Bil som får dra

Sockerbit

Trådstartare
Är i bilköpartagen och söker bil som får dra 1250-kgs släp med en d-ponny i (finns inga planer på storhäst så större släp kommer ej köpas). "Billighetsmärken" går bort, likaså diverse monsterbilar. Bränslesnål och prisvärd är önskemål. Har noll koll på vilka märken och modeller som är något att dra med. Jag kör inte släp speciellt ofta så jag behöver absolut inte ha något märkvärdigt dragmässigt men något nyare och pålitligt. Pristaket ligger väl på en 150'. Förslag?

Jag vet inte om du räknar Skoda till Billighetsmärken, för det är riktigt bra och prisvärda bilar numera. Har en Skoda Yeti som jag får dra 1500 på mitt B-kort på. Skoda Octavia är ett prisvärdare alternativ än golfen tycker jag..

Är i bilköpartagen och söker bil som får dra 1250-kgs släp med en d-ponny i (finns inga planer på storhäst så större släp kommer ej köpas). "Billighetsmärken" går bort, likaså diverse monsterbilar. Bränslesnål och prisvärd är önskemål. Har noll koll på vilka märken och modeller som är något att dra med. Jag kör inte släp speciellt ofta så jag behöver absolut inte ha något märkvärdigt dragmässigt men något nyare och pålitligt. Pristaket ligger väl på en 150'. Förslag?
Min v50 - 06 diesel får dra 1500kg på b-kort:up:
Billig att äga och köra tycker jag att den kan klassas som också, 3000 i skatt och drar 0,5-0,6.

Min v50 - 06 diesel får dra 1500kg på b-kort:up:
Billig att äga och köra tycker jag att den kan klassas som också, 3000 i skatt och drar 0,5-0,6.

Just V50 har ju fått massiv kritik, främst p g a problem (fuktrelaterade) med elektroniken som gjort dem väldigt opålitliga. Sedan har många tester också visat nedslag på förarmiljö och sikt. De i bekantskapskretsen som har V50 är inte nöjda med dem som dragbil.

http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-volvo-v50-2796

Senast ändrad:
Just V50 har ju fått massiv kritik, främst p g a problem (fuktrelaterade) med elektroniken som gjort dem väldigt opålitliga. Sedan har många tester också visat nedslag på förarmiljö och sikt. De i bekantskapskretsen som har V50 är inte nöjda med dem som dragbil.

Detta är ytterligare ett känt fel hos V50, som även väninna upplevt: http://teknikensvarld.se/varning-livsfarlig-motor-i-volvo-190642/

http://www.vibilagare.se/reportage/volvos-diesel-tokvarvar-under-fard-36781

Jag köpte en V50 innan skodan och det var ingen bra bil. Dessutom var den svårlagad, bullrig och kändes trång. Inget jag rekommenderar.

Subaru, Honda. Väldigt, väldigt nöjd med vår Subaru Forester. Före hade jag Honda CRV och den var också bra, bensin istf diesel dock så kändes klenare men dock en mycket bra bil som mamma nu kör och är lika nöjd.

Vi drar min stor häst med en V40 från 03. Får dra ett 1400kg släp, vårt släp väger 1300kg med 670kg i lastvikt. Drar bra och billigt :)

Ja just volvo är jag heller inte spontant sådär förtjust i. Mammas V70 har jag dragit med en del men volvo är nog inget för mig.

Har suttit och slagit upp bilar och använt mig av släpvagnskalkylatorn på nätet och blir helt förvånad över att många "terräng"/suv varianter av flera märken typ inte får dra något :confused:

Har suttit och slagit upp bilar och använt mig av släpvagnskalkylatorn på nätet och blir helt förvånad över att många "terräng"/suv varianter av flera märken typ inte får dra något :confused:

Jag tror det är för att det blir för tungt ekipage. Vi hade en Amarok tidigare, man märkte öht inte av att det var en hästtransport bakom med häst i, men lagligt var det inte då fordonskombinationen blev för tung....

Min Megane (2013) får dra 1500 kg men jag har aldrig dragit nåt med den så jag vet inte hur den är att dra med. Jag har inte heller köpt den för att ha som dragbil utan för att ha en bil som kan dra om det behövs.

I övrigt är det en helt okej bil, det finns häftigare och roligare bilar men som sagt var en helt ok bil. Den är helt ok bränslemässigt (tror den var en av de bästa i sin klass när den kom?) och inte särskilt dyr. Tidigare varianter av Megane har dragits med en del problem men det är så vitt jag vet åtgärdat.

Från vad jag kan komma på nu:
+ 5 års nybilsgaranti, vettigt rostskydd, 5 stjärnor i NCAP, pris, inte så törstig
- ljudnivån framförallt i högre hastigheter, spolarvätskan på bakrutan kommer inte på hela fönstret (stort störningsmoment för mig personligen)

Toyota RAV 4. Bra kvalitet, bra andrahandsvärde, bra att dra med.

PS! Jag pm:ar dig, har ett förslag. :)

Just golf har flera nämnt för mig... Subaru har jag noll koll på, detta måste jag kolla upp. Du har inga speciella modeller i huvudet? :)
Jag har en Subaru Legacy -05, har fått många kommentarer att det är en bra dragbil. Just min får dra 1800kg med E-kort och på B 1510kg (har jag för mig, förr var det 1470 dvs samma som bilens tjänstevikt, men de höjde det där för ett tag sedan). Jag har en bensinare som drar 0,8 på blandad körning. Skulle jag köpa en liknande bil idag, skulle det bli diesel för de är starkare och bränslesnålare.

Det finns Subaru Forester som får dra betydligt mer, tror det är 2000kg på E-kort, har tyvärr ingen koll på B-kortet.
Vet jag själv var intresserad av en Suabru Impreza, men tyckte dragvikten de får dra var för låg.

Det är väl dom Suabru modellerna jag har koll på.

Jag köpte en V50 innan skodan och det var ingen bra bil. Dessutom var den svårlagad, bullrig och kändes trång. Inget jag rekommenderar.
Och jag fick låna en skoda av samma årsmodell och med hälften av milen som jag har på min.. Min känns som den precis rullat ut ur fabriken i jämförelse :p
Så, smaken är väl som baken i guess

Nu var ju inte ts intresserad av Volvo i vilket fall, men ändå, jag är medveten om sakerna du länkar till, liknande går att hitta om de flesta bilmärken, så även de du själv rekommenderar.

Nu var ju inte ts intresserad av Volvo i vilket fall, men ändå, jag är medveten om sakerna du länkar till, liknande går att hitta om de flesta bilmärken, så även de du själv rekommenderar.

Jag kör Volvo själv men skulle inte ta i V50 med tång, om de skänkte mig den.

Eftersom TS faktiskt ÄR intresserad av de jag rekommenderar så kanske du kan hjälpa ts genom länkar till samma information om Subaru och VW? Det är ju högintressant för ts.

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 335
Senast: lillkillen
·
N
Utrustning Har ofrivilligt blivit av med vår dragbil i en rejäl krock för 2 veckor sedan och är nu tvingade att köpa en ny. Tänkte höra med er vad...
Svar
17
· Visningar
4 136
Senast: Nate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka