bilbarnstol

A

angel83

vad ha ni för bilstolar till era 3åringar?
när vände ni dom framåt i en bältestol med rygg??

har en 3årig som börjar bli förstor för den bakåtvända britax high way.
är just nu alltid bråk när man ska iväg för att hon ej ska sitta i sin stol.
kanske dags o vända henne om nu..men enligt böcker står det från 4år men tar man på vikt så ska hon kunna sitta framåt.

nån som har nån aning om vilken längd och vikt det är för att kunna sitta framåt vänd??
:confused::confused:

Sv: bilbarnstol

När vi handlade bilstol var handlaren noggrann att poängtera att det inte handlar om vikt eller längd när man kan vända barnet. Barnet ska inte vändas förrän det är minst fyra år gammalt, då det är skelettet som ska bli "färdigt".

Det treåriga barnet i fråga sitter i en Britax Hi-Way.

Ju senare man vander desto battre. Min 3 1/2 aring sitter bakat i en Acta Graco Cosmic och far gora det ett bra tag till.

En annan grej du ska tanka pa ar att i en framatvand stol kan de dels knappa upp baltet sjalv och dels dra baltet bakom huvudet mm, sa jag tanker i alla fall inte byta forran jag har lite mer pli pa honom. (a andra sidan knapper han upp baltet i bakatvanda stolen ocksa men nastan aldrig nar vi kor pa vagen)

Har också High wayen till båda mina barn, 1½ och 3½ år. Sonen är inte så lång, 93-95 cm.

Kommer byta stol till honom, lutar åt en britax multi-tech eller en Acta Graco Cosmic, misstänker att han kommer dra iväg lite nu under sommaren. Vända håll tänker jag inte göra först det verkligen inte går längre = Han blir åksjuk, huvudet kommer över ryggstödet eller han blir för tung.

Har du facebook leta reda på gruppen bakåtvänt=rättvänt!! där finns massa olika bilar och stolar så man ser hur mkt plats det tar och hur barnen sitter.

Han åker i en Britax Two Way, bakåt då alltså. Han har hur mycket plats som helst!

då ska man kanske kolla med two wayen om hon sitter bättre i den..

Våra barn har vuxit ur sina bakåtvända Britax Eclipse på längden strax efter 3 års ålder - huvudet stack upp för mycket ovanför ryggstödskanten. Vi har då frågat i vår butik och enligt dem var detta de bästa stolarna för långa barn, så de hade inget annat att rekommendera.
Det är möjligt att det hade funkat med en vändbar stol, som är lite längre i ryggstödet. Men vi valde att vända dem framåt då, trots att vi vet att rekommendationen säger att de borde suttit bakåtvänt i närmare ett år till.
Jag undrar varför det inte finns bakåtvända stolar med högre ryggstöd, det skulle ju göra att fler långa barn skulle kunna sitta kvar bakåtvänt längre. Jag tycker därmed faktiskt att barnstolstillverkarna bär en del av ansvaret för att barn vänds framåt tidigare än rekommenderat

För några år sedan fanns en rekommendation som sa minst 3 år, 15 kg och 100 cm, om jag minns rätt. Den rekommendationen är borttagen, gissningsvis för att den "okejade" att vända barnen då så att fler gjorde det även om det inte behövdes. Det som är viktigt är att barnet är starkt nog i nacken för att orka hålla emot huvudet i händelse av olycka. Ju mindre barnet är, desto större är huvudet i förhållande till kroppen.

Rekommendationen är att de sitter bakåtvänd, men alla barn som har fastrar etc och kanske de har en framåtvänd bilkudde med ryggstöd, får åka i en sådan. Lillfröken är van att åka i en sådan och när vi byter stol till hösten då den vi har är börjar bli för liten så får det bli en framåtvänd.
Hon är ca 1 m och väger över 15 kg. :cool: Idag har hon en bakåtvänd som vi köpte på Volvo och den har en liten rundad kant som gör att hon inte kan ha den längre.

Senast ändrad:

*kl*

Innan ni vänder en dag för tidigt, titta på det här:
http://www.youtube.com/watch?v=fKIeExpDLDA&NR=1

Det gör mycket större skillnad än vad man kan föreställa sig! Jag kan också vilja vända min för att det börjar se lite trångt ut, men det är inte så jobbigt för dem med lätt böjda ben som det skulle vara för oss gamlingar ;)

Håller fullständigt med dig där! Den här bilstolen som hon har som vi köpte via Volvo för ett par år sedan. Godkänd stol etc men hon har mer eller mindre vuxit ur den och då var det en modell som stöter i huvudet ifall hon är för lång. Det står på den att när huvudet når kanten så är det dags.

Jag kan också vilja vända min för att det börjar se lite trångt ut, men det är inte så jobbigt för dem med lätt böjda ben som det skulle vara för oss gamlingar ;)
Sitta med böjda ben är måhända obekvämt men inte farligt i alla fall.
Det är betydligt värre när de växer så att huvudet når för långt ovanför ryggstödskanten, då kan de bryta nacken med hjälp av stolen i stället för att få skydd av den...
Och, som sagt, vi hade INTE volvos överbyggda, utan Britax eclipse som är öppna upptill. När ryggstödets överkant är i nivå med ögonen eller övre delen på öronen är det dax att byta stol....

*kl*
Britax Multi-tech har vi och är supernöjda!
Hade en Britax hi-way förut, men den blev lite trång och liten.

Sonen är 3,5 år och sitter (för oss självklart!) bakåtvänt i den. Han är 104 cm och väger kring 18 kg. Den går att använda bakåtvänd i säkert minst ett halvår till.

Jag förstår ärligt talat inte varför så många har bråttom att vända sina barn framåt ......:confused:

Fast det finns ju bättre stolar än Volvos för långa barn, hur lång är din dotter ?

Björk:
Inte jag heller, vi har sagt att om Ella växer ur denna stol hon har innan 4 så letar vi oss vidare efter en bakåtvänd. Jag hoppas inte att vi ska behöva det, men hellre att göra så än att vända för tidigt.

*kl*

Mina barn har varsin britax stol. Tror dem heter Britax Secura men är inte helt 100. E fyller 4 i augusti och får fortfarande plats i sin. Hon är ca 1m och 15 kg tung. Tänker ha henne i den så länge det går men tror det kan börja bli trångt till vintern med alla kläder.

S blev 2 år i januai och väldigt liten och späd så hon kan nog åka i sin mycket längre än storasyster om hon inte tjockar på sig snart:D.

Kan tillägga att vi från början hade en akta gracco cosmic comfort till E som vi gjorde oss av med då det var mycket mindre plats i den än i britaxen. Mycket beroende på nackkudden som den stolen har. Gillade inte heller hur den satt i bilen, britaxen känns mycket mer stabil än aktan gjorde.

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
2 105
Senast: MaRomer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra ridlektionen som inte gick så bra och lämnade en lite tråkig känsla efter sig, så var jag såklart tvungen att köpa en...
Svar
0
· Visningar
875
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 886
Senast: LenaH
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka