Bila till Berlin

Madeira

Trådstartare
Vi är 2-5 personer som hade tänkt köra ner till Berlin till helgen men vi vet inte vilken väg, via dk eller Trelleborg- Rostock? Vad är billigast och vad bör vi tänka på? Är det några problem att ha bilen i Berlin? Tänker mest på parkering osv.

Vi är 2-5 personer som hade tänkt köra ner till Berlin till helgen men vi vet inte vilken väg, via dk eller Trelleborg- Rostock? Vad är billigast och vad bör vi tänka på? Är det några problem att ha bilen i Berlin? Tänker mest på parkering osv.

Bäst och billigast beror ju på varifrån. Problem beror ju på vad ni tänker ha bilen till och var ni kommer att bo.

Det enda jag kan bidra med är att jag vet att man måste fixa med en miljödekal om man ska köra bil i stan.

Skulle välja boende med parkering och i övrigt lita på kollektivtrafiken. Rödby Puttgarten är mest flexibelt, annars skulle jag också överväga ystad.swinoujsie.

Jag bilade till Berlin häromåret. Tog R-P dit och Rostockfärjan hem. Från Lübeck valde vi inte den troligen snabbaste vägen (motorvägen) utan sneddade via Lützow - Schwerin. Väldigt trevlig väg, men det var på sommaren ;). Motorvägen till Rostock är tämligen trist, liksom färjan var. Men går fortare än att åka till/från Puttgarden, å andra sidan tar färjan längre tid. Så sammantaget behöver det inte bli så stor skillnad. R-P färjan går ju oftare också så man behöver inte passa en bestämd färja vilket kan kännas lite lugnare.

I samma kvarter som Hilton (ligger vid Mitte, bästa delen av stan tycker jag), finns ett parkeringshus med direktaccess till lobbyn. Där sov bilen hela tiden ;). Detta parkeringshus är öppet för allmänheten men jag vet inte om det då finns restriktioner vad avser parkeringstid.

Annars är ett tips att köra till Tegel och parkera där. Kanske kan man t o m boka plats? Fördelen med att parkera i utkanten av stan är att man inte behöver lägga på en timme för att komma ut ur Berlin om det är rusningstrafik.

Vilken färja + resväg som kostar mest vet jag inte. Finns en hemsida som listar alla färjeförbindelser tror jag. Sedan får man använda google eller ngn GPS-navigator och räkna ut vad bilresan kostar.

Billigast bör bli Trelleborg - Sassnitz. Tidtabell på stenaline.se
Man kan även köra Öresundsbron eller färja Helsingborg/Helsingör. Oavsett om man väljer bro eller färja till Danmark så kan man åka Gedser-Rostock eller Rödby-Puttgarden mellan Danmark o Tyskland. Kolla på scandlines.dk.
Om man väljer att åka via Danmark så kan man lägga till cirka 15-20 mils körning i Danmark.
Vi brukar åka via Trelleborg-Sassnitz om färjetiderna passar om vi ska till Berlin eller längre österut. Från Berlin är det ungefär lika lång körväg i Tyskland till Sassnitz som till Rostock.
Vi har inte varit inne i centrum av Berlin, antingen i utkanten eller så har vi åkt vidare till Polen.
Att åka färjan Trelleborg-Rostock tar bara mycket längre tid. Färjan till Sassnitz tar ca 4 tim o till Rostock tror jag 6 tim.

Personbil 3-6 meter kostar 235 DKK en väg, så ganska dyrt! Jag kör ofta Lund-Århus coh då är det bara dessa två tullar. Har aldrig kört ner mot Tyskland från Danmark så vet tyvärr inte efter Danmarks gräns.
@Madeira

Du har fått bra svar från övriga men tänkte bara inflika att glöm inte att du inte får ha dubbdäck i Tyskland. Vet flera som åkt på att panikköpa nya däck alt. rycka bort alla dubb med tång på plats när de blivit stoppade där nere.

Du har fått bra svar från övriga men tänkte bara inflika att glöm inte att du inte får ha dubbdäck i Tyskland. Vet flera som åkt på att panikköpa nya däck alt. rycka bort alla dubb med tång på plats när de blivit stoppade där nere.

Kan vara samma i Danmark! Vet inte hur lagarna är här men inte sett en enda bil med dubbdäck på 3 vintrar.

Vi har varit i Berlin de senaste åren med bil och har då valt nattfärjan Trelleborg-Rostock för då sover man bort den tråkiga färjeöverfarten, vi har 23 mil till Trelleborg så det passar perfekt att köra till Trelleborg ombord på färjan, sova och bli väckt tidigt äta medhavd frukost och iväg de sista 23 milen
Hemresan har vi åkt Rostock-Gedser och kört över bron, detta för att komma hem lite tidigare
Vi har bott på Scandic Potsdamer Platz och då får bilen på i hotelgaraget under tiden och vi åker tunnelbana buss mm. det hotellet ligger bra till men är inte bland de billigaste

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 825
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
996
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama