Bila långt meed bebis?

voltis

Trådstartare
Vi brukar fira nyår med sambons mor m familj, men i år tvekar jag. Hon bor nämligen i halmstad, ca50 mil bort :crazy:
Sambon vill så gärna åka, och jag med egentligen. Men vi har ju en (då) två månaders baby. Fixar hon en sån lång resa redan?
Kan ju stanna ofta, dock vet jag att hon stormtrivs i bilen o babyskyddet. Sen detta med att sova borta redan, känner de av det o blir oroliga?

Erfarenheter`?

Sv: Bila långt meed bebis?

Ella har rest långa sträckor sedan hon var runt 2 månader gammal. Första långa resan gjorde hon som 2 månader och då åkte vi ca 120 mil t&r. Inga problem.
Ella har alltid älskat att åka bil, kan tänka mig att det blir mycket värre om man har ett barn som gråter..

Eftersom vi samsovit med Ella så har vi sovit med henne mellan oss även när vi är borta och hon har inte varit det minsta orolig.

Ang att stanna ofta, så länge E inte gnäller och visar att hon inte vill sitta i babyskyddet så har vi kört på. Även en bebis kan tala om när den är missnöjd :)

Så vill ni åka så åka ..

Jag åkte 30 mil när Enya var ca 2 månader. Och hon hann aldrig vakna på vägen dit, på vägen hem vaknade hon och åt 1 gång sen somnade om. Hon gillade/gillar att åka bil om hon är trött och kan sova :)
Hur länge brukar hon sova och hur länge brukar hon vara vaken?
Tänkte att ni kanske kan planera in att ni kan stanna och t.ex äta, gå på stan eller what ever när hon vaknar, sen lagom till hon blir trött kan ni åka resten. Förstår du vad jag menar?

/virrig människa som är dålig på att förklara.

Vi åkte 30 mil med Filip när han var 1 dag gammal, efter det åkte vi minst en gång i månaden till min mor och far 40 mil enkel väg, och det var aldrig några problem!

Man kan ju få stanna för att tanka, eller för att det luktar mystiskt, men annars är det inga problem

* Jenny *

Till alla:

tack för era erfarenheter! :laugh: Verkar ju som att jag bara är en onödigt orolig förstagångsmamma hehe.
Hon sover väldigt bra i bilen, så tror nog vi kan avverka ganska många mil utan att stanna. Men brukar ändå vilja göra iaf 2 stopp själva för att tanka både bilen och oss. Då kan man ju kolla om hon verkar vilja sträcka på sig lite.

Men blir det snöstorm så åker vi inte , helst ska det vara barmark :D
Men farmor blir nog mkt glad om vi kommer hehe.

När de är så små så sover de ju mest och då hade jag inte tvekat att åka. Nu när liten snart är 10 månader känns en sådan resa som ett större projekt!

Så länge barnet inte har något emot att åka bil så skulle nog inte jag tvekat.
Vi åkte ca 100 mil enkel väg til hingstpremiering en helg med en 3 månaders bebis och sen hem igen, ja båda vägarna med en 2,5 åring unghingst.

Gick oförskämt smidigt.:bump:

Hade aldrig i världen fungerat med bebis nummer 2 :rofl:
Med henne var det fram tills ganska nyligen en pärs att åka 4 mil ens.
Men nu börjar livet återvända och rörligheten när hon börjar trivas i bilen *pust* :D

Så hur och vad man kan göra beror nog väldigt på den lille individen.

Vi åkte upp till fjällen, 40-50 mil. När Rasmus var 3-4 månader. Vi åkte på kvällen när vi åkte upp så han kunde sova som han brukar. När vi sen åkte hem åkte vi på dagen och han sov även då hela vägen hem utan att de blev konstigt när vi kom hem.

När de är så små så sover de ju mest och då hade jag inte tvekat att åka. Nu när liten snart är 10 månader känns en sådan resa som ett större projekt!

Usch ja! Åkte 65 mil med en åttamånders i somras, det var en pärs. Åkte på natten upp, och det gick bra då han sov första delen. Men inget var öppet på vägen för stopp så när han började ledsna när vi hade en 20 mil kvar var det lite drygt. På hemvägen åkte vi på dagen och tog flera långa stopp innan han hann tröttna, det gick mycket bättre. Då tog hela resan längre tid men var ändå mycket bättre.

När han var liten sov han mest hela tiden i bilen så det hade nog gått bra då med. Märker ni att hon ledsnar så är det bara att gå ut för att lufta henne lite. :) Någon som sitter bak när hon är vaken som kan leka lite med henne och distrahera henne lite.

Vi har gett upp långkörandet med vår son. 100 mil till "hemma hemma". Så i år sträckkörde en och en flög med sonen ;) Men till skillnad från de flesta barn hatar han att åka bil långt!

Hur gammal är han? Gick det bra att flyga med honom? Jag har hört att de kan tycka att det är obehagligt med lock för öronen och liknande? :)

Jag måste ha en "bil-lover", E kinkar otroligt sällan i bilen .. Jag kan skatta mig lycklig över den biten då :)

Vi har flugit regelbundet sen han var 3 månader. Det var lättare innan han kunde gå ;) Nu är han två år. Aldrig några problem förutom då att han nu inte vill sitta still. Så vi går i gången upp och ned, upp och ned...

Otroligt skönt!! Man blir ibland låst av att de vägrar åka bil. Vårt barn vill inte sitta still. Det ska vara action!!

Det gäller väl nästan det mesta? Lättare innan de kan gå alltså. ;) (Tänker på hur många gånger jag plockat ner sonen ur soffan bara idag - då har jag ändå nästan sovit bort halva dagen. Pust!) :p

Men vad skönt att det funkar bra. :)

Ja just det, toaletten är ju också en rolig leksak. För att inte tala om hur rolig brödrosten och vattenkokaren är. Även spisen. Blomkrukorna måste studeras noga - från golvet. Akvariet och spegeln är roliga att banka på, precis som de bärbara datorerna. Högtalarna vid tvn kan rivas ut och sladdarna bakom tvn kan man pilla på. Böckerna trivs bäst på golvet. Det gör också alla saker i alla skåp i köket. Klättrar man upp i sängen kommer man åt både sängbordet och DVD till tvn i sovrummet. Bitleksak? Pfft, vem behöver det när det finns mobiltelefoner? Det absolut roligaste med soffan är ju för övrigt att springa i den, gärna kasta sig mot/över armstöden. :crazy: *pust* :D

Njuter av tiden innan han kan öppna dörrar och klättra upp på stolar. :D Dessutom är det skönt att jobba, då kan jag bukenörda mig lite ibland, och vila. ;) (Det är väldigt roligt för det mesta, lite påfrestande ibland bara. Fjorton gånger om dagen ungefär de dagar jag jobbar. :angel:)

Om din bebis gillar att åka bil hade jag inte tvekat! Det går ju att stanna om det behövs och annars så är det bara att köra på =)

My har aldrig gillat att åka bil, men vi har genomfört två "långresor" på ca 40 mil vardera, första när hon var 4,5 månad och andra när hon var 5,5 månad. Jag åkte inte ensam med henne tack och lov, och löste gnällproblemen med att luta mig över henne och amma :D På så sätt behövde vi bara stanna en gång/resa!

Jag planerade in resan så att vi kunde åka när My skulle sova, och det gick förhållandevis smidigt men hade definitivt inte fungerat utan tutte!

Angående sovningen så samsover vi och My har aldrig verkat orolig när vi varit på bortaplan eftersom hon alltid haft oss nära.

//Julia

Nu verkar det ju som om Chelsea gillar att åka bil, men annars kanske det funkar att ta tåg? Då kan man ju både amma och underhålla under tiden.

Sova borta har aldrig varit några problem, speciellt inte när de är så små. Om hon sover i en egen säng kan ni ju ta med kudde eller lakan eller täcke som luktar hemma, samsover hon borde det inte vara några problem.

Ha så mysigt i Halmstad!

Hur gammal är han? Gick det bra att flyga med honom? Jag har hört att de kan tycka att det är obehagligt med lock för öronen och liknande? :)

Vi åkte till kreta strax före Rasmus fyllde 2 år. Han hade napp vid start och landningen och tyckte de var ashäftigt att flyga och pratar fortfarande om den semestern VARJE dag!

Några barn var ledsna vid landningen, men jag tror det beror på att det skakar lite, låter och g-krafterna som känns obehagligt.
När vi landa satt Rasmus och hoppa i mitt knä och skrek "Börna-börna-börna" :o

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 614
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 992
Senast: WBanna
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 456
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka