot. De hade de två bakåtvända stolarna på varsin sida och den frammåtvånda i mitten, med en bältesförlängare för att öht göra det möjligt att klicka i det bältet. Hon som satt i mitten fick gå in i passagerarsätet fram och klättra mellan sätena för att komma bak och sätta sig där, de två små lyftes in från varsin dörr som vanligt.
Efter ett tag var det ohållbart, då tog de bort den bakptvönda stolen på vänster plats (alltså bakom föraren) och satte i framsätet. Anledningen var att slippa klättra i bilen och för att kuna ha en vuxen bak som kan typ ge vattenflaska/liknande när det kastas bort.
Sedan när även mellanbarnet började åka i frammåtvånd stol (sån med ryggstöd och huvudkudde på sidorna) flyyttades igen alla stolar bak, den bakåtvända på höger sida (antagligen för att kunna se barnet när man kör) och de två frammåtvånda i mitten och på vänster sida. Då klättrade de till mittenstolen från vänster dörr (båda frammåtvånda stolarna hade bältesförlängare för att bältena öht skulle kunna klickas i utan att trixa och fixa och flytta stolarna i tre evigheter)
Sedan hade de en av de frammåtvånda stolarna i framsätet ett tag, för att de två äldsta bråkade så mycket. Mittensätet lämnades tomt för att de två där bak inte skulle bråka och den vuxna som inte körde fick på något underligt sätt klämm sig in där bak mellan stolarna.
Visst blev det trångt och nästan lite klaustrofobiskt hehe, men det fungerade. De kunde dock inte ta med kompisar i bilen utan att planera det i förväg vilket var deras största nackdel, men som boende i sveriges näst största stad ville de ha en vanlig bil - det är ju en fördel när man ska försöka hitta p-plats inne i stan.
Jag har tyvärr ingen aning om stolarnas namn, men hoppas ändå du förstått hur jag menat. Hoppas inte heller jag missat någon fråga nu..