Bila genom Europa med hund - bestämmelser?

Sv: Bila genom Europa med hund - bestämmelser?

Men uppenbart finns det människor som har erfarenhet av att reglerna inte är som de borde i praktiken.. Känns som om man måste ta det säkra före det osäkra.

Å andra sidan är det öppna gränser inom EU och det finns inte några gränsvakter längre. Du gör ju som du vill men jag har aldrig brytt mig om att vaccinera om varje år eftersom reglerna är på min sida.

Det får de inte, här är det EU-regler som gäller. Veterinären skriver in den giltighetstid som anges för vaccinet i det land där hunden vaccineras o detta är vad som gäller.
PL

Fast Frankrike kräver vaccination varje år. Var i Frankrike förra året och då var det det som gällde..
Men inget om ett speciellt vaccin.

Fast det har ändrats från och med detta år pga att det ska vara lika inom EU.

Djuren ska vara minst tre månader gamla
Djuren ska vara id-märkta med mikrochip. Ett djur som har en läslig tatuering gjord före den 3 juli 2011 behöver inte märkas om
Djuren ska vara vaccinerade mot rabies. Efter grundvaccinering vid minst 3 månaders ålder måste du vänta 21 dagar innan du reser med djuret. Revaccination ska göras i enlighet med vaccintillverkarens rekommendationer.Vid revaccination i tid så krävs inte en ny 21-dagars väntetid.
Djuren ska ha pass för sällskapsdjur med uppgift om djurets identitet och rabiesvaccination och som skaffas hos veterinär.

Från Franska Ambassaden

Det fetstilta betyder alltså 1 år för Rabisin, 3 år för Nobivac Rabies. Samma gäller alltså i Tyskland och andra EU-länder. Om det gäller för Schweiz vet jag inte men skulle tro det.

Fast det har ändrats från och med detta år pga att det ska vara lika inom EU.

Djuren ska vara minst tre månader gamla
Djuren ska vara id-märkta med mikrochip. Ett djur som har en läslig tatuering gjord före den 3 juli 2011 behöver inte märkas om
Djuren ska vara vaccinerade mot rabies. Efter grundvaccinering vid minst 3 månaders ålder måste du vänta 21 dagar innan du reser med djuret. Revaccination ska göras i enlighet med vaccintillverkarens rekommendationer.Vid revaccination i tid så krävs inte en ny 21-dagars väntetid.
Djuren ska ha pass för sällskapsdjur med uppgift om djurets identitet och rabiesvaccination och som skaffas hos veterinär.

Från Franska Ambassaden

Då tar jag tillbaka vad jag skrev :D

.............

Jag ger upp! Min ipad vägrar göra rätt smiley...

Senast ändrad:

Tack för info! Jag ska kolla även de andra ambassaderna så jag vet med säkerhet, info som står där borde man kunna lita på :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har lite tankar kring att ta med hunden på lite resor till norge för fjällvandring och dyl. Har suttit och läst på lite kring vad...
Svar
9
· Visningar
1 300
Senast: canine
·
Övr. Hund Om en utlänning besöker Sverige och tar hunden med sig, vilka regler är det som gäller? Är det samma regler för alla EU-länder? Hur är...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Magiana
·
Övr. Hund Fick en fråga av en vän vad som gäller om hon ska resa med sin hund. Tanken är att hon skall resa från Sverige - Finland - Norge -...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: QuickStar
·
Övr. Hund hjälp! Jag ska bila med mina hundar till italien och jag undrar om det är någon som vet vad tyskland, österriket och italien har för...
Svar
16
· Visningar
1 767
Senast: Dottla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka